„Am sesizat cinci instituţii în ceea ce priveşte cazul Blue Air. E vorba de Curtea de Conturi, Ministerul de Finanţe, EximBank, BNR şi ANAF. Am prezentat documente, pe care le vor verifica foarte uşor şi aceste autorităţi, care arată că sunt mari semne de întrebare atât asupra împrumutului dat în 2020, există chiar o notă de fundamentare a Ministerului Finanţelor din 2020, în care desfiinţează acordarea acestui împrumut”, a spus Cătălin Drulă într-o conferință de presă.
„În nota de fundamentare prin care s-a acordat se spune că va fi un împrumut neperformant, va crea un prejudiciu statului, că Blue Air este o companie cu valoare negativă”, a adăugat el.
Liderul Opoziției s-a referit la faptul că Guvernul a acordat în 2020 o garanție de stat pentru un împrumut de 300 de milioane de lei oferit prin Eximbank companiei Blue Air. Potrivit profit.ro, încă de la momentul creditului, analizele Eximbank și Guvernului arătau că Blue Air este într-o situație financiară precară.
Dacă în 2020 puteam vorbi despre un viitor prejudiciu asupra bugetului de stat, în 2022 vorbim de o țeapă, de un Caritas, în care cei păgubiți au fost direct sute de mii de români.
Președintele USR, Cătălin Drulă:
Drulă a mai afirmat că în acest an, statul român a ajuns să plătească ratele lunare în locul Blue Air către Eximbank, „este vorba de aproximativ 5-6 milioane de lei de la bugetul de stat”, în loc să execute garanţiile companiei.
Cătălin Drulă a invocat şi un document din 25 august 2022, adresat ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, şi ministrului finanţelor, Adrian Câciu, prin care compania „practic, somează statul să îi execute garanţiile”.
Documentele prin care Cătălin Drulă a sesizat Ministerul de Finanțe și Curtea de Conturi în numele Parlamentului pot fi citite mai jos:
Blue Air a avertizat Guvernul încă din 2021 că are o situație dificilă
Libertatea a arătat cu documente, pe 13 septembrie, că, în august 2021, compania aeriană low-cost a transmis o adresă către Ministerul Transporturilor, condus atunci de Cătălin Drulă, dar și către fostul premier Florin Cîțu, prin care i-a înștiințat că pandemia de COVID și intensificarea restricțiilor de circulație „au accelerat semnificativ deteriorarea poziției financiare a companiei”.
Blue Air a anunțat atunci Guvernul că „fără o infuzie rapidă de fonduri de minimum 54 de milioane de euro”, compania nu va mai rezista.
Pe 6 septembrie, Blue Air a informat că suspendă zborurile, până pe 12 septembrie, din cauza situației financiare precare, cauzată de poprirea conturilor de către Ministerul Mediului prin Administrația Fondurilor de Mediu. Câteva zile mai târziu, compania aeriană a anunțat că „își propune să reia zborurile din 10 octombrie”, iar pasagerii păgubiți își vor recupera banii doar în anumite condiții.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro