Europa de mâine, văzută prin lentile Zeiss

Leadership-ul Angelei Merkel este un exemplu aproape matematic al modului în care un conducător german face din politica externă europeană, un element esențial  de politică internă, iar din politica internă, un atu vital pentru promovarea unei politici externe cu o tușă germană inconfundabilă. Câștigătoare a celui de-al patrulea mandat consecutiv de șef al guvernului, doamna Merkel ne spune cum va arăta Europa în următorii patru ani: va fi o Europa care își va consolida valorile și principiile fondatoare și va descuraja activ orice mișcare centrifugă a altor națiunilor europene, după Brexit, spre afara Europei; Europa cancelarului Merkel va gestiona cu umanism și precauție elementul de inserție musulmană între granițele țărilor occidentale responsabile, dar va face zid împotriva islamizării Europei, prin opoziția la aderarea Turciei la UE, cel puțin sub sultanatul lui Recep Erdogan; Europa doamnei Merkel va milita pentru introducerea unui fond monetar european, și pentru înființarea postului de Ministru de Finanțe al Europei; în fine, cancelarul Germaniei va gestiona cu calm și tenacitate, alături de țara sa și de Europa, elemente extremiste, indiferent de unde acestea vor izbucni, în arealul continentului european; în fine, va susține economiile serioase și va sancționa derapajele guvernărilor populiste, cum este cea din România.

Extremiștii din Bundestag – un pericol și nu prea, pentru mașinăria politică germană

Apariția în Bundestag a formațiunii de extremă-dreapta, AfD – cu accente neo-naziste de naționalism etnic, rasist – este costul plătit de Angela Merkel pentru modul în care a soluționat criza refugiaților musulmani, din 2015-2016. Cotele obligatorii de redistribuire a refugiaților, repartizate pe națiuni, campusurile pentru refugiați și cheltuielile suplimentare imense pentru întărirea protejării cetățenilor germani și finanțarea acțiunilor de securitate preventivă, i-au adus Angelei Merkel acuzația de a fi introdus ”un cal troian musulman în inima Europei”, prin absorbția valului de imigranți arabi pe teritoriul european, în special al Germaniei. Ulterior, surprinzătorul gest de umanism și empatie față de dramele refugiaților musulmani s-a dovedit a fi fost singura soluție de controlare a traseului și a șederii temporare a nomazilor în țările occidentale. Curajul lui Merkel de lua în piept o situație explozivă i-a fost recompensat cu realegerea sa ca și cancelar al Germaniei și confirmarea ca lider vizionar al Europei. Intern, CDU are suficiente resurse pentru a limita efectele intrării AfD în parlament. Procentul acestei formațiuni extremiste, conduse de o lesbiană carismatică, Alice Wiedel, născută în Germania de Est, este un procent modest, mai mic decât cel  al Frontului Național din Franța, sau cel al UKIP, din Marea Britanie.

România are în Germania lui Merkel un aliat serios și constant, dar pretențios și solicitant

Propunerea germanilor de înființare a unui fond monetar european, și de creare a postului de ministru de finanțe al UE, este practic propunerea creării unui ”punct de control financiar” redutabil al Europei, în dauna oricăror guvernări populiste, risipitoare și discreționare ale statelor-membre UE. O asemenea guvernare face ravagii astăzi în România. Însănătoșirea economiilor naționale reprezintă o stare de sănătate generală a Europei, iar această responsabilitate trebuie asumată și de guvernările de la București. Un alt element pozitiv al realegerii Angelei Merkel este, desigur, relația privilegiată a președintelui Klaus Iohannis cu liderul german. În măsura în care beneficiile acestei relații personale vor fi transferate cât mai mult pentru interesul reciproc al celor două țări, va fi bine pentru România, într-o Europa care va fi condusă și în următorii patru ani de excepționalul performer politic german de cursă lungă, Angela Merkel.


Claudiu Săftoiu (autorul este doctorand în informații și securitate națională la Universitatea Națională de Apărare ”Carol I”. A fost Președinte-Director General al Televiziunii Române (2012 – 2013). A fost Director al Serviciului de Informații Externe (2006-2007). A fost consilier prezidențial (2004-2006). A publicat numeroase materiale de presă (interviuri, comentarii, analize politice și sociale, ca redactor șef-adjunct la ”Evenimentul Zilei” (1995-1998), ”Privirea” (1999-2000), ”Oameni în top” (2000-2003). A lucrat la PRO-FM, Radio Total (1991-1994). A fost trainer de presă la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și la Fundația pentru Pluralism (FpP), în perioada 2000-2004) și consultant politic în mediul privat. Este autor al primului manual de jurnalism politic din România: ”Jurnalismul politic – manipularea politicienilor prin mass-media, manipularea mass-media de către politicieni” (Editura Trei, 2003).


CITIȚI ȘI:

 

 
 

Urmărește-ne pe Google News