Unitățile de învățământ care au înaintat spre avizare propunerea pentru scenariul verde trebuie să retrimită documentele de ieri!”.
E-mail al Inspectoratului Școlar Sector 2:
- Dacă școlile au considerat că au condiții de “verde” li s-a impus hibrid pentru că au fost apreciate prea hazardate, iar celor care au spus că vor să înceapă online li s-a impus tot hibrid, pentru că inspectoratul susține că aceste școli au fost prea precaute!
Miercuri, Inspectoratul Școlar Sector 2 a trimis un e-mail tuturor școlilor și liceelor din sector, cerându-le celor care au propus altceva decât scenariul galben să-și revizuiască deciziile și să întocmească documentele în baza sistemului hibrid.
“Indicele pe București ne dă în mod obligatoriu scenariul de siguranță cel galben, adică 2.
Prin urmare, deciziile CA ale unităților de învățământ exclud scenariul 1. (…) Unitățile de învățământ care au înaintat spre avizare propunerea pentru scenariul verde trebuie să retrimită documentele de ieri!”, scrie în e-mailul de la Inspectorat.
Mesajul a ajuns și la Colegiului Național George Coșbuc. Prin ordinul de la Inspectorat, liceului i-a fost respinsă propunerea de a începe două săptămâni online și a fost obligat să înceapă pe scenariul hibrid din prima zi.
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc, a recunoscut faptul că Inspectoratul Sectorului 2 nu a fost de acord cu scenariul votat în Consiliul de Administrație.
Ne-au cerut să ne încadrăm în scenariul galben, toate discuțiile și deciziile din CA nu au contat. Asta nu e descentralizare.
Raluca Ivănuș, director ”Coșbuc”:
Directoarea spune că școala a vrut începerea etapizată a cursurilor pentru a le permite atât profesorilor și elevilor, cât și părinților să prindă încredere în noul sistem de funcționare a școlii.
“Și profesorii, și părinții, și elevii au angoasele lor. Le e teamă și intrarea treptată în scenariul hibrid ar fi permis tuturor să capete încredere că sistemul funcționează și că îi protejează. Nu suntem singurul colegiu care am ales o formă combinată. Fiecare școală are specificul ei. Nu știu cine decide, Inspectoratul, DSP, Comitetul pentru Situații de Urgență? Nu știu”, a declarat Raluca Ivănuș.
Până acum, s-a știut că decid școlile.
Ministrul Anisie: “Am luat decizia să dăm autonomie unităților de învățământ”
“Noi am luat decizia să dăm autonomie unităților de învățământ, să descentralizăm decizia, pentru că depinde de situația epidemiologică de la o localitate la alta, de la un județ la altul. Uitați-vă și la celelalte state care au luat aceeași decizie”, spunea ministrul educației, Monica Anisie, la B1TV în 5 septembrie 2020.
“Descentralizarea deciziei” și “autonomia școlilor” sunt motto-ul începerii noului an școlar. Într-o grămadă de incertitudini, declarații contradictorii legate de amânarea redeschiderii unităților de învățământ, lipsa tabletelor pentru copii și veșnica problemă a lipsei manualelor școlare, Guvernul a promis că lasă colectivele școlilor, aici intrând managementul, profesorii și familiile elevilor, să decidă ce e mai bine pentru elevii lor.
Este pentru prima dată când dăm autonomie școlilor și îmi doresc ca această descentralizare să continue nu numai din acest punct de vedere, ci să dăm putere directorilor și autonomie școlilor, pentru că ei cunosc cel mai bine unitatea de învățământ.
Monica Anisie, pentru Edupedu.ro, în 7 septembrie:
Practic, spune ministrul, fiecare unitate își alege modul în care va chema elevii în clase.
Școlile au crezut. Și și-au chemat profesorii și reprezentanții părinților la un loc pentru a decide scenariul în care pot începe anul școlar în siguranță.
După lungi dezbateri, școlile și liceele au trimis Inspectoratelor Școlare propunerile votate în Consiliile de Administrație.
Decizia vă aparține, dar o stabilește Comitetul pentru Situații de Urgență
Ministerul Sănătății a publicat luni lista incidenței cazurilor de COVID-19 pentru fiecare județ și localitate din România.
