Spotul publicitar rulează de la sfârșitul lunii decembrie pe canalele de știri, fiind similar cu cele de interes public.
Cu litere mari, pe ecran scrie: „Zilnic apar aproximativ 500 de cazuri noi de Covid-19 din cauza consumului de pâine neambalată”, spune spotul.
Mai jos, sunt menţionate două nume de instituții: Autoritatea pentru Protecția Consumatorului și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
Totodată, cu un scris și mai mic este citat „studiul Universității Politehnice București din noiembrie 2020”, diponibil pe pagina Asociației Prețuiește Calitatea.
DSU: „Este creat pentru a produce falsa senzație că a fost realizat de o instituție publică ”
Potrivit Pagina de Media, studiul care stă la baza acelei cifre cuprinde, de fapt, simulări de scenarii de transmitere a virusului și nu sinteza unor date statistice.
„Scopul acestui raport este de a realiza o analiză a modului în care virusul SARS-CoV-2 se transmite în diverse scenarii (cu aplicabilitate în realitate) prin intermediul obiectelor sau suprafețelor, cu accentul pus pe efectele transmiterii sale prin intermediul pânii neambalate”, scrie în studiu.
Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă a sesizat legalitatea clipului la CNA şi a solicitat televiziunilor să sisteze difuzarea acestuia.
Motivele pentru care am sesizat CNA și pentru care apelăm la înțelegerea și susținerea dumneavoastră sunt legate de faptul că respectivul spot conține elemente ce au ca scop manipularea și înșelarea publicului, fiind folosite fără acord denumirile unor instituții publice sau guvernamentale, precum și studii care nu au fundamentare științifică.
DSU:
„Este realizat pentru a produce falsa senzație că a fost realizat de o instituție publică care face o recomandare pe care cetățenii să o respecte. Acest material publicitar nu este girat sau validat la nivel guvernamental, scopul său fiind exclusiv comercial pentru a genera avantaj unor companii și pierderi altor companii”, mai transmite DSU.
De asemenea, Autoritatea Naționață pentru Protecția Consumatorului anunţă că a sesizat CNA în cazul acestui spot şi precizează că nu și-a exprimat în niciun fel acordul cu privire la conținutul spotului publicitar, nu girează și nu își asumă în niciun alt mod concluziile acestuia, care par a avea caracterul unei reclame mascate.
Cine se află în spatele clipului
Potrivit Pagina de Media, clientul care a plătit difuzarea spotului este
Asociația Prețuiește Calitatea, iar în spatele acesteia ar fi unul din
jucătorii importanți de pe piaţa de panificaţie.
Adela Nuţă, preşedintele Asociației Prețuiește Calitatea, nu dezvăluie cine sunt fondatorii organizaţiei, fiind „date cu interes personal”.
Nu se pot face experimente pe persoane. Adică nu pot fi invitate câteva sute de persoane să testeze pâinea contaminată și ulterior să se analizeze câte s-au îmbolnăvit, câte au ajuns la ATI etc. De aceea s-a folosit un aparat matematic, adică o metodologie clasică în asemenea situații.
Adela Nuță, președintele Asociației Prețuiește Calitatea:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro