Legea se aplică de astăzi
Practic, începând de azi, legea poate fi aplicată. Noua formulă prevede o reducere cu 25% a taxei. Cei care au plătit birul, la o valoare mai mare, de la 1 iulie 2008, pot recupera diferenţa de bani. Pentru maşinile înmatriculate în România înainte de 2007, se va aplica taxa la prima vânzare, în momentul înregistrării pe numele noului proprietar. Aceasta e calculată în funcţie de vechimea maşinii, de tipul motorizării, de capacitatea cilindrică, de emisia de CO2 şi de norma de poluare.
Cum îţi recuperezi diferenţa plătită pe taxa auto
Persoanele care şi-au cumpărat maşină în perioada 2008-2011 şi au plătit la prima înmatriculare a autovehiculului în România o taxă de poluare mai mare decât cea care e de azi în vigoare, pot cere restituirea diferenţei. Cererea se depune la organele fiscale competente, însoţită de mai multe documente. Persoanele interesate trebuie să completeze un formular de restituire, pe care îl vor găsi la direcţiile financiare, să aducă documentul doveditor al plăţii taxei de poluare, copia cărţii de identitate a vehiculului şi copia certificatului de înmatriculare, împreună cu prezentarea în original a acestora. Restituirea se va face în intervalul de 45 de zile de la depunerea cererii, printr-un cont indicat de solicitant sau prin direcţiile financiare”, a declarat Laszlo Borbely, ministrul mediului.
Cine scapă şi nu plăteşte
Conform legii, nu vor plăti acest bir către stat anumite categorii de persoane. Cei care cumpără o maşină înmatriculată în România după ianuarie 2007, pentru care s-a plătit taxa auto. În lege, sunt şi categorii de maşini scutite de taxa auto 2012. Acestea sunt autovehiculele instituţiilor statului, maşinile care aparţin “organizaţiilor nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile”. Plata taxei poate fi fentată prin încheierea unui contract de comodat, şi nu a unuia de vânzare-cumpărare. Atenţie însă, contractul de comodat stipulează că vânzătorul dă spre folosinţă temporară maşina. Problema e că proprietar e în continuare vânzătorul.
Şi noul bir către stat poate fi contestat
“Şi această formulă a taxei poate fi contestată în instanţă fix pe aceleaşi principii şi reclamanţii vor câştiga la fel de uşor. Cred că sfera chiar se va mări datorită unor reglementări noi. Oficialii au vrut o modificare a legii şi au adăugat noi denumiri. Nu cred că va dura mult până vor apărea primele procese. Taxa e ilegală!”, ne-a spus avocatul Marius Coltuc.
Ieri, îmbulzeală la «Înmatriculări»
Înmatriculări auto, din Bucureşti. O parte dintre eicumpărau şi vindeau maşini deja înmatriculate în România, însă, înainte de 2007, când taxa auto a intrat în vigoare. Alţii, cumpăraseră o maşină veche, însă au amânat momentul înmatriculării şi, ieri, s-au trezit că e ultima zi când puteau să o treacă pe numele lor, fără să plătească taxă.
Părerea specialistului – Au legalizat hoţia!
Din păcate, hoţia s-a legalizat: Parlamentul a aprobat noua taxă auto. Este una din marile aberaţii ale ultimilor ani, şi iată de ce: Cine a cumpărat o maşină nouă Euro 4 cu un motor decent de până în 1.600 cmc până la 31 decembrie 2006 şi nu a plătit nici o taxă, trebuie să achite acum aproape 1.000 de euro. Însă taxa instituită de la 1 ianuarie 2007 pentru o maşină nouă de acest gen nu era mai mare de 150 de euro. Atunci, de ce trebuie acum ca un proprietar de astfel de autoturism să plătească o taxă enormă la vânzarea lui? Doar pentru că un incompetent de la Ministerul Mediului nu a fost în stare să adopte o legislaţie coerentă la timp?
Cum poţi să aplici o lege retroactiv? Şi mă refer aici la maşinile noi înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007.
Această taxă nu face decât să fure efectiv banii din buzunarul oamenilor care muncesc cinstit în această ţară pentru a acoperi găurile la diverse bugete, cum ar fi cel al pensiilor, unele dintre ele cu adevărat nesimţite.
Dincolo de ilegalitatea acestei taxe, noua reglementare dă o nouă lovitură grea pieţei auto, aflată în mare suferinţă. Domnule Boc, domnule Borbely, aţi auzit vreodată de buy-back? Adică, să dăm maşina veche înapoi la dealer şi să luăm una nouă, cea veche constituind avansul?! În felul ăsta, trăiesc şi dealerul, şi firma de asigurări, şi firma de leasing, şi banca. Şi ia şi statul 24% TVA la maşina nouă. Dar acum cine va accepta să piardă peste 1.000 de euro la o maşină normală?
Rezultatul: se va alege praful de această activitate, dar şi de încasările din TVA.
Morala: recomandăm tuturor celor care îşi vând maşina înmatriculată înainte de 1 ianuarie 2007 să nu plătească taxa, să dea statul în judecată sau, eventual, să nu facă acte când vând maşina, dacă şi cumpărătorul acceptă.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro