După două luni în care activitatea taximetriștilor a fost pusă pe butuci de pandemie și de restricțiile de circulație, ridicarea stării de urgență și relaxarea măsurilor impuse de autorități nu aduc prea mult optimism pentru aceștia.
Cluburile, barurile și restaurantele vor fi în continuare închise, astfel că activitatea de taximetrie nu va crește decât până la maxim o treime din cât era înainte de pandemie, estimează aceștia.
Starea de urgență se ridică, o parte dintre interdicții
Liderul Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Vasile Ștefănescu, estimează și că lucrurile nu vor reveni prea curând la situația de dinainte de epidemie. Ștefănescu este și președintele Camerei Naţionale a Taximetriştilor din România (CNTR) și deține, la rândul său, 120 de taximetre în București prin mai multe firme.
Vedem o creștere de 5% a comenzilor, dar aceasta vine după o scădere de 90%. Este nesemnificativă. Estimăm că vom ajunge la 20-25%, dar în niciun caz nu se va ajunge la ce a fost înainte
Vasile Ștefănescu, lider COTAR:
Acesta spune că, dacă activitatea economică nu își va reveni, firmele de taxi nu își vor mai permite să țină oamenii.
Directorul general adjunct și acționarul majoritar al Cristaxi, Ciprian Porumb, descrie resemnat situația, dar se declară fericit că nu a avut niciun bolnav în companie.
Se ridică starea de urgență, dar restaurantele, terasele rămân închise. Nu avem niciun caz de COVID-19 în companie, mulțumim lui Dumnezeu
Ciprian Porumb, șeful Cristaxi:
Măști obligatorii, apare și un separator de plexiglas?
Dar faptul că restaurantele, terasele și barurile rămân închise sau că avioanele nu-și reiau zborurile nu sunt singurele probleme cu care se vor confrunta taximetriștii după 15 mai. Aceștia spun că nu se înțeleg cu autoritățile asupra regulilor după care ar trebui să funcționeze începând din perioada următoare.
COTAR a propus autorităților ca taximetriștii să poarte neapărat măști și să aibă dezinfectant în mașină, numai că a apărut și un punct în care nu s-a ajuns la o înțelegere: propunerea Ministerului Transporturilor de instalare a unui panou de plexiglas între șofer și pasageri.
Șoferii cred că ideea este inaplicabilă, iar măștile și dezinfectantul ar trebui să fie suficiente ca măsuri de precauție.
Încercăm să ne reluăm activitatea. Unii vor să ne pună să facem perete despărțitor. Dar acesta este neomologat, iar măsura este inaplicabilă. Aproape toate mașinile de taxi din România sunt Dacia Logan, nici măcar nu are un spațiu mare, nu se poate instala un plexiglas. Dacă șoferul are mască, are o sticluță de dezinfectant, iar pasagerii au mască, eu consider că este suficient.
Vasile Ștefănescu, președinte COTAR:
Andrei Gafița, patronul Speed Taxi, spune că orice modificare a mașinii trebuie omologată de către Registrul Auto Român (RAR). Acesta se întreabă retoric cine va plăti despăgubiri în cazul în care șoferul frânează brusc, iar un pasager se va lovi și se va răni de panoul neomologat de plexiglas.
Conform lui Vasile Ștefănescu, de vineri până luni activitatea de taxi se va baza pe recomandările COTAR de purtare a măștilor și igienizare a mâinilor.
Noua lege adoptată de Parlament privind starea de alertă urmează să intre în vigoare abia luni, iar pe baza ei autoritățile vor reglementa prin ordin activitatea, mai spune Ștefănescu.
Criza a făcut victime: Taxi Cobălcescu, închis vreme de 6 luni
Starea de urgență a lovit din plin piața de taximetrie din Capitală. Taxi Cobălcescu, una dintre cele mai mari și vechi companii din București și din țară, și-a suspendat activitatea pe o perioadă de șase luni la finalul lunii martie, potrivit informațiilor Libertatea.
