Dincolo de tensiunea care i-a cuprins pe mulți angajați în contextul crizei provocate de dezvăluirile „Facebook Papers”, există o stare negativă mai profundă în cadrul organizației, care devine evidentă din miile de pagini de documente consultate, relatează Business Insider.
În septembrie 2020, cu două luni înainte de alegerile prezidențiale din SUA, un angajat al Facebook, care lucra de 13 ani pentru companie, a împărtășit câteva gânduri cu colegii săi despre cum să „supraviețuiască” lucrând la gigantul online. Sfatul lui: Gândește-te la slujba ta la Facebook ca la un joc suprarealist de șah, în care nu ai niciodată satisfacția de a juca până la sfârșit”, a scris el.
„Te așezi la o tablă de șah și îți calculezi mișcările. Deodată, apare un extraterestru verde, care îți ia tabla și o schimbă cu una nouă. Începi să joci pe cea nouă, iar după o vreme, extraterestrul o ia și pe aceea și îți dă iar una tablă”, a explicat angajatul printr-o metaforă ce înseamnă munca la Facebook, recomandându-le colegilor săi să accepte haosul care vine la pachet cu oportunitățile de învățare, la gigantul social media. „Trebuie să accepte asta, dacă țin la sănătatea lor mintală”, a adăugat el, referindu-se la angajații companiei.
Nota scrisă de el face parte din scurgerea de documente Facebook care dezvăluie, printre altele, natura frustrantă a muncii la compania condusă de Mark Zuckerberg.
Pe mulți angajați, munca la gigantul rețelelor sociale îi pune într-un rol în care valorile personale și misiunea corporatistă sunt în continuu conflict.
Deși lucrul la un proiect atât de mare precum Facebook și suita sa de aplicații reprezintă o provocare interesantă pentru mulți – documentele arată în mod constant că angajații discută cu pasiune despre schimbări și inovații pentru a îmbunătăți produsele sau cel puțin pentru a le diminua aspectele negative – este, în același timp, o sarcină care îi poate exaspera, pentru că ajung să se confrunte cu un sistem pe care nu îl pot controla în totalitate.
Într-un fel, nu mă mai simt mândru că lucrez la Facebook. Recunosc că munca noastră e bună, dar nu mă mai simt conectat la ea.
Un fost angajat al Facebook, într-o notă din 2016:
Pentru mult timp, compania Facebook a fost percepută ca locul de muncă ideal în Silicon Valley: un spațiu cu o mulțime de opțiuni, unde salariații primeau mâncare gratuită din abundență și beneficiau de echipamente wi-fi care le ușurau naveta zilnică. Odată cu pandemia de coronavirus, însă, o parte dintre aceste avantaje au dispărut. Dar chiar și înainte de criza sanitară mondială, care i-a forțat pe angajați să lucreze de acasă, Facebook Papers dezvăluie o viață profesională mult mai complicată și mai puțin plină de farmec decât se credea pentru zecile de mii de angajați ai companiei.
Compania condusă de Mark Zuckerberg operează o versiune specializată a rețelei sale sociale, axată pe muncă, numită Workplace. Aici, cei peste 60.000 de angajați ai săi lucrează la proiecte, discută, reacționează la știri, raportează erori și gestionează toate afacerile esențiale ale companiei. Iar din 2020, când pandemia a trimis acasă mare parte dintre angajați, instrumentul a devenit din ce în ce mai vital pentru funcționarea Facebook.
Către Workplace s-a îndreptat și Frances Haugen, fosta angajată a Facebook, care a început recent să facă dezvăluiri despre practicile companiei. Ea a copiat mii de pagini de documente și le-a inclus în dezvăluirile făcute în fața Comisiei pentru Valori Mobiliare și Burse și Congresului american.
Deși nu reprezintă o părere generală asupra Facebook, documentele scot la lumină modul în care Facebook a studiat îndeaproape daunele pe care produsele sale le-a provocat în societate și pe care compania nu a reușit să le gestioneze, precum și faptul că angajații se confruntă zilnic cu consecințele acestei situații.
Într-o notă din 2017, un angajat a descris modul în care tatăl său a devenit ținta unui protest politic pro-Trump. Mai mulți oameni au apărut pe proprietatea sa în urma unui apel la mobilizare, pe Facebook.
„Adresa lui de acasă… este postată acum într-un context tensionat de către un grup cu peste 40.000 de urmăritori. Facebook a făcut ca asta să fie atât de ușor”, a scris angajatul companiei.
„O stare de eșec”
2020 a fost „un an al creșterii” pentru Facebook. Pe termen lung, creșterile ar putea duce însă la „un cerc vicios de sprinturi din ce în ce mai lungi… epuizare și uzură”, precum și oportunități pierdute, avertizează un angajat care vorbește despre „o stare de eșec” generată de această abordare.
Însă întrebările despre cum să ajungă să lucreze sustenabil în ciuda provocărilor cu care se confruntă compania i-au preocupat pe angajați încă dinainte de avântul de anul trecut.
În toamna lui 2019, directorul Samidh Chakrabarti, care a părăsit recent compania, a spus că îmbunătățirea echilibrului dintre muncă și viața personală ar trebui să fie o prioritate de top pentru echipa de integritate a Facebook.
„Când vine vorba de alegeri sau de crize umanitare, timpul contează. Termenele sunt adesea imprevizibile, iar lipsa de acțiune poate avea consecințe reale pentru lume, creând o urgență constantă”, a scris el, precizând că în timp ce stabilesc care sunt problemele prioritare, angajații Facebook ar trebui să dezvolte structuri clare de organizare și comunicare, precum și să-și ia timp liber ca să-și întrețină relațiile cu familia și prietenii.
Mesaje dure pentru conducerea companiei
Tensiunea la locul de muncă se manifestă și în alt fel. Conform unei tradiții, un angajat care pleacă din companie trimite un mesaj de adio colegilor alături de o fotografie cu legitimația sa de serviciu. Însă începând cu perioada alegerilor din 2016, bilețele de rămas bun au devenit ocazii de a transmite mesaje critice la adresa companiei și a liderilor săi.
Autorul unui astfel de mesaj și-a exprimat convingerea că Facebook are o „influență negativă netă asupra politicii în țările occidentale”, iar un altul, din 2016, a spus că a plecat din cauza îngrijorărilor că „urmărirea creșterii companiei poate avea un impact negativ asupra eticii și misiunii noastre”.
Aceste mesaje arată o preocupare profundă a unor angajați cu privire la consecințele serviciului online la care lucrează.
Cu 3,58 miliarde de oameni care folosesc unul dintre produsele sale cel puțin o dată pe lună, Facebook/ Meta este o entitate cu o acoperire și o putere fără precedent, subliniază jurnalistul Tom Scocca.
Facebook este „la o scară prea mare sau complexă sau omniprezentă pentru ca oamenii să o înțeleagă, să răspundă sau să o controleze în mod corespunzător. Este ca schimbările climatice sau deșeurile nucleare”, a scris Scocca în septembrie.
Foto: Hepta