Mișcarea vine după ce Ucraina a decis să nu prelungească un acord privind tranzitul gazului rusesc către UE prin conductele sale, după 31 decembrie 2024.
Ucraina continuă să faciliteze tranzitul petrolului rusesc prin conducta Druzhba, îndeplinind un contract valabil până la sfarsitul anului 2029.
„În fiecare zi, conducta de petrol Druzhba transportă 300.000 de barili de petrol rusesc. În fiecare zi în care oprirea tranzitului petrolului rusesc este amânată, zeci de milioane de dolari curg către Rusia”, a spus Poroșenko în cadrul unei conferințe de presă .
„În 2025, în total, Rusia intenționează să primească 7,5 miliarde de dolari doar din vânzarea petrolului prin tranzitul ucrainean”.
Textul proiectului de lege, semnat de Poroșenko și alți 17 deputați ai Solidarității Europene, nu a fost încă publicat.
Acesta trebuie analizat în comisii de specialitate, aprobat în două lecturi și semnat de președinte, înainte de a deveni lege.
Veniturile din exporturi alimentează „mașina de război”
Veniturile din exporturile de combustibili fosili reprezintă o parte semnificativă a bugetului federal al Rusiei și joacă un rol cheie în alimentarea mașinii sale de război din Ucraina.
UE a interzis importul de țiței rusesc și de anumite produse petroliere în iunie 2022, ca parte a sancțiunilor provocate de invazia pe scară largă a Ucrainei.
Țițeiul rusesc continuă să curgă către Ungaria, Cehia și Slovacia prin ramura de sud a conductei Druzhba, care trece și prin Ucraina.
Oprirea tranzitului petrolului ar putea alimenta și mai multă discordie între Ucraina, Ungaria și Slovacia.
Cele două țări UE, conduse de populiști prietenoși cu Moscova, au criticat deja Kievul din cauza deciziei sale de a nu prelungi tranzitul de gaze, susținând că le subminează securitatea energetică.