Aceasta avea circa 300 de licențe, astfel că sunt afectați direct câteva sute de șoferi. Pe internet circulă imagini cu mașinile galbene lăsate într-o parcare uriașă, iar alți taximetriști le deplâng soarta.
Libertatea a încercat să ia legătura cu Eugen Stănculescu, patronul Auto Cobălcescu, pentru ca acesta să explice situația, însă nu a reușit. Vestea suspendării activității a fost confirmată de șeful COTAR, Vasile Ștefănescu.
Scădere de la 30.000 de comenzi la 50 pentru aeroport
Speed Taxi, cea mai mare firmă de taximetrie din țară, a consemnat la rândul ei o scădere de 95% a activității, potrivit lui Andrei Gafița, patronul companiei. Speed Taxi are 2.000 de șoferi arondați, din care 90 de autorizații sunt pentru parcul propriu.
La aeroport (Otopeni – n.r.) erau 30.000 de comenzi lunar. Acum mai sunt 50, deci activitatea e la 0,15%. Luni a fost o zi ciudată, comenzile au ajuns la 15% din activitatea normală, dar marți au scăzut iar la 5%. Sperăm că atunci când se va relua activitatea să fie mai bine. La firmă nu am avut niciun caz de COVID-19, deși avem șoferi și de peste 50 de ani, cu probleme medicale. Chiar i-am sfătuit că dacă nu vor să stea acasă să își pună măști și mănuși.
Andrei Gafița, patronul Speed Taxi:
Acesta mai spune că și lucratul de acasă a afectat taximetria, dar nu crede că acesta este un trend care va rămâne pe termen lung în România.
”Aveam contracte cu call-center-uri, cu firme de sondare, cu studiouri de jocuri, cu restaurante. Nu cred că va dura foarte mult munca de acasă. Noi, românii, suntem mai răzvrătiți”, a completat el.
Statul, acuzat de întârzieri
Mircea Ilie Grigore, proprietarul AutoGeneral, care deține 70 de taxiuri și o școală de șoferi, acuză autoritățile că vin foarte târziu cu reglementările.
Avem probleme foarte mari. Școlile de conducători auto nu funcționează deloc, taximetria funcționează la 5%. Din 70 de taximetre, la noi funcționează 5. Nu avem pe nimeni bolnav, lumea nu a lucrat. Estimăm o creștere la 20-30% din capacitate, adică 20 de mașini din 70. Probabil că vom reveni la normal când se vor relua activitățile în restaurante, cluburi, cafenele sau când se va redeschide Centrul Istoric.
Mircea Ilie Grigore, patronul AutoGeneral:
Uber impune măști șoferilor și pasagerilor și pune panouri de protecție
Dacă taximeștrii nu s-au înțeles cu autoritățile încă dacă vor instala separatoare din plexiglas, concurenții de la Uber au anunțat că o vor face pe majoritatea mașinilor. Astfel, compania a anunțat că lucrează cu un partener local din București pentru a echipa majoritatea șoferilor activi din România cu panouri separatoare pe parcursul următoarelor săptămâni.
Uber va acoperi costurile pentru mii de astfel de panouri, astfel încât cea mai mare parte a șoferilor să primească unul în mod gratuit în următoarele săptămâni.
UPDATE Libertatea a întrebat oficial Uber în privința omologării panourilor instalate pe mașini. Reprezentanții companiei spun ca panourile au fost instalate pe baza recomandărilor.
Măsurile pe care le-am implementat sunt bazate pe recomandările organizațiilor mondiale și locale de sănătate publică. Vom continua să respectăm aceste recomandări și să păstrăm legătura cu autoritățile, pe măsură ce situația evoluează.
Reprezentanții Uber:
În plus, și Uber cere șoferilor, pasagerilor și curierilor săi să poarte mască.