„Sunt arbori și arbuști în curtea școlii. Și nu numai acolo. Arborii trăiesc și în sălile profesorale, și în direcțiuni, și în multe alte birouri și birouașe. Unii ornamentali, alții fructiferi. Sunt printre ei și magnolii, și arțari, meri sălbatici, și cireși, chiar și oleandri. Dar astăzi am vrea să vă povestim despre doi arbori din lumea școlii: nucul și smochinul”, scriu cei doi profesori în textul lor publicat în Școala 9, o platformă publicistică având ca temă educația, fondată și finanțată de BRD, dar scrisă de jurnaliști independenți.
Citiți în continuare un fragment din acest editorial:
„Nucul din direcțiune e de cele mai multe ori o legendă. Se spune despre el că este un bun manager și un orator remarcabil, că are gândire strategică, fiind perceput de ceilalți ca model, deși în realitate lucrurile nu sunt tocmai așa. Ceilalți arbori și arbuști se apleacă cu respect (sincer sau jucat) în fața lui, iar el îi ademenește sub coroana sa umbroasă, de acolo de unde nu mai scapă nimeni viu. Fiindcă nucului nu-i place concurența, iar la umbra lui nu crește nimic, nu-i așa? Este sigur pe rădăcinile sale și trăiește cu convingerea că nimeni și nimic nu-l pot muta din loc. Și dacă se va întâmpla asta, nu trebuie să rămână vreun lăstar pe acolo care să crească și să înflorească.
Când se întâmplă să cadă (deși se știe că are o puternică forță de regenerare naturală), locul va rămâne gol, apoi câțiva ani se vor planta ierburi perene, leguminoase sau cereale, ca apoi, poate, să prindă, timid, rădăcini un alt arbore. Vai de tine dacă simte că ești un potențial înlocuitor sau că, în viitor, ai putea să ai o coroană mai bogată sau că fructele tale vor fi mai căutate. Va căuta să te umilească, să te facă să-i simți din plin umbra și amăreala frunzelor.
Am văzut directori-nuci care anulau nu oameni, ci întregi discipline și seturi de valori. Dacă stăpâneau, de exemplu, un liceu cu program sportiv și fuseseră ei înșiși sportivi, nimic nu mai avea importanță în «școala lor» decât disciplinele sportive. Toate disciplinele și ariile curriculare din domeniile de cultură generală erau disprețuite. Marginalizate, lipsite de suport, afectiv, pedagogic, financiar.
Există însă și oameni-smochin. Directorul-smochin umbrește doar cât să nu permită arșiței să ucidă celelalte plante din grădină. Sunt oamenii care, dacă ai avut norocul să-i întâlnești în primii tăi ani de experiență profesională, te formează poate pentru totdeauna în spiritul încrederii în tine. În spiritul colaborării, al deschiderii spre ceilalți și spre nou. Niciodată un director-smochin nu îți va interzice ceva lăsând impresia că îți impune asta.”
Citește textul integral pe Școala 9.
Notă: Dendrologia este acea parte a botanicii care se ocupă cu studiul plantelor lemnoase, respectiv arborii și arbuștii.
foto: 123rf.com