PepsiCo, care deține, printre altele, brandul pentru copii Agusha, a anunțat că încetează să mai facă reclame și să vândă băuturi în Rusia.
Dar, „acum mai mult ca niciodată, Pepsi trebuie să rămână fidel aspectului umanitar al afacerii sale” și, prin urmare, va continua să vândă bunuri esențiale, produse lactate și alimente pentru copii, inclusiv Agusha.
Brandul britanic Mothercare a suspendat, de asemenea, complet, afacerile în Rusia, închizându-și toate magazinele pentru o perioadă nedeterminată.
Hainele pentru bebeluși de la H&M și ZARA kids nu mai sunt disponibile, la fel și divizia pentru adulți a acestor mărci.
În Reutov, un magazin Daughter-Sonochki, dintr-un mic centru comercial din cartierul Equator, un comerciant spune că „din păcate, nu vor mai fi scutece”, referindu-se la cele de la Pampers, depozitele fiind deja goale.
Procter & Gamble, compania care deține Pampers, a declarat că va opri investițiile de capital, va suspenda activitatea de publicitate în Rusia și va reduce gama de produse vândute. În același timp, în magazine vor rămâne produse de bază, de igienă personală, sănătate și îngrijire personală. Vor fi probleme de aprovizionare, spun vânzătorii.
Într-un alt magazin, o vânzătoare spune că la rafturi mai sunt doar scutece de producție chineză, „KO MO”, însă în magazine și depozite nu se mai găsesc cele de la Pampers.
Sute de părinți comentează pe contul oficial al unui magazin „Lumea copiilor”, parte a mărcii comerciale Detsky Mir, care vinde bunuri pentru copii.
„Răspundeți, vă rog, cu ce drept creșteți prețurile la produsele fabricate în Rusia?! De exemplu, produsele Frutonyan. Prețul lor a crescut cu 40% în câteva săptămâni. Aștept un răspuns”, spune unul dintre părinți.
„Scutecele de unică folosință costau 205 ruble, iar acum costă 699 de ruble. Prețurile pentru scutece și laptele praf nici măcar nu se pot discuta”, spune un altul.
„Facem tot posibilul pentru a menține prețuri accesibile și încercăm să ne asigurăm că bunurile care vă interesează pot fi achiziționate în curând, cu o reducere promoțională bună”, este răspunsul comerciantului la nemulțumirile clienților.
Aceeași situație este și pe pagina oficială a firmei de scutece American Huggies. Marca Huggies, parte a Kimberly-Clark Corporation, spune că „în conformitate cu natura umanitară a produselor”, corporația va continua să distribuie articole esențiale în Rusia, dar va suspenda investițiile și publicitatea.
În hypermarketurile Carrefour, rafturile sunt pline cu piure și borcane cu mâncare pentru copii – nu există cerere pentru ele. Un borcan cu carne de vită costă 209 ruble, iar cu pui -195.
Piureul de origine rusească „Frutonyanya”, cu măr, piersici sau afine, costă 60 de ruble, deși până de curând, prețul de la raft era de 36 de ruble.
Aceleași critici din partea părinților și pe pagina lor oficială.
„Pur și simplu nu există cuvinte. Cum poate un producător rus să crească prețurile în halul ăsta? V-ați decis să faceți bani din panica oamenilor”, comentează un utilizator.