UPDATE ora 17.00 Ştiu de ce nu vreţi schimbarea legii”, a spus ministrul Educaţiei, în plen, către rectorii deputaţi Marilen Pirtea şi Sorin Cîmpeanu, răspunzând criticilor privind schimbarea din nou a legii educaţiei.
Deputatul PMP Robert Turcescu a afirmat, pe de altă parte, că rezumatul guvernării PSD la capitolul educaţie este „doi ani, patru miniştri, niciun rezultat”, subliniind că abandonul şcolar este „în floare”, zeci de mii de elevi se duc la toaletă în fundul curţii şi învaţă după manuale „tipărite de nişte incompetenţi”.
„Distrugerea oricărei naţiuni nu necesită bombe atomice sau rachete balistice intercontinentale, trebuie doar scăderea calităţii învăţământului şi permisiunea fraudei la examenul studenţilor. În consecinţă, pacienţii mor în mâinile unor asemenea medici, clădirile se prăbuşesc, fiind construite de asemenea ingineri, banii se pierd în mâinile unor asemenea economişti, dreptatea se evaporă în mâinile unor asemenea judecători. Crahul învăţământului este crahul naţiunii, sunt cuvintele scrise la intrarea unei importante universităţi, dar ele rezumă perfect şi trist situaţia în care se află astăzi România. Doi ani, patru miniştri, niciun rezultat – este rezumatul guvernării PSD la capitolul educaţie din ianuarie 2017 şi până în prezent”, a spus Turcescu, la „Ora Guvernului”.
Deputatul PMP a arătat că abandonul şcolar este „în floare”, iar elevii de la clasele primare şi gimnaziale sunt „chinuiţi” cu o programă şcolară „sufocantă”.
„Între timp, zeci de mii de elevi se duc la toaletă în fundul curţii, învaţă după manuale tipărite de nişte incompetenţi la Editura didactică şi pedagogică, iar guvernanţii se plâng că nu au bani pentru un sistem de educaţie decent. Abandonul şcolar este în floare, analfabeţii funcţionali au ajuns miniştri, Executivul a dat chix cu programul „Cornul şi laptele” şi nu a fost capabil să pună în practică programul „Masa caldă în şcoli” care este tot în faza pilot de trei ani. Chinuiţi elevii de la clasele primare şi gimnaziale cu o programă sufocantă, aţi transformat părinţii în meditatori şi nu ţineţi cont de nevoia dezvoltării învăţământului profesional. Ruşine să vă fie tuturor celor care astăzi alcătuiţi Guvernul României, v-aţi bătut joc de educaţie, un drept garantat de Constituţie”, a afirmat Robert Turcescu.
Andronescu a afirmat că programa școlară este încărcată.
„Din păcate, profesorii care elaborează aceste programe încearcă să insereze cât ştiu ei, nu cât sunt capabili elevii să asimileze la o anumită vârstă. Dar vom fi foarte atenţi şi vom încerca să rezolvăm această problemă”, a promis ministrul.
UPDATE ora 16.50 „De când aţi preluat acest nou mandat într-un guvern pe care chiar dvs l-ați numit cel mai slab din istorie, pe zi ce trece se observă lipsa de predictibilitate şi de consultare publică referitoare la diverse măsuri pe care le anunţaţi aproape zilnic, iar dacă opinia publică reacţionează, retrageţi ceea ce susţineţi”, i-a spus în plen deputatul PNL Florica Cherecheş.
Ea a dat ca exemplu Ordinulul de modificare a Planului cadru pentru învăţământ primar, în care se prevedea eliminarea orei de educaţie fizică.
„Puteți să ne spuneți care au fost specialiștii din domeniu cu care v-ați consultat? În acest context vă amintesc că Ministerul Educației Naționale are în subordine Institutul de Științe ale Educației, o instituție care ar trebui să furnizeze astfel de date și studii care să fundamenteze politici educaționale coerente. Vi se pare normal ca această instituție, esențială pentru actul decizional, să nu aibă conducere de mai bine de un an?”, a mai spus liberala.
Andronescu a mai fost acuzată că a desfiinţat învăţământul profesional, în 2009.
