- Un audit extern la TAROM, realizat în 2015, subliniază că “se cheltuiește cu aproximativ 40% mai mult pe aeronavă în Divizia Tehnică decât în orice altă companie aeriană din Europa”.
- Între 2014 și 2016, mai multe rapoarte guvernamentale scot la iveală nereguli grave descoperite la Direcția Tehnică a operatorului de stat. Printre acestea se numără abateri disciplinare, mușamalizarea unor incidente care ar fi putut să pună în pericol viața pasagerilor, un număr anormal de concedii medicale, o prezență fizică la locul de muncă de 60% și minute de întârziere record cauzate de probleme tehnice.
O serie de documente interne ale TAROM, obținute de reporterii Libertatea, arată cum soluții de rentabilizare și planuri de obținere a profitului printr-o resursă la îndemână zac în fișete, deși ar fi trebuit să scoată compania din dificultățile financiare. Totul în contextul în care, doar în primele șase luni din 2017, compania de transport aerian a înregistrat o pierdere de 22,8 milioane de euro.
Problemele de la Direcția Tehnică a TAROM, dezvăluite în premieră de reporterii Libertatea în episoadele anterioare, vin pe fondul unui trecut glorios al Bazei de la Otopeni pe care puțini îl știu. Până nu demult, la hangarul de la Otopeni, era coadă pentru servicii de mentenanță. Asta în cazul în care tehnicienii români nu erau chemați peste hotare ca să ajute companii precum Ryanair sau Turkish Airlines. În prezent, cele două companii au flote care se ridică la peste 600 de avioane și zboară către aproape 1.000 de destinații. Prin comparație, în 2017, TAROM are o flotă de 23 de avioane și aproximativ 40 de destinații.
Citeşte şi: Editorial de Claudiu Săftoiu. TAROM – destinația unui eșec administrat politic
Secretele hangarului TAROM
Povestea hangarului de la Otopeni începe în 1969, când comuniștii investesc masiv în compania de transport aerian. Flota crește, iar rutele sunt diversificate. Cinci ani mai târziu, baza tehnică are o suprafață de 6.000 de metri pătrați și este dotată să poată face mentenanță pentru aeronave de tip Boeing 737. Aceleași avioane reprezintă o premieră la nivel de achiziții în Blocul Comunist și ajung să zboare către New York și Beijing, cu plecare de pe Otopeni.
După 1989 și încetarea embargoului tehnologic impus de statele occidentale, Baza Tehnică mai obține o serie de certificări recunoscute la nivel mondial. Printe acestea se numără acordarea dreptului de „Staţie Internaţională de Reparaţii” din partea Federal Aviation Administration din Statele Unite ale Americii și certificare din partea Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei. Mai mult, TAROM primește aprobări să facă lucrări și de la autoritățile aeronautice din Orientul Mijlociu: aeronavele companiilor aeriene cu juristricție în zona Iordaniei, Omanului sau a Emiratelor Arabe Unite pot ateriza pe Otopeni pentru mentenanță și reparații.
Cu alte cuvinte, Baza Tehnică de la Otopeni poate să “taie chitanță” pentru orice tip de aeronavă, cu condiția ca aceasta să încapă pe porțile hangarului.
“Ce-am avut și ce-am pierdut”
În 2017, incidetele tehnice în care sunt implicate aeronave TAROM aproape că sunt la ordinea zilei. Ultimul, apărut în spațiul public, a avut loc sâmbătă, 7 octombrie. O aeronava de tip ATR, care era programată pentru cursa ROT 606 Timisoara-Otopeni, a aterizat de urgență după 15 minute de la decolare. Potrivit companiei, motivul îl reprezintă “semnalizarea unui senzor care controleaza starea aeronavei”.
Incidentul este cauzat de situația de la Direcția Tehnică. O notă raport din 2016, din interiorul companiei, confirmă că există o problemă gravă cu calificarea personalului.
