- Începând din 2008, în majoritatea lor, rutele operate au fost neprofitabile.
- În primele șase luni din 2017, TAROM a înregistrat o pierdere de 22,8 milioane de euro.
- TAROM are o structură corespunzătoare unei companii aeriene tradiționale, de tip “full-service”, dar înregistrează venituri precum o companie “low-cost”.
- Un control al Ministerului Transporturilor din 2016 a scos la iveală beneficii uluitoare pentru unii membri din Consiliul de Administrație.
- În bugetul de venituri și cheltuieli al TAROM, aprobat pentru 2017, apar alocate bonusuri în valoare de 4.253.480 lei.
- Potrivit OUG 109/2011, “[…] Consiliul de Administrație este format din 5-9 membri […] cu experiență în activitatea […] unor societăți comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii”.
- În prezent, în Consiliul de Administrație sunt persoane care nu au nicio experiență în domeniul aviației civile.
“Metodele de lucru învechite, ca și stilul învechit de conducere la nivelurile inferioare au creat o cultură corporativă caracterizată de egoism, de implicare limitată la nivel de individ, precum și de reacția obsesivă de tip «nu se poate»”. Pe lângă această descriere, planul de administrare al companiei TAROM din 4 august 2016 constată totuși o îmbunătățire a așa-numitului “flux de trezorerie”, adică încasările și plătile efectuate de companie sau, în engleză, “cashflow”.
Același document subliniază că, începând cu anul 2009, pierderile reportate au totalizat peste 200 de milioane de euro, dar și că, “poate, cel mai important factor negativ este lipsa unei continuități în asumarea unei strategii pe termen lung și a unui mod de business clar determinat, ineficiențele din cadrul întregii organizații răsfrângându-se asupra rezultatelor din operare cu indicatori de performanță și coeficienți de încărcare realizați la niveluri cu mult sub media pe industrie.”
Februarie 2016. Un raport realizat în urma unui control guvernamental la compania TAROM stabilește că unii membri ai Consiliului de Administrație al companiei de stat au beneficiat de avantaje financiare uluitoare ca urmare a încadrării și pe anumite funcții de conducere.
Inspectorii Ministerului Transporturilor constată că Tiberiu Ț. a beneficiat de “o indemnizație fixa lunară al cărei cuantum brut este egal cu suma de 32.433 lei” pentru că a ocupat și o funcție nou-înființată: director general administrativ. Pe lângă autoturism, carburant și deconturi, administratorul companiei beneficia de bilete la un regim de preț special, dar și de bonus în cazul în care sunt îndepliniți anumiți indicatorii de performanță.
Beneficii membru C.A. TAROM/ Captură raport MT 3154/21.03.2016
“Indicatorii de performanță au fost definiți la modul general, în termeni care nu permit cuantificarea. […] ar beneficia suplimentar în fiecare lună de o sumă egală cu remunerația fixă lunară în valoare de 32.132 lei, încasând practic dublul acestei sume”, concluzionează auditorii.
Totul în contextul în care nu ar fi avut experiența necesară, impusă prin lege. Potrivit OUG 109/2011, un document adoptat în urma recomandărilor Băncii Mondiale, […] Consiliul de Administrație este format din 5-9 membri […] cu experiență în activitatea […] unor societăți comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii”.
Tiberiu Ț. era de profesie avocat și anterior fusese asistent universitar la Universitatea Ecologică din București.
“În cazul societăților administrate potrivit sistemului unitar, consiliul de administrație este format din 5-9 membri, persoane fizice sau juridice, cu experiență în activitatea de administrare/management a/al unor întreprinderi publice profitabile sau a/al unor societăți comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii.”
Art.28 alin.(1) din OUG nr.109/2011
Octombrie 2017. Consiliul de Administrație al TAROM are o cu totul altă componență.
Din cei șapte membri desemnați de Adunarea Generală a Acționarilor, doar doi au legătură cu domeniul aviatic, iar trei sunt din Giurgiu, potrivit CV-urilor postate pe site-ul companiei.
Silvia Popeagă este președintele Consiliului de Administrație. În trecut a fost director financiar la ROMATSA, iar în prezent este consilier personal al ministrului demisionar al Transporturilor, Răzvan Cuc.
Dan Aurel Măchiță, originar din Giurgiu, lucrează în ministerul de resort din 2007 și a avut printre atribuții aplicarea politicii guvernamentale în domeniul aeroportuar.
Potrivit propriilor CV-uri, restul au lucrat în domenii precum mass-media, vânzări sau au abilități în domeniul sarcinilor de secretariat sau a comunicării:
Ion Voicu – fost director al Direcţiei Comunicare din Ministerul Transporturilor și fost consilier personal al președintelui AVAS între 2014 și 2016.
