- Libertatea a scris zilele trecute că grupul francez Renault, proprietarul uzinelor Dacia, este acuzat de mai multe companii și de foști salariați de practici incorecte pe piața muncii.
- Înțelegerea tacită de a nu recruta personal de la o firmă la alta
privează angajații de șansa unei promovări și a unor salarii mai mari. - Renault România a negat, într-un răspuns trimis ziarului, că are o astfel de înțelegere, pe care a considerat-o ”ilegală și contrară intereselor mediului de afaceri”. Mai mult, a condamnat orice fel de acord de acest tip.
- Actuali și foști angajați din domeniul auto îi contrazic pe cei de la Renault și unul dintre ei a trimis ziarului un email din care rezultă că Renault are o astfel de înțelegere cu subcontractorii săi.
O parte dintre angajații Renault și ai firmelor furnizoare din România au ajuns să lucreze în Marea Britanie, la Jaguar Land Rover. Aceștia spun că sunt câteva sute de ingineri din domeniul auto care au ajuns la producătorul auto britanic tocmai din cauza înțelegerii care le ținea salariile mici și a dificultăților de a găsi un loc de muncă în țară.
Răspunsul unei firme pentru un inginer român: ”Nu putem angaja candidați de la firmele concurente”
Foști și actuali angajați din domeniul auto spun cum funcționa înțelegerea. Le vom da declarațiile sub protecția anonimatului, la solicitarea lor, pentru a fi protejați de eventuale represalii.
”Înțelegerea este de foarte mulți ani, între companiile Akka, Expleo Group, Alten, Segula, Bertrand – toate companiile enumerate fiind furnizori Renault – și Renault. Mulți nu vor să vorbească pentru că nu vor să își piardă locul de muncă, pentru că în industria auto, spre exemplu în București, găsești foarte greu de muncă”, spune un inginer român căruia în urmă cu patru ani i-a fost respinsă cererea de angajare la o firmă, pe motivul înțelegerii dintre Renault și furnizorii grupului francez.
Acesta ne-a trimis și un email pe care l-a primit în anul 2015, de la Departamentul de resurse umane al Akka Romserv. Compania este parte a grupului belgian Akka Technologies, care are activități de la domeniul auto la transporturi, energie, telecomunicații și industria aerospațială.
”Vă mulțumesc frumos pentru aplicația dumneavoastră la postul de «conceptor CATIA/CATIA Design Engineer», dar, așa cum știți, există o înțelegere între firmele prestatare RTR (Renault Technologie Roumanie – n.r.) , conform căreia nu putem angaja candidați de la firmele concurente.
Voi păstra CV-ul dumnevoastră în baza noastră de date pentru alte proiecte”, scrie în email.
Renault Technologie Roumanie (RTR) este centrul de dezvoltare din București al grupului francez.
Acesta este cel mai mare centru de cercetare al Renault din afara Franței și s-a ocupat de designul și inginerie modelelor Logan, Logan MCV, Sandero și Sandero Stepway, potrivit site-ului său.
RTR deține și centrul tehnic de la Titu, județul Dâmbovița, unde sunt testate noi modele.
Plecări masive de la RTR la compania auto din Marea Britanie
Inginerul român care a făcut dovada înțelegerii dintre Renault și subcontractorii săi mai spune că, în urmă cu cinci ani, a fost un adevărat ”exod” de la Renault Technologie Roumanie către Jaguar Land Rover.
”De ce au plecat? Înțelegerea dintre companii, salarii ținute la același nivel și plus că, în sudul țării, nu prea există concurență în domeniul auto, majoritatea locurilor de muncă sunt deținute de către Renault”.
Inginer român angajat în Marea Britanie:
Fost șef în România, acum în Anglia
Despre înțelegerea dintre Renault și firmele partenere vorbește și un fost șef din compania Segula, care acum lucrează în Marea Britanie, la o firmă deținută de grupul indian Tata, același care deține Jaguar și Land Rover.
”Practica e cunoscută de toți angajații Renault și, în București cel puțin, nu este doar în cadrul Renault, ci este între toți subcontractanții Renault, adică între Segula, Akka, Alten, Expleo (fost Assystem – n.r.), Bertrand etc.”, a spus acesta.
Nu își angajează angajații între ei și sub nici o formă angajații Renault. În intern i se spune «gentlemans agreement». Am făcut parte din conducerea Segula și vă garantez că e un lucru comun, cu care lumea s-a obișnuit. Motivul pentru care am plecat din țară a fost acest agreement care nu mi-a permis să îmi schimb în București locul.
Fost șef în compania Segula:
Libertatea a contactat firmele menționate de foștii angajați, pentru un punct de vedere cu privire la acuzații. Până acum, niciuna dintre companiile indicate nu a răspuns.
Renault a transmis că își menține punctul de vedere comunicat anterior, la solicitarea Libertatea, respectiv că nu este și nu a fost parte a niciunei înțelegeri legate de recrutarea angajaților și că le condamnă.
Consiliul Concurenței are în atenție astfel de înțelegeri, dar nu face investigație
Acuzațiile unor foști și actuali angajați ai Renault sau ai unor furnizori ai grupului francez nu vor aduce, în această fază, o verificare a Renault din partea Consiliului Concurenței.
Instituția spune că, pentru a putea deschide o investigație, aceste informații trebuie coroborate cu altele.
”Situaţiile de tipul celei semnalate de dumneavoastră, în care unele companii se înţeleg să împiedice migrarea personalului de la una la alta pentru a nu fi nevoite să majoreze salariile, sunt deja în atenţia Consiliului Concurenţei”, scrie în răspunsul trimis Libertatea.
În SUA, pentru practici similare, giganții Apple, Google, Intel și Adobe au plătit despăgubiri de 415 milioane de dolari în anul 2015.