„Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimitem în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo. Adică aş vrea: ca şi lor, celor integraţi în şcolile de masă, să le putem asigura profesori de sprijin”, a declarat ministrul, pentru Digi 24.
Ulterior, Ecaterina Andronescu a revenit asupra declarației și a spus că, de fapt, propunerea era ca aceşti elevi să fie susţinuţi suplimentar cu profesori de sprijin și că, numărul acestora fiind mic, să-i strângă pe copii mai mulți într-o clasă.
„Nici poveste să propun clase să producă segregarea acestor copii, ci să încercăm să îi susţinem suplimentar cu un profesor de sprijin. (…) O s-o punem, probabil în viitoarea lege a educaţiei. Pe măsură ce vom avea asigurate cadrele didactice, vom încerca să o transpunem şi în realitate. Există şi în acest moment, dar sunt foarte puţini profesorii de sprijin, din păcate”, a explicat ministrul, la Antena 3.
Propunerea, criticată
Inițiativa ministrului a întâmpinat un val de critici, cea care a reacționat fiind Adriana Săftoiu, membru al Comisiei pentru Drepturile Omului din Camera Deputaţilor
„Andronescu. Ecaterina Andronescu. Vrea clase speciale pentru copiii cu cerinte educationale speciale. Este una dintre cele mai revoltătoare iniţiative. Sunt zeci de ani de când in tările model in sistemul educaţional efortul e pentru ca acesti copii să fie integraţi în învăţământul de masă, iar învăţământul special să fie o excepţie.
În loc să găsescă soluţii pentru ca acesti copii să aibă profesori de sprijin, integraţi în învăţământul de masă, Andronescu se scuză lamentabil si propune o măsură aberantă, nedreaptă, lipsită de orice responsabilitate faţă de aceşti copii”, a scris pe, Facebook, Adriana Săftoiu.
„Doar pentru asta şi merită o moţiune! Şi apoi să speri că, odată plecată, nimănui nu îi va mai trece prin cap să o numească ministru al Educaţiei. PS: Până la moţiune, voi cere marţi, în Comisia pentru Drepturile Omului, audierea lui Andronescu. Prea grav ce vrea să facă”, a mai precizat parlamentarul.
Reprezentanții părinților: „E discriminare”
Reprezentanții părinților au criticat și ei inițiativa anunțată de Ecaterina Andronescu, scrie Mediafax.
„În primul rând, cerinţele speciale educaţionale nu sunt neapărat în sensul diagnosticării cu un handicap. Şi copiii capabili de performanţe mai mari decât majoritatea necesită cerinţe speciale educaţionale, şi prin lege trebuie să i se acorde atenţia necesară. Mai sunt şi copii cu tulburări specifice de învăţare (TSI), dar şi copiii care au un diagnostic.
Cazuistica acestor copii cu cerinţe speciale este extrem de mare. Dacă facem o astefel de separare vorbim practic de discriminare şi de segregare”, a declarat Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.
„Ecaterina Andronescu spune că nu poate asigura, într-o şcoală unde sunt, să zicem 10 cazuri, fiecare într-o clasă, că trebuie să se asigure profesori pentru fiecare în parte, şi din acest motiv nu au cum să se ocupe de fiecare copil în parte. Bun, dacă o gândeşti aşa, are într-un anumit procent dreptate.
Dar problema este că dacă duci copilul în învăţământul de masă şi creezi clase speciale, este acelaşi lucru cum ai crea o clasă în centrele speciale, de plasament. Este clar vorba de o discriminare şi o atingere la toţi aceşti părinţi care au, din nefericire, aceşti copii cu probleme”, a mai precizat Cristache.