Dragoș Pelmuș – fost secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor. Până să ajungă la Ministerul Transporturilor, în aprilie 2017, a fost director executiv în cadrul Corpului de control al Primăriei Sectorului 4.
Adriana Ionescu – consilier personal al ministrului demisionar al Transporturilor din mai 2017 și fostă șefă a secţiei “Politic” la România TV. A absolvit Facultatea de Filosofie-Jurnalistică din cadrul Universității “Spiru Haret”.
Alina Georgeta Velicu – fost agent de vânzări business în cadrul firmei Universal 2002. A absolvit Academia de Studii Economice Bucureşti și Liceul de Informatică “Tudor Vianu” din Giurgiu.
Răzvan-Alexandru Marica – fost angajat al Samby Impex S.R.L. din Giurgiu, funcționar, absolvent al Facultații de Ştiinţe Economice la Universitatea “Spiru Haret” și al Grupului Școlar “Pamfil Șeicaru” din comuna Ciorogârla, județul Ilfov.
Presa centrală a scris că acesta din urmă este viitorul ginere al preşedintelui executiv al PSD, Niculae Bădălău. Niculae Bădălau este şi președinte al organizației județene PSD Giurgiu şi l-a sprijinit politic de-a lungul timpului pe actualul ministrul al Transporturilor, Răzvan Cuc, originar tot din Giurgiu.
Uite ordonanța, nu e ordonanța
Ordonanţa de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice a venit în urma recomandărilor specialiștilor de la Banca Mondială. Concret, actul normativ – transformat ulterior în Legea 111/2016 – impune un management selectat pe criterii de competenţă la o serie de companii de stat. Printre acestea și la Compania Națională de Transporturi Aeriene TAROM SA.
În prezent, legislația “corporativă” se află în Parlament pe un circuit complex de modificare substanțială. În mai 2017, senatorii PSD, ALDE, și UDMR din Comisiile Economica și Dezvoltare Regională au decis să introducă, într-un proiect de amendare, mai multe companii de stat care ar trebui excluse din lista celor care trebuie să recruteze persoane calificate în funcție de domeniul de activitate.
Cu alte cuvinte, senatorii au dorit ca numirile în funcțiile de conducere la companii de stat să poată fi făcute pe linie politică, fără a încălca vreo lege, cu mandat întreg de patru ani. În prezent, modificarea actului normativ se află în lucru la comisiile de specialitate din Camera Deputaților, care este și for decizional.
TAROM, patru “ștabi” în 10 luni
În 4 octombrie ministrul demisionar al Transporturilor, Răzvan Cuc, anunța că TAROM are un nou director general interimar, în persoana Danielei Dragne, fostă șefă a agenției din Tel Aviv a companiei de stat. Potrivit declarației de interese, depusă la Agenția Națională de Integritate, aceasta este consilier general la Primăria Municipiului București și mai deține și funcțiile de vicepreședinte PSD Sector 3 și vicepreședinte al Organizației Femeilor Social-Democrate Diaspora, Filiala Israel.
Daniela Dragne este membră și în Sindicatul Tehnic al TAROM. Același sindicat a fost subiectul episodului 3 al investigației Libertatea.
Dragne este al patrulea director general al TAROM în acest an. Înaintea ei au fost Florin Susanu, Dan Iulius Plaveti şi Eugen Davidoiu. La jumătatea lui septembrie, Susanu şi-a delegat atribuţiile pentru 30 de zile lui Alexandru Frunză, directorul financiar al societăţii, în vârstă de 31 de ani. Acesta fusese anterior consilier personal al unor secretari de stat la ministerul Transporturilor, în mandatul lui Ioan Rus.
“Puterea” Consiliului de Administrație
Printre principalele atribuții ale Consiliului de Administrație de la TAROM se numără stabilirea direcțiilor de activitate și dezvoltare, dar și numirea și supravegherea directorilor companiei. Consiliul raportează anual către minister care este situația companiei.
În primele șase luni din 2017, TAROM a înregistrat o pierdere de 22,8 milioane de euro. De două ori mai mult decât pe tot anul 2016. Cu toate acestea, în bugetul de venituri și cheltuieli al TAROM, aprobat pentru 2017, apar alocate bonusuri în valoare de 4.253.480 lei. În euro, asta înseamnă 927.836 de euro.
În episodul următor, Libertatea continuă seria dezvăluirilor: noi detalii din interiorul companiei aflate în stransă legătură cu situația tehnică și financiară a TAROM.