“Când vrei să ai angajați performanți pentru a întreține aeronavele fără întârzieri, te interesezi să aduci persoane care sunt foarte bine pregătite în acest domeniu sau într-o meserie tehnică de bază. Dacă angajezi impostori care nu știu nici măcar lucruri elementare, cum poți lucra cu ei? Îi angajează și nu știu nimic, doar încearcă să mimeze ce văd la cei în vârstă, dar degeaba, vor fi angajați pe care nu te poți baza niciodată. De-asta spun sindicaliștii că e nevoie de mai bine de cinci ani de zile să formezi un tehnician. Pot să-i țină și 10 ani, că-i țin degeaba. Ăla rămâne tot un impostor și nu face decât să mimeze meseria. Fiind atât de slabi profesional, sunt buni doar ca masă de manevră pentru sindicat”, explică sursele Libertatea.
Potrivit unui audit tehnic realizat în 2015 de Aviation Contractors Europe BV, problemele de la baza de reparații din Otopeni nu țin doar de resursa umană, ci constituie o componentă majoră și în bilanțul pierderilor companiei. “Bugetul total pentru Divizia Tehnică este peste 100 de milioane de euro pe an. Acesta este un buget incredibil pentru o flotă de 23 de avioane. […] Situația actuală este că TAROM cheltuie aproximativ 40% mai mult pe aeronavă în Divizia Tehnică decât orice altă companie aeriană din Europa”, constată auditorii în urma verificărilor.
Dotări de top, bani ioc
Hangarul TAROM este dotat cu tehnică ce permite revizii pâna la așa-numitul nivel “D-Check”. Pentru anumite tipuri de aeronave, compania de stat are capabilități și este certificată să facă inclusiv reparații la structura aeronavei. Asta pe lângă echipamente de avionică ori componente electromecanice. Mai mult, echipele de ingineri ale companiei de stat, instruiți în centrele Boeing și Airbus, pot propune scheme de reparații rapide care scurtează timpul în care o aeronavă este indisponibilă. Astfel, aceștia pot salva mulți bani pentru contractori.
“Din activitățile de reparații prestate se poate susține Direcția Tehnică și se poate aduce profit substanțial din lucrările către alți operatori. A fost o perioadă când exista un director tehnic foarte bun și la vremea aceea se făceau lucrări importante. Cred că se făcea profit de peste șapte milioane de dolari pe sezon, doar prin Direcția Tehnică. A fost schimbat de sindicaliști, cu amenințarea grevei, pentru că era prea mult de muncă. Foarte multe companii își susțin operatorul prin acțiuni de mentenanță. Vorbim de afaceri de miliarde de euro ale unor companii consacrate precum TAROM: Iberia, AirFrance sau Alitalia”, explică sursele noastre.
Un control al Ministerului Transporturilor din 2016 arată că de la Direcția Tehnică au plecat 173 de salariați iar în locul lor au fost angajați doar 52 de persoane.
„TAROM poate angaja personal pentru Directia Tehnică de pe piața internă, găsești personal foarte bine pregătit, însă locurile la TAROM sunt ocupate de familii întregi de analfabeți tehnic, aduși de sindicat” – surse Libertatea.
Totuși, la transportatorul de stat încă există un nucleu de profesioniști care încearcă, cu eforturi substanțiale, să suplinească deficiențele de ordin profesional de la Direcția Tehnică, susțin sursele noastre. Acest lucru este confirmat de același audit extern realizat în 2015.
“Echipa de audit a găsit oameni foarte capabili, care dau dovadă de mult profesionalism și motivație pentru companie, oameni care se preocupă de bunăstarea companiei și care dau dovadă de multă creativitate pentru a îmbunătăți situația internă de la TAROM în sfera lor de activitate. […] Este greu de crezut că explicațiile pentru costul exagerat de mare al Diviziei Tehnice TAROM pot fi motivate de lipsa de interes, lipsa de cunoștințe, lipsa de experiență, ignoranța, lipsa de comunicare și/sau lipsa de profesionalism”, subliniază raportul Aviation Contractors Europe BV.
În episodul următor, Libertatea continuă seria dezvăluirilor: ce s-a întâmplat cu conducerea companiei în ultimii ani și care este legătura directă cu pierderile TAROM.
Citește și: