Viața după pandemie va avea loc după alte reguli. Chiar dacă activitatea va fi relaxată după data de 15 mai, când expiră starea de urgență, revenirea economică nu va fi la fel peste tot.

  • Turismul nu își va reveni prea rapid, activitatea în cafenele, baruri și restaurante nu va fi la fel, iar industria auto va avea de suferit din cauza comenzilor mai slabe.
  • O vor duce bine supermarketurile, farmaciile și sectorul telecom.
  • Atât statele, cât și companiile, vor pune acum accent pe digitalizare și pe educație pentru dobândirea de noi aptitudini, astfel încât tot mai multe servicii să fie trecute online.

Libertatea a stat de vorbă cu șapte antreprenori și directori generali de companii din România, pentru a vedea cum percep aceștia reluarea activității și revenirea economică.

Dragoș Sîrbu, Flanco: Ne va lua cam doi ani să revenim la cifrele din 2019

Dragoș Sîrbu, directorul general al Flanco, spune că este „moderat pesimist”. Acesta estimează că ne va lua cam doi ani să ne reîntoarcem la statisticile din 2019, și că nu toate sectoarele vor reveni uniform.

Sîrbu spune că agricultura ar trebui să fie în top, din moment ce România este un producător european important, iar construcțiile „ar trebui să duduie”, pe seama investițiilor statului. Alte ramuri, precum industria chimică sau producția de medicamente ar trebui și ele să își revină puternic.

„Vor suferi serviciile, vor suferi ramuri importante ale comerțului, va suferi industria auto și toată industria anexă. Dar totul depinde de politicile publice pe care statul înțelege să le susțină, evident și în contextul prezenței noastre că membri în Uniunea Europeană, deci mai depindem și de deciziile comunitare.”

Dragoș Sîrbu, directorul executiv Flanco:

„Prăpăd în restaurante și turism”

Supermarketurile și farmaciile vor merge bine, crede antreprenorul, care estimează și ce domenii vor fi lovite mai puternic:

„Va fi prăpăd în restaurante și turism – cel puțin 12 luni. Se va muta în online tot ce se poate muta (de exemplu, retail-ul electroIT) cu diversificarea și îmbunătățirea serviciilor logistice aferente; se vor muta magazinele din mall pe stradă (pentru că restricțiile de distanțare socială vor rămâne, pe de o parte, pe de altă parte oamenii, educați între timp, vor fugi din proprie inițiativă de aglomerații”, potrivit lui Sîrbu.

Adrian Bodomoiu, Wizrom: Unele sectoare au creșteri majore acum

Adrian Bodomoiu, directorul general al Wizrom Software, speră ca scăderea ascuțită să se transforme în creștere accelerată în trimestrul al treilea al anului.

„Observăm deja că, în timp ce în unele sectoare activitatea s-a oprit pur și simplu în ultima lună, altele au fost mai ferite de criză, ba chiar au raportat creșteri majore în această perioadă – vorbim aici despre segmentul de retail alimentar, industria IT și telecom, anumite segmente din retail-ul online (vânzări de cosmetice și produse de îngrijire, electrocasnice de casă, produse de fitness). Datorită impactului redus al crizei asupra lor, aceste sectoare vor fi în cea mai bună poziție după criză”, spune Bodomoiu.

Adrian Bodomoiu, directorul general Wizrom Software.

Se schimbă comportamentele

Pe termen scurt, vor exista însă modificări în comportamentul oamenilor, care vor fi mai precauți, cât timp va exista riscul unei reizbucniri a pandemiei.

Acest lucru s-ar putea manifesta în feluri diferite: firmele vor realoca banii pentru investiții în tehnologie pentru lucrul la distanță și automatizare, în loc să facă noi angajări, în vreme ce oamenii vor evita locurile și evenimentele cu mulți participanți.

Iulian Stanciu, eMAG: Cea mai importantă e testarea la scară largă

Și Iulian Stanciu, directorul eMAG, este prudent. Acesta spune că va fi nevoie de 18 luni până când va fi realizat un vaccin.

„Pentru a înlocui aceste măsuri de izolare va trebui să avem măsuri ce vor ajuta economia, dar nu vor crește pandemia. Cea mai importantă e testarea la scară largă. Dacă nu testezi, nu știi câte cazuri ai și te trezești cu mulți oameni în spitale. Apoi trebuie contact tracing, ceea ce au făcut coreenii. E mult mai bine să faci asta decât să infectezi pe toată lumea sau să dai drumul la toată lumea”, a spus Stanciu.

Iulian Stanciu, directorul general al eMAG și proprietarul Pegas.

Modernizare forțată

Omul de afaceri spune că au crescut foarte mult livrările de mâncare gătită de la restaurante direct acasă, sau de alimente direct de la supermarket.

”În România aveam o mie de livrări de alimente pe zi, acum avem 50.000 pe toate aplicațiile.”

Iulian Stanciu, șeful eMAG:

„Pandemia a dus plățile cu cardul de la 40% la 60%, iar în București de la 40% la 75%. S-ar putea ca toată pandemia asta să scoată ce e mai bun din noi!”, mai spune Stanciu.

Emag deține Tazz.ro, fosta platformă Eu Ce Mănânc, și se află în competiție cu Glovo, Food Panda, Takeaway și Uber Eats.

Digitalizarea, mai importantă decât autostrăzile

Un alt trend îl constituie digitalizarea. Stanciu dă exemplul Chinei, care a digitalizat mare parte din serviciile sale după epidemia de SARS din 2002-2003, iar așa au apărut giganții săi IT Tencent și Alibaba.

„Instituțiile vor trebui să se digitalizeze, la fel și companiile mari. E nevoie de câteva elemente: semnătură electronică disponibilă gratuit, carte electronică de identitate, ca să înlocuim dosarul cu șină. Adopția serviciilor digitale este acum mai importantă ca autostrăzile, IT-ul era deja 6% din PIB și va fi și mai mult. O să redescoperim viața în familie și casă, plus statul acasă. Acum 30% din angajați stau acasă. Nici consumul, nici comportamentul nu vor mai fi ca înainte”

Iulian Stanciu a spus:

Președintele Klaus Iohannis a declarat că starea de urgență nu va mai fi prelungită după 15 mai, dar că oamenii vor putea circula doar cu mască.

Accent pe educație

Șeful eMAG spune că trebuie pus accentul pe educație, pe un sistem adaptat la noua economie.

”Educația e cel mai important factor în creșterea productivității, iar asta duce la creșterea bunăstării.”

Stanciu mai crede că în sectorul industrial revenirea se va face greu, mai ales că România depinde de lanțuri de producție din Germania și Franța, cum e cazul industriei auto.

Lucian Enaru, Schneider Electric: Online-ul va rămâne în centrul atenției

Lucian Enaru, director pe România și Republica Moldova la Schneider Electric, spune că peste criza sanitară se suprapune și una economică.

„Cu atâția oameni și atâtea companii migrând către zona online, atenția către centrele de date și către digitalizare va fi din ce în ce mai mare și nu se va atenua după ce vom fi ajuns la capătul acestei perioade”, a spus el.

Nu este singurul care arată spre digitalizare. Andrei Marinescu, antreprenor din zona IT, spune că va continua procesul de digitalizare, benefic atât desfășurării activităților antreprenoriale, cât și civice.

România permite plata online a taxelor prin Ghiseul.ro și, mai nou, și a amenzilor primite în perioada stării de urgență. În schimb, site-ul ImmInvest.ro, unde firmele trebuiau să se înscrie pentru a beneficia de credite fără dobândă, nu este funcțional.

Andrei Marinescu, antreprenor IT: City break doar cu testare rapidă

Potrivit antreprenorului Andrei Marinescu, turismul se va putea relua doar cu măsuri speciale din punct de vedere tehnic.

„Cu prioritate vor fi vizitate țările cele mai receptive la schimbare și adaptare. City break-uri? În baza unor teste rapide (mult mai precise și mai rapide decât în prezent), turiștii pot fi testați înainte de îmbarcare în avion dar și la revenirea în țară”, arată Marinescu.

Grecia a anunțat deja introducerea unui „pașaport de sănătate”, în vreme ce sezonul estival va începe din iulie.

Temperatura nu va fi luată doar în turism: angajaților Dacia li se ia temperatura chiar de la intrare. Producătorul auto, cel mai mare exportator al României, a reluat lucrul în această săptămână, iar producția va fi repornită din data de 4 mai.

Bogdan Pismicenko, Kaspersky: Nu suntem pregătiți pentru atacuri cibernetice

Odată cu digitalizarea, vor veni însă și pericolele, spune Bogdan Pismicenko, director de vânzări pe Romania, Bulgaria și Republica Moldova la producătorul de antiviruși Kaspersky.

„Acolo unde se mută comerțul se mută și banii, și acolo unde se mută și banii se intensifică și criminalitatea. Iar în prezent foarte mulți dintre comercianți și dintre noii clienți online nu sunt nici conștienți și nici pregătiți să facă față unor atacuri cibernetice.”

Bogdan Pismicenko, director de vânzări Kaspersky România:

Revenire graduală și cumpătare

Directorul de vânzări al Kaspersky România crede că va exista un reviriment imediat în sectoarele închise, datorită relaxării restricțiilor, însă în restul economiei revenirea va fi graduală.

„Am înțeles cu toții, în această perioadă neobișnuită, că lichiditatea este din nou la putere, iar comportamentul nostru de consum și strategia de investiții vor sta sub semnul cumpătării și al unor analize mult mai atente. Astfel că normalul la care ne raportăm toți se va transforma”, potrivit lui Pismicenko.

Adrian Volintiru, Romgaz: Nu anulăm nicio investiție

Dacă este un sector care nu a întrerupt producția, acesta este cel energetic. Adrian Volintiru, șeful Romgaz, se așteaptă ca activitatea industrială să crească după 1 iunie.

„Trendul la gaze era de scădere a consumului, pentru că iarna a fost caldă. Apoi a mai venit și prețul mic al petrolului și asta nu ne ajută. Dar țara are nevoie de gaze atât la consum, cât și la producerea de energie electrică. După 1 iunie ne așteptăm la creșterea industrială.”

Adrian Volintiru:

Șeful Romgaz precizează că societatea de stat nu a anulat nicio investiție din cauza crizei. Compania construiește o altă termocentrală la Iernut, vrea un parc eolian și participă și la proiectele de extragere a gazelor din Marea Neagră.

„La final vom prioritiza, vom vedea care aduce profitabilitate, care aduce valoare mai mare pe lanț”.

Urmărește-ne pe Google News