Pentru această aventură, aeronavei, care a servit în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, i-au fost îndepărtate armamentul şi vopseaua, rămânând doar metalul argintiu şi strălucitor.
”Sperăm să îi facem pe oameni conştienţi în legătură cu frumuseţea şi estetica Spitfire”, a declarat pentru AFP Steve Brooks, unul dintre piloţi. ”Este cel mai maiestuos aparat care există”, a adăugat el.
Avionul, cu o vechime de 76 de ani, va decola de pe aerodromul Goodwood, în apropierea coastei sudice a Angliei, va efectua un periplu de 43.500 de kilometri, timp de patru luni.
Steve Brooks, în vârstă de 58 de ani, şi Matt Jones, de 45 de ani, care deţin o şcoală de aviaţie, vor survola cu ”Silver Spitfire” 30 de ţări.
Interceptoare agile, avioanele Spitfire au jucat un rol crucial în Bătălia Angliei, în timp ce Regatul Unit a luptat cu ameninţarea unei invazii a Germaniei naziste. Pentru Steve Brooks, ”Spitfire reprezintă libertatea umanităţii”.
Prin acest turneu mondial, Steve Brooks şi Matt Jones intenţionează să aducă un omagiu celor care au proiectat, construit şi pilotat Spitfire.
Din cele aproximativ 20.000 de astfel de aeronave construite, în prezent există mai puţin de 250, dintre care doar aproximativ 50 mai zboară, majoritatea fiind în Marea Britanie.
Avionul se va îndrepta mai întâi spre Scoţia, înainte de a traversa Oceanul Atlantic trecând prin Insulele Feroe, Reykjavik, Groenlanda şi zone îndepărtate din nordul Canadei.
Avionul va zbura peste unele dintre cele mai emblematice locuri ale lumii – Marele Canion (SUA), Muntele Fuji (Japonia) şi unele dintre cele şapte minuni ale lumii, în Egipt şi în Grecia. De asemenea, ar putea survola Marele Zid Chinezesc şi va ateriza în ”oraşul roz” Jaipur, în India.
Pilotarea unui Spitfire este o experienţă incomparabilă, crede Brooks. „Este cea mai incredibilă senzaţie (…) Odată aflat înăuntru, faci parte din el”, a spus el. ”Este ca şi cum ai conduce o maşină de epocă. Are un suflet adevărat”, a adăugat pilotul.
Spitfire (Mk.IX), un monoloc înmatriculat MJ271, a fost construit în 1943 de producătorul britanic Vickers Supermarine la Castle Bromwich (centrul Angliei). Aeronava a participat la 51 de misiuni de luptă, a escortat bombardiere şi a scufundat ţinte pe coastele franceze.
Avionul a fost depozitat într-un muzeu înainte de a fi renovat în decurs de doi ani. 80.000 de piese au fost demontate, verificate, curăţate şi restaurate. După decaparea vopselei militare, s-a decis ca panourile originale din aluminiu să fie lăsate să strălucească.