Cercetătoarea Min Joo Lee a vrut să afle ce influență are cultura k-pop asupra turismului Coreei de Sud. Aflată în Seul, unde studiază politica de gen și de rasă, ea a observat că tinerele occidentale, de aproximativ 20 de ani, care stau în cămine nu sunt interesate nici de obiectivele turistice, nici de cumpărături.
În total, ea a vizitat opt cămine și a stat de vorbă cu 123 de femei, majoritatea din America de Nord și din Europa. Cele mai multe dintre ele petreceau ziua în camerele de cămin, uitându-se la la emisiuni coreene. Seara ieșeau în oraș pentru a socializa și pentru a găsi un partener sud-coreean. Acesta este efectul „Netflix”, spune cercetătoarea.
Mai multe turiste, după ce serialele sud-coreene au devenit populare
Popularitatea unor seriale sud-coreene precum „Crash Landing on You” și „Goblin” le-a făcut pe tinerele de aproximativ 20 de ani să creadă că bărbații sud-coreeni sunt diferiți de cei din țările lor. Serialele promovează imaginea unui bărbat „răbdător, atent și romantic”, care nu se ferește să-și arate emoțiile, în antiteză cu cultura întâlnirilor bazate pe sex din țările occidentale.
Grace Thornton, o britanică de 25 de ani, a spus că a venit în Seul în 2021, după ce a urmărit serialul coreean „Crash Landing on You”, pe Netflix. A fost uimită de faptul că bărbații din serial nu batjocoreau și nu fluierau femeile pe stradă, așa cum se întâmplă la ea acasă.
În opinia ei, bărbații coreeni sunt „politicoși, fermecători, romantici, ca din basme, cavaleri, respectuoși”, calități la care se adaugă faptul că se îmbracă bine și se îngrijesc, spune ea.
„(Bărbații englezi, prin comparație) sunt pe jumătate beți, țin în mână o bere sau un pește mort”, adaugă tânăra, referindu-se la faptul că pe profilurile aplicațiilor de întâlniri, mulți publică poze de la pescuit.
Popularitatea emisiunilor de televiziune coreene cu audiența globală a coincis cu o creștere constantă a numărului de femei care călătoresc în Coreea de Sud. În 2005, 2,3 milioane de femei au vizitat țara, comparativ cu 2,9 milioane de bărbați. Iar în 2019 – ultimul an înainte de pandemia de coronavirus – aproape 10 milioane de femei au mers în Coreea de Sud și doar 6,7 milioane de bărbați.
Imaginea din serial vs realitatea
Unele femei constată după sosirea în Coreea că bărbații pe care îi întâlnesc nu sunt „la fel de perfecți” precum cei pe care i-au văzut la televizor.
Mina, o studentă în vârstă de 20 de ani, din Maroc, a spus că emisiunile K-pop și televiziunea coreeană i-au influențat decizia de a veni în orașul sudic Busan în 2021. Bărbații pe care i-a văzut la televizor au fost prezentați ca fiind „bogați, arătoși, respectuoși, care te protejează”, spune ea, adăugând că în realitate i s-a întâmplat ca într-o noapte să fie pipăită într-un bar și a simțit că unii bărbați coreeni tind să creadă că femeile străine sunt mai deschise la sexul ocazional decât cele din țara lor.
„Bărbații sunt bărbați, oamenii sunt la fel peste tot”, concluzionează tânăra, care de atunci nu mai este atrasă de producțiile de televiziune sud-coreene și nici nu mai vrea să întâlnească bărbați de aici.
Dezamăgită a fost și Quandra Moore, o profesoară de engleză în vârstă de 27 de ani din Washington, care a mers la Seul în 2017 și și-a căutat un partener prin intermediul aplicațiilor de întâlniri și în cluburi de noapte. Ea s-a confruntat cu atitudini rasiste – un bărbat i-a spus „să se întoarcă în Africa” – și a descoperit că mulți păreau interesați doar de relații sexuale. Din experiența ei, bărbații coreeni tratau femeile străine în mod diferit, propunându-le lucruri pe care știau că femeile din Coreea de Sud nu le-ar accepta.
Este o concluzie la care a ajuns și cercetătoarea Min Joo Lee, care spune că unii bărbați au simțit că pot să se poarte urât cu femeile din alte țări.
Există și cazuri în care unele femei care s-au întors acasă dezamăgite i-au spus lui Lee că au simțit că este vina lor că nu și-au găsit bărbatul ideal și că vor reveni și vor încerca mai mult data viitoare.
„Ele văd clar că nu toți bărbații coreeni sunt perfecți, dar au nevoie de o alternativă la dezamăgitoarea piață matrimonială din țările lor natale”, explică cercetătoarea.