Elon Musk și implicarea sa în campania lui Trump
Această măsură ar putea afecta semnificativ capacitatea guvernului de a investiga și reglementa siguranța vehiculelor cu sisteme de conducere automată.
Propunerea vizează în special Tesla, compania lui Elon Musk, care a raportat cele mai multe accidente în cadrul programului actual. Reuters menționează că Tesla a fost implicată în 40 din cele 45 de accidente fatale raportate Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) până la mijlocul lunii octombrie.
Elon Musk, considerat cea mai bogată persoană din lume, a investit peste un sfert de miliard de dolari pentru a susține candidatura lui Trump la președinție în noiembrie.
După alegeri, Trump l-a numit pe Musk co-lider al unui nou Departament de Eficiență Guvernamentală, cu rolul de a consilia privind reducerea personalului federal, a cheltuielilor și a reglementărilor.
Într-o conferință telefonică cu investitorii Tesla din octombrie, Musk a pledat pentru „un proces federal de aprobare pentru vehiculele autonome”, criticând actualul sistem de legi statale ca fiind „incredibil de greu de gestionat”.
Importanța raportării accidentelor
NHTSA consideră că datele colectate prin raportarea accidentelor sunt cruciale pentru evaluarea siguranței tehnologiilor emergente de conducere automată. Agenția a primit și analizat informații despre peste 2.700 de accidente de la implementarea regulii în 2021.
Doi foști angajați NHTSA au subliniat că aceste raportări au fost esențiale pentru investigațiile agenției privind funcțiile de asistență a șoferului de la Tesla, care au dus la rechemări în 2023. Fără aceste date, agenția ar avea dificultăți în detectarea tipurilor de accidente care indică probleme de siguranță.
Reacții și consecințe
Alianța pentru Inovație în Industria Auto, un grup care reprezintă majoritatea producătorilor auto mari, cu excepția Tesla, a criticat și ea cerința de raportare, considerând-o împovărătoare.
Eliminarea acestei prevederi ar putea avea consecințe semnificative. Un exemplu recent este amenda de 1,5 milioane de dolari aplicată de NHTSA startup-ului Cruise, deținut de General Motors, pentru neraportarea unui incident grav din 2023.
Detalii despre propunerea echipei de tranziție
Recomandarea de a elimina regula raportării accidentelor provine de la o echipă însărcinată cu elaborarea unei strategii pentru primele 100 de zile de politici auto ale administrației Trump.
Grupul descrie măsura ca fiind un mandat pentru „colectarea excesivă” de date, conform documentului consultat de Reuters.
Pe lângă eliminarea regulii de raportare, recomandările solicită administrației să „liberalizeze” reglementările privind vehiculele autonome și să adopte „reglementări de bază care să permită dezvoltarea” industriei.