Zgomote pe care nici cele mai bune căşti pentru izolare fonică nu le pot acoperi. Gropile se resimt ca adevărate lovituri de ciocan, sec, până în măduva oaselor. Menţinerea echilibrului în picioare şi păstrarea hainelor curate sunt provocări permanente pentru bucureștenii care folosesc tramvaiul pentru a ajunge, acasă sau la serviciu, în cartierul Pipera, pe bulevardul Dimitrie Pompeiu.
Aici se află polul clădirilor de birouri din Capitală, unde lucrează peste 100.000 de oameni. Mulți dintre aceştia merg la serviciu cu tramvaiele 16 sau 36 și au parte zilnic de o adevărată aventură.
„Este pusă în pericol siguranţa călătorilor”, s-a plâns ziarului un cetățean exasperat, care și-a însoțit criticile la adresa Societății de Transport București (STB) cu o serie de fotografii.
Este lăudabil că se vor cumpăra 100 de tramvaie noi, de producție autohtonă. Ce se întâmplă însă cu infrastructura tramvaielor în București? La cum arată șinele din poză, este pusă în pericol chiar siguranța călătorilor.
Mesaj pentru Libertatea de la Constantin Curcumelis, „un locuitor al capitalei României”:
Reporterii Libertatea au refăcut traseul indicat și iată ce au descoperit.
Gropi, șine crăpate, segmente lipsă
Pe lângă căldura din tramvaiele fără aer condiţionat şi aglomerate peste măsură la orele de vârf, călătorii care coboară la capăt de linie trebuie să suporte chinul ultimei „linii drepte”: bulevardul Dimitrie Pompeiu.
Doar un kilometru trebuie să parcurgă tramvaiul printre clădirile de birouri care au răsărit în ultimii ani pe bulevard, dar cele trei stații măresc timpul de călătorie și până la un sfert de oră.
Motivul este starea deplorabilă a căii de rulaj. „Cratere” de peste 15 centimetri au apărut puzderie de-a lungul şinelor instabile și crăpate. În multe locuri, lipsesc segmente întregi din metalul care sprijină şina. Iar cauciucul care ar trebui să despartă șinele de asfalt lipsește cu desăvârșire.
„E drumul oaselor”
„Fiecare groapă e ca un ciocan în măduva oaselor. Lucrez de 10 ani în Pipera şi am văzut cum s-au ridicat toate clădirile noi de birouri de aici. Numai drumul ăsta a rămas la fel. E drumul oaselor”, se plânge un bărbat între două vârste.
„Mergeţi şi fotografiaţi până la cap de linie, să vedeţi că e la fel. E sub orice critică! De când lucrez eu aici, odată n-am văzut pe cineva să facă reparaţie”, continuă acesta revoltat.
În discuție intervine și o doamnă. Stă jos, dar nu lasă din mână bara spătarului din față. „Merge mai încet prin ultimele staţii, dar, dacă nu eşti atent şi nu te ţii bine, tot te-aruncă de pe scaun. Nu m-ar mira să văd cum deraiază un tramvai aici, după cum se zdruncină la fiecare groapă”, explică femeia.
Unii călători preferă să coboare la prima staţie de la bulevard şi să meargă pe jos câteva sute de metri. „Mai bine cobor cu două staţii mai devreme. Partea asta de drum e un calvar”, explică o altă doamnă care lucrează într-una din clădirile cu aer occidental din zonă.
Libertatea a întrebat STB dacă are prevăzut în bugetul pentru anii 2022 şi 2023 investiţii pentru modernizarea căii de rulare a tramvaielor 16 şi 36, pe tronsonul aflat pe bulevardul Dimitrie Pompeiu din Capitală, şi când au fost făcute ultimele lucrări de întreţinere sau modernizare pentru acest tronson. Până la momentul publicării acestui articol nu a fost primit niciun răspuns.
Șina care a străpuns podeaua
Libertatea a semnalat în urmă cu un an starea deplorabilă a infrastructurii Societăţii de Transport Bucureşti, după ce un călător fusese rănit de o şină care a străpuns podeaua unui tramvai bucureştean.
La mai bine de un an de la accident, lucrările de modernizare la căile de rulare pentru tramvaie întârzie să se facă văzute în București.
La începutul lunii mai, inspectorii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au interzis ieşirea pe traseu în București pentru 61 de autobuze, 18 tramvaie şi 4 troleibuze, după ce au descoperit discuri de frână crăpate, rugină şi mizerie. „Nu putem vorbi nici măcar de o dotare elementară”, a spus Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.