Cuprins:
Creșterea tarifelor vamale
Decizia va avea un impact semnificativ asupra industriei auto și a consumatorilor americani.
„Vom impune efectiv o taxă vamală de 25%. Dar dacă vă construiți mașina în Statele Unite, nu există taxă vamală”, a declarat Trump de la Biroul Oval miercuri după-amiază, conform sursei citate.
Trump a precizat că noile tarife auto vor intra în vigoare pe 2 aprilie, iar SUA vor începe să colecteze taxele începând cu ziua următoare. Trump estimează că această măsură ar putea genera venituri între 600 de miliarde și un trilion de dolari pentru SUA în următorii doi ani.
„Această sumă va fi folosită pentru a reduce semnificativ datoria”, a adăugat Trump. „Practic, o văd ca pe o reducere a impozitelor și a datoriei”.
Impactul asupra industriei auto
Anunțul lui Trump a provocat o scădere a acțiunilor marilor producători auto americani – Ford, General Motors și Stellantis. De asemenea, acțiunile Tesla au înregistrat o scădere de aproape 6% în ziua respectivă.
„Producătorii auto americani sunt dedicați viziunii președintelui Trump de a crește producția și locurile de muncă în domeniul auto în SUA și vor continua să colaboreze cu administrația pentru politici durabile care să ajute americanii”, a declarat Matt Blunt, președintele American Automotive Policy Council, un grup comercial care reprezintă cei trei mari producători auto americani.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_60281053ceb91a927fbddb83a9c16839.jpg)
Creșterea prețurilor automobilelor
Experții avertizează că noile tarife ar putea duce la o creștere semnificativă a prețurilor automobilelor.
O analiză realizată de Anderson Economic Group, o firmă de consultanță economică din Michigan, estimează că prețurile auto ar putea crește cu până la 12.200 de dolari pentru unele modele, din cauza noilor taxe de import.
„Pe termen lung, acest lucru ar putea stimula investițiile și producția internă. Pe termen scurt însă, va fi inflaționist și, presupunând că producătorii interni vor răspunde prin creșterea substanțială a propriilor prețuri, ar putea transforma vehiculele noi într-un articol de lux”, a explicat Pau Ashworth, economist-șef pentru America de Nord la Capital Economics.
Impactul asupra relațiilor comerciale
„Regret profund decizia SUA de a impune tarife asupra exporturilor auto ale UE. Tarifele sunt taxe – rele pentru afaceri, mai rele pentru consumatorii din SUA și UE. UE va continua să caute soluții negociate, protejându-și în același timp interesele economice”, a declarat Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_72c8045b218b093232889bd318d64780.jpg)
Susținerea din partea sindicatelor
Unele grupuri au exprimat sprijinul pentru noile tarife auto. Scott Paul, președintele Alliance for American Manufacturing, s-a poziționat pro tarife vamale pentru vehicule din afară SUA, menționând că „Producția auto este piatra de temelie a ecosistemului de producție al unei națiuni. Am văzut-o erodată în SUA în ultimele patru decenii, mai întâi de importurile asiatice, apoi de NAFTA. O taxă de 25% asupra importurilor auto nu este singura modalitate de a stimula mai multe fabrici auto aici, dar este, în opinia mea, necesară”.
Shawn Fain, președintele United Auto Workers, a susținut că tarifele ar putea stimula creșterea locurilor de muncă în SUA: „Cu aceste tarife, mii de locuri de muncă bine plătite în industria auto ar putea fi readuse în comunitățile clasei muncitoare din Statele Unite în câteva luni, pur și simplu prin adăugarea de schimburi sau linii suplimentare într-o serie de fabrici auto subutilizate”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_c68d6b3c91e13cc99af6191c836bb7a1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_0adcf6958545ef7f95ab3d63343c6adf.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_6fddc1b5fea970c40b9b0d1f4c46f181.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_ecd6461344fc66183f2055b6d847cbd0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_040312090780932dfc980607c51ba7c1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_68b8c0198d1d2f73dcd067b3f5d0db12.jpg)