„În 2009 aţi devenit groparul invățământului profesional, închizând şcolile de meserii şi întrerupând în mod brutal tradiția pe care o avea România în acest domeniu. Azi, afirmați că susțineți învățământul profesional dar ați decis micșorarea cu 4 săptămâni a structurii anului școlar pentru acest învățământ și mutarea unor clase de învățământ profesional de la orașe la sate. Abrambureală în toată regula”, a spus deputatul PNL.
Şi deputata USR Cristina Iurişniţi a afirmat că ministrul educaţiei, Ecaterina Andronescu, a făcut propuneri „controversate” care au „inflamat” spaţiul public şi a solicitat dezbateri reale pentru noua lege a educaţiei.
„O frază ne obsedează de ceva timp, este vorba de ‘educaţia încotro, o frază care ne urmăreşte obsedant de 30 de ani. Şi într-adevăr, educaţia nu ar trebui să aibă culoare politică. Sunt total de acord. Politizarea excesivă face din nou ca sistemul de învăţământ să rămână cenuşăreasa de serviciu a guvernanţilor care s-au perindat în ultimii 29 de ani. Din nou vorbim de subfinanţare în educaţie, România rămâne a treia ţară din UE cu cele mai mici cheltuieli publice pentru educaţie, cu 3,02% din PIB, în condiţiile unui buget nesustenabil, impredictibil, bazat pe cifre fantasmagorice”, a spus deputata USR la dezbaterea Ora Guvernului, la care a participat ministrul educaţiei.
În replică, ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat că nu a desfiinţat „niciodată” şcoala profesională.
„Nu am desfiinţat niciodată şcoala profesională, aşa încât vă rog să vă opriţi totuşi la un moment dat. Dacă continuaţi, dovediţi. Şcoala se poate înfiinţa sau desfiinţa numai prin lege. Niciodată nu am arătat că fac din bugetul MEN cheltuieli iresponsabile. (…) Nu am respins niciodată ‘România Educată. Ne-am angajat în legătură cu o viitoare lege a învăţământului, vom lua în considerare toate opiniile care vor fi exprimate public, dar, în primul rând, va trebui să stabilim cât se poate de clar obiectivele şi viziunea pe care legea trebuie să o dea sistemului de învăţământ – ce fel de personalitate vrem să pregătim în şcolile noastre pentru societatea viitoare”, a afirmat Andronescu, la dezbaterea din plen, având tema „Stopaţi schimbările dăunătoare din învăţământul românesc”.
În opinia ministrului, învăţământul dual este calea spre care trebuie să se îndrepte cu totul învăţământul profesional şi trebuie profitat de interesul pe care îl au agenţii economici faţă de acest tip de educaţie.
„Bugetul de anul acesta este, după opinia mea, un buget care arată intenţia de a avea mai multe proiecte pentru sistemul de Educaţie. Este un buget care însumează 5,5% din PIB. El este cuprins din 39 de miliarde pe care le avem în buget nostru, cărora li se adaugă alte 17 miliarde pentru infrastructura şcolară, suma aceasta fiind înregistrată în bugetul MDRAP”, a afirmat Ecaterina Andronescu.
Potrivit acesteia, structura anului şcolar a fost aşezată în aşa fel încât „să nu se risipească” timpul semestrului I prin fragmentarea acestuia.
Ministrul Educaţiei a adăugat că nu se pune problema ca cineva să plece din sistemul de învăţământ.
Andronescu a susţinut totodată că este „absolut necesară” simularea examenelor naţionale. „Nu putem să mai acceptăm situaţiile cu care ne-am confruntat în anii trecuţi, situaţii în care un număr important de elevi nu trec măcar cu nota cinci examenul de evaluare sau nu trec examenul de bacalaureat”, a arătat ea.
La solicitarea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal (PNL), ministrul Educaţiei participă la dezbaterea politică cu tema „Stopaţi schimbările dăunătoare din învăţământul românesc”.
Ecaterina Andronescu a fost audiată, marţea trecută, în Comisia pentru drepturile omului pe tema situaţiei elevilor cu cerinţe educaţionale speciale.
FOTO – Hepta