Pe baza analizei epidemiologice se stabilește după care din cele trei scenarii vor funcționa școlile:
- verde – participarea zilnică a elevilor la ore
- roșu – exclusiv online
- galben – revenirea parțială a elevilor la ore, prin rotație
Așa s-a aflat că, de fapt, decizia finală privind scenariile pentru fiecare școală în parte aparține Comitetelor pentru Situații de Urgență, ceea ce revocă practic tot procesul anunțat, pe care părinții, elevii, școlile l-au luat în serios!
Ce spun părinții
În București, de exemplu, Colegiul Național Bilingv George Coșbuc a decis inițial ca primele două săptămâni să se facă școală online. Apoi urma să înceapă să cheme elevii din clasele terminale, a VIII-a și a XII-a, pentru ca apoi, etapizat și în funcție de evoluția epidemiologică, să intre în programul hibrid restul de clase.
“S-a mers pe acest scenariu deoarece Colegiul George Coșbuc are foarte mulți elevi, 33-35 într-o clasă, iar sălile sunt extrem de mici, de șapte metri pe șapte metri”, a explicat pentru Libertatea Nineta Ghela, reprezentanta părinților în CA.
Asociațiile de părinți: “Sunt doar vorbe-n vânt”
Vicepreședintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Eugen Ilea, a participat la întâlnirea de lucru de la Ministerul Educației tocmai pentru a primi explicații în legătură cu faptul că școlile nu sunt lăsate să-și aleagă singure scenariul în care încep noul an școlar.
Multe decizii ale Consiliilor de Administrație au fost întoarse și nu este normal. Asta nu e descentralizare, sunt doar vorbe în vânt.
Eugen Ilea, vicepreședintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți:
“De exemplu, Școala Generală nr. 25 a decis să-și cheme toți elevii la ore pentru că au clase cu 15-16 elevi și e spațiu. Li s-a refuzat scenariul verde și obligați pe hibrid pe motiv că sectorul 2 a fost încadrat în scenariul galben. Este o aberație”, a mai spus Ilea, precizând că a plecat de la minister fără niciun răspuns rațional, logic.
Propunerea respinsă la “Viteazul”: predare online și evaluare la școală
Nemulțumiți că autonomia promisă nu există, de fapt, în realitate sunt și profesorii de la Colegiul Național Mihai Viteazul. După mai multe întâlniri, dascălii au ajuns la o altă formulă de sistem hibrid, practic tot pe scenariul galben, cu patru-șase săptămâni de predare online și două săptămâni de evaluare la școală.
“Modular și în siguranță, așa cum au și cerut, de altfel”, subliniază un profesor de la “Mihai Viteazul”, membru în Consiliul de Administrație.
Propunerea liceului a fost respinsă.
Practic, descentralizarea și decizia la nivel de CA există doar la TV. În realitate, se impune ce să se aleagă. Nu a existat o explicație scrisă a refuzului. Pur și simplu au trimis alt e-mail în care solicitau să se voteze în CA scenariul impus.
Profesor de la CN “Mihai Viteazul”:
El e de părere că elevii claselor a XII-a nici nu ar trebui să fie obligați să meargă fizic la școală, așa cum prevăd normele Ministerului Sănătății, pentru că trebuie să se pregătească pentru examenul de bacalaureat și pentru admiterea la facultate.
“Am trimis o adresă prin care am menținut scenariul nostru și am zis că dacă ni se impune, vom accepta decizia. Dar nu am scris că noi optăm pentru acel scenariu”, a adăugat dascălul.
ISMB: “Nu pot propune altceva dacă analiza epidemiologică spune scenariul galben”
Libertatea a încercat să obțină explicații de la ministrul educației, Monica Anisie, dar aceasta nu a răspuns apelurilor și mesajelor ziarului.
Reprezentanții Inspectoratului Școlar al Municipiului București au spus, în schimb, că unitățile de învățământ trebuie să respecte harta epidemiologică elaborată de Ministerul Sănătății, iar normele privind începerea școlilor spun că decizia modului în care se redeschid școlile aparține Comitetelor pentru Situații de Urgență.
“Școlile și liceele nu pot propune altceva dacă analiza epidemiologică spune scenariul galben. Adică școala nu poate spune că vrea scenariul roșu, dacă i se potrivește scenariul galben”, au declarat reprezentanți ai ISMB.
În București, 24 de școli vor începe cursurile pe scenariul roșu, adică doar cu clase online și alte 595 vor funcționa pe scenariu hibrid, conform deciziei Comitetului pentru Situații de Urgență.