Reacţia fostului ministru vine în contextul în care Ministerul Educaţiei a dat un ordin care reglementează obligaţia elevilor de a lua parte la cursuri online, deşi „sute de mii de elevi nu au acces la instrumente digitale sau la internet”, aşa cum arată Consiliul Naţional al Elevilor.
Deja, preşedintele Klaus Iohannis a anunţat că anul şcolar se va încheia fără ca elevii să mai revină la cursuri, iar mediile vor si puse în baza notelul puse până în luna martie.
Elevii vor da doar Bacalaureatul şi Evaluarea Naţională, în anumite condiţii de igienă, extrem de stricte.
Ecaterina Andronescu spune că, dacă în sistemul universitar există autonomie, iar universităţile şi-au stabilit deja normele pentru încheierea anului, dar şi pentru examenele de licenţă şi de admitere, în preuniversitar însă nu se ştie nimic.
”Profesorii știu să utilizeze pârghiile, dar nu-și pot face propriile regulamente”
Am întrebat-o pe senatoarea PSD dacă vede posibilă o revenire a elevilor la şcoală după 15 mai şi cum s-ar putea încheia anul şcolar 2019-2020.
Reporter: Cum vedeţi situaţia din Educaţie în acest moment, după mai bine de o lună de pauză, în contextul stării de urgenţă?
Ecaterina Andronescu: După opinia mea, universităţile, care şi-au dorit să îşi minimizeze pierderile, nu aveau niciun motiv să nu facă acest lucru. Vă dau exemplul Politehnicii, dar toate cred că se încadrează, pentru că au autonomie şi, cel mai important, au acces la tehnologie.
Problemele majore se ridică, însă, în învăţământul preuniversitar, unde eterogenitatea este mult prea mare. Sunt elevi şi profesori care nu au acces la tehnologie. Sunt şi situaţii în care şcolile au acces la tehnologie, profesorii ştiu să utilizeze aceste pârghii, dar nu pot să îşi facă propriile regulamente, din păcate.
Eu aş fi văzut aşa, ca de la început Ministerul Educaţiei să elaboreze o metodologie, în care să explice, pentru fiecare situaţie în parte, cum trebuie să procedeze. Am vorbit cu mulţi profesori de liceu, de exemplu şi mulţi care au acces la tehnologie şi-au ţinut orele potrivit orarului, şi sigur că pierderile au fost mai mici. Ceea ce nu au făcut aceştia este că nu cred că au avut ideea de a înregistra aceste lecţii, de a strânge dovezi că au făcut aceste lecţii online.
Cum pot dovedi ei că au făcut aceste lecţii, că au continuat predarea? Exact, acest lucru trebuia precizat, prin metodologie, din start.
Fișe pentru elevi luate de la școală de părinți și recapitulări
– Ce se întâmplă în zonele unde nu există acces la tehnologie, nici din partea profesorilor, dar mai ales a copiilor?
– Cele mai multe astfel de cazuri sunt în mediul rural, deşi să ştiţi că am avut reacţii şi de la profesori din mediul rural care îşi fac lecţiile online, pentru că primăriile au avut astfel de posibilităţi.
Pentru cei care nu au acces, eu aş fi văzut aici ca Ministerul Educaţiei să fi stabilit clar nişte reguli. De exemplu, explicaţiile de la lecţii puteau fi scrise, ar fi putut ajunge la şcoală, unde fiecare are un mijloc de multiplicare şi în felul acesta s-ar fi putut transfera aceste fişe către elevi, cu microbuzul, prin intermediul părinţilor, care puteau face un drum până la şcoală. Deci, existau soluţii pentru a nu abandona dialogul cu aceşti copii aflaţi în situaţia de risc, în opinia mea.
– Era suficient acest sistem?
– Eu aş mai fi făcut ceva. Aş fi pus accent pe lecţii recapitulative, pentru că e foarte greu să ajungi la ideea că ai omogenizat totul şi în aceste două luni ai o oarecare certitudine că toate lecţiile au fost parcurse. Ar fi fost în folosul elevilor aceste lecţii de recapitulare.
– Ce se întâmplă cu elevii care au examene în acest an?
– Într-adevăr, e vorba de anii terminali, clasa a 8-a, unde avem circa 150.000 de elevi şi clasa a 12-a, unde avem, de asemenea, în jur de 160.000 de elevi. Ministerul nu a găsit, şi nu vreau să critic, dar ar fi trebuit să găsească soluţii alternative. În acest moment ştim că examenele de Evaluare Naţională şi Bacalaureat se vor susţine, deşi există ţări care au renunţat la acest examen, ca Franţa, Spania, Italia, Olanda.
Dacă se merge în continuare pe susţinerea examenului, ar fi trebuit mai multe precizări, cum să fie pregătiţi elevii pentru acest examen. Nu lucrăm cu obiecte, lucrăm cu oameni. Au făcut această pauză uriaşă, s-au desprins şi revenirea nu este o chestiune pe care să o rezolvi de azi pe mâine. Şi aici trebuia să se meargă pe recapitulări şi pe un sistem de testare, pentru că vorbim de licee şi majoritatea sunt în oraşe. Mai delicată este situaţia la clasa a 8-a. Este foarte greu să îi aduci în bănci şi să îi pui să dea examene.
Pierderile sunt oricum, dar trebuia să se vină cu o reglementare, pentru a micşora aceste pierderi. Sfatul meu este ca prin dialog să venim în ajutorul elevilor şi al părinţilor.
– Cum se pot încheia mediile în acest an?
– Semestrul doi s-a desfăşurat până pe 11 martie, când s-au suspendat cursurile. M-am interesat şi eu, toţi elevii aveau deja una sau două note în catalog. Nu văd să fie o problemă. Sigur, este problema tezelor, care urmau să fie date, dar nu cred că, în contextul în care ne-am confruntat cu această situaţie deosebită, să nu se poată stabili o reglementare.
Noi, la Comisia de învăţământ din Senat, am adoptat săptămânile trecute o lege, care a şi plecat spre promulgare la preşedinte, în care cerem ministerului să elaboreze o metodologie, cu soluţii pentru încheierea anului şcolar, în această situaţie de urgenţă stabilită în Constituţie.