Undeva în apropiere de Cheile Bicazului, mai exact în localitatea nemțeană Bicaz Chei, curajoșii care vor să pășească pe stânci pe unde doar alpiniștii au ajuns până acum, însă fără niciun risc pentru propria viață, au acum la dispoziție cel mai drum de fier din munții din țara noastră. Este voba de Via Ferrata (drum de fier în traducerea din italiană în română) Astragalus. Un traseu format din cablu de oțel și trepte de fier montate în stânca de calcar a muntelui Turnu Mare din Rezervația Naturală Cheile Șugăului-Munticelu. Drumul de fier din stâncă a fost inaugurat săptămâna trecută de primul român care a ajuns pe Everest, cunoscutul alpinist Constantin Lăcătușu.
„Via ferrata aduce o premieră pentru țara noastră. Este o activitate de aventură cu un potențial fantastic de dezvoltare, prin care ne dorim să aducem un public cât mai larg în mijlocul naturii. Via Ferrata Astragalus este primul traseu din România realizat după standarde occidentale, după modelul celor din Austria și Germania. Diferența dintre un traseu de via ferrata și un parc de aventură este că aici ne aflăm în mijlocul naturii sălbatice. Și nu oriunde, ci într-o zonă spectaculoasă – Cheile Șugăului-Munticelu”, a declarat Constantin Lăcătușu, inițiatorul proiectului și președinte al Clubului Montan Român, custodele rezervației naturale.
Alpinistul a ținut să precizeze că aventura este una sigura, accesibilă aproape oricui, inclusiv copiilor până la un anumit nivel, și că este o experiență care trebuie încercată măcar o dată. “De exemplu, pe vârful Turnu Mare (n.r. – altitudine 1.000 de metri) au ajuns în istorie doar două sute de oameni, alpiniști. Acum, pot ajunge mii de oameni cu un astfel de traseu”, a mai punctat Lăcătușu. Și în mare parte are dreptate, “Libertatea” a probat cel mai lung traseu din Turnu Mare, care este și cel mai dificil, iar totul este sigur, peisajele sunt unice, iar hăul de sub picioare oferă o încredere că poți realiza orice de acum înainte.
Te-ai fi gândit să cultivi scaieți, în loc de roșii sau castraveți? Cum s-a îmbogățit un fermier din Ialomița
Drumurile de fier au fost inventate de soldați
Montarea claburilor pe stânci, achiziționarea echipamentului de siguranță pentru temerari, există un traseu ușor chiar și pentru copii, a costat 20.000 de euro. 10 lei costă ascensiunea pe via ferrata de aici , în preț intrând și închirierea echipamentului pentru ascensiune. . Intrarea se face chiar din DN 12C, care leagă Transilvania de Moldova. Ca bază de plecare este cabana Ecolog.
“Aceste poteci pe pereții munților au apărut în Al doilea război mondial, atunci soldații italieni și austrieci făceau astfel de poteci pe stânci, cu ajutorul alpiniștilor, pentru a ajunge în spatele liniilor inamice. După război, au devenit o oportunitate de agrement”, povestește Constantin Lăcătușu. Acesta susține că în România sunt opt astfel de drumuri de fier pe stânci. Dintre acestea, amintim de cele din zona Pietrele Negre – Arieșeni, Cheile Râșnoavei sau Cheile Turzii.
Cât despre numele de Astragalus dată viei ferrata din Neamț, acesta vine de la o specie de plantă unică, care a fost identificată aici pentru prima dată în lume – Astragalus pseudopurpureus. Cea mai mare parte a populației acestei plante (95% din totalul mondial) se găsește doar aici, fiind semnul distinctiv al rezervației.
Echipamentul care permite oricui să ajungă pe culmi
Lungimea totală a traseului de via ferrata este de 600 de metri, dus-întors, incluzând aproximativ 400 de metri de secțiune totală de mică dificultate și o secțiune totală de aproximativ 200 de metri de dificultate medie. Peretele de stâncă are o înălțime de circa 170 de metri, cu plecare de la cota 730 m, și sosire în punctul culminant la cota 900 metri.
Pe toată lungimea sa există un cablu de oțel fixat în stâncă, de care se prind sistemele de siguranță, iar acolo unde traseul permite, există trepte metalice pentru o ascensiune mai ușoară. Singura condiție este ca temerarul să nu aibă rău de înălțime.
Pentru parcurgerea traseului de via ferrata din Munticelu, este necesară utilizarea unui echipament obligatoriu, însă tehnica de parcurs este simplă, asemănătoare celei din parcurilor de aventură. Pe lângă kit-ul obligatoriu, care include un ham și o cască și care se închiriază de la fața locului, vizitatorii trebuie să poarte o încălțăminte corespunzătoare, adaptată condițiilor meteorologice. De asemenea, pentru a putea parcurge traseul de via ferrata nu este nevoie de o condiție fizică specială, iar în condiții normale, toată lumea poate parcurge traseul.
Blestemul Cazinoului din Constanţa. Monumentul impunător e o ruină, iar cauza este demnă de un spectacol de circ
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro