Șahul devine tot mai popular pe internet și o singură platformă înghite 7 din 10 jucători online ai sportului minții – Chess.com, scrie Protocol.com.
Aproape 430.000 de oameni din toată lumea s-au înscris pe site și unul dintre motivele succesului este faptul că a creat o rețea socială în jurul unei pasiuni comune.
I-a ajutat la popularitate și serialul Netflix „Gambitul Reginei”.
Ca la orice joc online, și la șah există meciuri care se înregistrează, care sunt comentate și vizionate pe YouTube, există turnee și vedete. De exemplu, pe Twitch, cea mai mare platformă de gaming, numai în luna ianuarie a lui 2021, utilizatorii au jucat șah 18,3 milioane de ore, aproape la fel de mult cât s-a jucat în tot anul 2019. A avut chiar o scurtă perioadă în care a surclasat League of Legends, Fortnite și Valorant.
Tatăl lor le-a fost primul antrenor de șah
Chess.com a început din 2019, înaintea exploziei de jucători amatori ai pandemiei, să sponsorizeze anumite canale de YouTube care dădeau în direct meciurile de șah și le comentau. Unul dintre ele este deținut de două canadiene de origine română, Alexandra și Andrea Botez – BotezLive.
Succesul în șah e după modelul oricărui sport de performanță: jucătorii amatori se pregătesc din timp, dedică multe ore online, sperând ca într-o zi să ajungă în primii câteva zeci din lume și să trăiască din turnee. Dacă nu ajung în acest grup de elită, a doua variantă este să facă din jucatul de șah o afacere. Așa cum fac Alexandra și Andrea.
Cele două au început să joace șah de la 6 ani, antrenate de tatăl lor, scrie Protocol. Au început să câștige concursuri și să participe pentru Canada la olimpiadele de șah.
Alexandra, de exemplu, a câștigat Campionatul Național de Șah din SUA la 15 ani și a fost cooptată în clubul de șah al Stanford. Niciuna dintre fete nu câștiga suficient din asta la acea vreme.
În timpul studenției la Stanford, Alexandra a început să facă streaming de meciuri „ca un hobby, de distracție, fiindcă îmi era dor de turneele competiționale”.
Abia după ce a început pandemia, Alexandra, care absolvise facultatea și se întorsese în Canada, a început să facă transmisiuni pe YouTube împreună cu sora ei.
Pasiune de pandemie
„Asta se întâmpla înainte de explozia de popularitate a șahului, când am început să lucrăm împreună la canalul de YouTube”, a spus Andrea pentru Protocol. Așa s-a născut BotezLive, care de la începutul pandemiei a crescut de 16 ori.
Iar în decembrie 2020, Alexandra și Andrea au semnat un contract cu Team Envy, o organizație de top.
Acum, șahul e pe val și să faci streaming a devenit o nouă variantă de a face bani din pasiunea ta. Premiile la turnee au devenit și ele substanțiale. Chess.com a oferit premii de 50 de mii de dolari pentru turneul din iunie 2020. Meciul de inaugurare a înregistrat un record de 1 milion de utilizatori unici.
Foto: capturi BotezLive
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro