Studiul menționează că 60% dintre companiile participante spun că între 50 și 100% dintre angajați preferă modul de lucru hibrid. Dintre aceștia, cei mai mulți doresc să vină la birou 2 zile pe săptămână (37% dintre companii vor solicita acest lucru), iar alții preferă 3 zile la birou (27% dintre companii).
Cine alege de unde lucrează angajații
Zilele în care se lucrează de la birou sunt stabilite astfel:
- De către angajați în 30% din cazuri
- De către team leader – 25%
- De către management – 30%
- De către clienți – 15%
Cine vrea să lucreze de acasă
„În top trei angajați ce preferă munca de acasă sunt cei care au copii mici sau cei care au în grijă alți membrii ai familiei, precum și cei care pierd prea mult timp în trafic sau care fac naveta, dar și cei care lucreaza în IT și dezvoltare de software”, se arată în comunicatul asociației.
Un sfert dintre companii lasă angajații să lucreze din altă țară
Un procent de 26% dintre companii spun că acceptă ca „în mod excepțional” sau respectând anumite reguli angajații să lucreze din altă țară.
Însă 64% privesc munca de oriunde ca vizând doar România, inclusiv altă localitate decât cea unde compania are sediul. Aceștia trebuie însă să vină periodic la birou.
Productivitate mai mare
„Aproximativ 70% dintre companiile membre ABSL au raportat că productivitatea angajaților este mai mare acum, comparativ cu 2020, în timp ce 25% au raportat o productivitate similară cu cea dinaintea pandemiei. Mai mult de jumătate dintre companii au observat schimbări în motivele pentru care angajații sunt mulțumiți sau nemulțumiți la locul de muncă. Cei mai mulți dintre aceștia apreciază faptul că au posibilitatea să lucreze de acasă și că au găsit un echilibru între muncă și viața personală, pentru alții însă acest mod de lucru a dus la o creștere a orelor suplimentare”, spune Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte al ABSL.
„Marea Demisioneală” a ajuns și în România
Peste 50% dintre companii mai spun că în ultimele luni rata plecărilor a crescut și încearcă să compenseze acest lucru prin salarii și pachete cu beneficii, programe de dezvoltare de carieră și mobilitate internă.
Un procent de 54% dintre societăți spun că e greu să găsească candidați care să se potrivească total postului.
Peste 74% dintre companii au extins procesele de recrutare în toată țara, oferind soluții diferite de telemuncă. Mai bine de o treime din companii (35%) au arătat că până la 5% din angajați locuiesc în orașe diferite față de cel unde firmele își au sediul, iar aproape un sfert (24%) din companii au între 6 și 10% din noii angajați în altă localitate.
Mai bine de o cincime (21%) au între 11% și 25% dintre salariații angajați în ultimul an în altă localitate.
Angajații vor flexibilitate, salarii și beneficii
Studiul ABSL dezvăluie și un profil al candidaților în 2022: aceștia apreciază flexibilitatea, au așteptări salariale foarte mari, au solicitări privind beneficiile, pun accent pe echilibrul dintre muncă și viața personală, vor să știe care sunt posibilitățile de evoluție în carieră și preferă să lucreze de acasă.
Cine face parte din asociație
Studiul ABSL a fost realizat în perioada februarie-aprilie 2022, prin participarea a 45 de companii cu 32.000 de salariați.
Asociația este compusă din companii grupate în patru segmente: centre pentru servicii partajate (companii de contabilitate, resurse umane etc), call center-uri, externalizare IT și cercetare-dezvoltare.
Între companiile care fac parte din ABSL se numără Microsoft, Accenture, BAT, Goodyear, Michelin, Rompetrol, Genpact, Procter & Gamble, Samsung, Vodafone, Wipro, Renault și PwC România.