Dacă în urmă cu 10 ani e-mailul era considerat o descoperire incredibilă, acum a ajuns să fie perceput ca un motiv de stres de către peste o treime dintre angajaţi. Potrivit unui studiu realizat în Marea Britanie şi preluat de telegraph.co.uk, oamenii suferă din cauza stresului provocat de e-mailuri, pentru că se simt copleşiţi de numărul mare de mesaje primite în interes de serviciu.

Cercetătorii de la Universităţile din Glas­g­ow şi Pais­ley, a­utorii studiului, citaţi de Me­di­a­fax, au des­co­perit că nu­mărul ma­re de e-ma­­­i­­luri pri­mi­te în timpul o­relor de program face ca an­gajaţii să se simtă obosiţi, frustraţi şi să devină neproductivi.

Femeile rezistă mai puţin ca bărbaţii

34% dintre participanţii la studiu au de­cla­rat că îşi verifică me­sajele la fiecare 15 mi­nute, în timp ce 64% dintre angajaţi au spus că îşi verifică me­sajele cel puţin o dată pe oră. Monitorizând pro­gra­­mul de corespondenţă, cercetătorii au des­­co­pe­rit, însă, că per­­soa­ne­le care au ac­ce­p­tat să ia parte  la a­cest stu­diu îşi verificau me­sa­jele mult mai des. Unii dintre angajaţii monitorizaţi a­jun­ses­e­ră chiar să îşi ve­rifice co­res­pon­den­ţa de a­proape 40 de ori pe oră, adică la in­tervale de circa un mi­nut şi jumătate.

Întrebaţi ce îi deranjează cel mai mult la poş­ta electronică, 34% din­tre angajaţi au de­cla­rat că se simt stresaţi de numărul mare al me­sajelor şi de ne­ce­sitatea de a da imediat un răspuns. 28% dintre participanţii la stu­diu au declarat că sunt stre­­­saţi pe­n­tru că se simt „obligaţi” să răs­pundă la me­sa­je şi pierd foarte mult timp cu a­cea­s­tă activitate. Doar 38% dintre ­cei intervievaţi au spus că se simt des­tul de rela­xaţi şi pot aş­tepta fără pro­bleme o zi sau chiar mai mult pen­tru a da un răs­puns. Stu­­diul, realizat de Ka­ren Renaud, cer­ce­tă­tor la Universitatea din Glas­­gow, şi de psiholo­gul Judith Ram­say, de la Un­iv­ers­i­ta­tea din Pais­ley, a fost efectuat pe câ­te­va sute de persoane şi a mai dovedit că, în a­cest caz, femeile se simt mai stresate de­cât bărbaţii.

„În prezent, e-mailul este factorul ca­re pr­o­voacă cele mai multe probleme la ser­viciu”, a concluzionat Re­­na­ud. Pen­t­ru a re­du­ce stresul, cercetătoa­rea le-a recomandat ce­lor ne­voiţi să-şi con­sul­te co­res­pondenţa e­lec­tronică să facă acest lucru doar de câteva ori pe zi pentru a reduce stresul.

«E mai indicat să vorbeşti faţă în faţă sau la telefon»

Potrivit psihologului Mihaela Sindie Weidinger (foto), de la SindiEstet Cli­nic, co­mu­nicarea prin interme­diul poş­tei e­lec­tronice e mai utilizată de­cât con­vor­birile telefonice sau în­tâl­nirile faţă în faţă. Între prima for­mă şi cele do­uă din urmă există o di­fe­renţă legată de timpul alocat tran­s­miterii me­sa­ju­lui şi de cel al pri­mirii răspunsului. În plus, acesta are nevoie de re­ci­ti­re, uneori de re­fa­ce­re, de corecturi şi de trimi­te­re. Practic, timpul de aş­tep­ta­re es­te cel care declanşează „răz­boiul ner­vilor”. Nu ştii ce răspuns vei primi, când îl vei primi, timpul trece şi me­sajele îţi dau peste cap a­gen­da, iar răbdarea şi toleranţa de­vin a­pro­a­pe i­n­existente. Această aş­tep­­tare du­ce la fru­strare şi, implicit, îţi induce sen­timentul că nu eşti suficient de pro­ductiv sau de bun în ce faci.

Faci mai puţin decât ţi-ai propus

Apoi vin şi alte e-mailuri pe care trebuie să le citeşti, cărora trebuie să le răspunzi, sau pe care trebuie să le ştergi. Stresul ca­uzat de numărul mare de e-mailuri a­pa­re când observi că timpul trece, aveai atâtea de făcut şi ai reuşit să faci foarte puţin din ce ţi-ai propus. Uneori, soluţia poate fi comunicarea verbală, faţă în faţă sau la telefon, pentru că e „instant” şi îţi dă posibilitatea să lansezi mesajul şi să primeşti imediat un răspuns, crescând gradul de satisfacţie şi eficienţa personală.

 
 

Urmărește-ne pe Google News