Nava Ever Given venea din China și se îndrepta spre Rotterdam, Olanda, în momentul în care vântul puternic a împins-o de-a curmezișul canalului care face legătura dintre Marea Mediterană și Marea Roșie.
De marți, de când nava a eșuat, sunt făcute eforturi uriașe pentru ca traficul să fie reluat, în contextul în care prelungire a situației ar putea avea efecte majore asupra comerțului global.
Au fost aduse mai multe nave de dragare, excavatoare și buldozere pentru a înlătura bancurile de nisip, astfel încât cargoul să poată fi repus pe linia de plutire.
Operatorul navei, firma japoneză Shoei Kinsen, și-a cerut scuze pentru efectele incidentului asupra traficului din zona Canalului Suez. Niponii spun că fac tot posibilul ca, împreună cu autoritățile locale, să rezolve problema, dar au avertizat că este extrem de dificil.
Potrivit Autorităţii Canalului Suez (SCA), citată de Reuters și preluată de Agerpres, o încercare de ranfluare a navei era în desfăşurare joi şi opt remorchere încercau să mişte nava eşuată.
„Această operațiune poate să dureze săptămâni, depinde de situaţie”, a întărit Peter Berdowski, directorul companiei olandeze Boskalis, care încearcă să ranflueze portcontainerul.
Este ca o enormă balenă eşuată. O greutate enormă este înfiptă în nisip. S-ar putea să fie nevoie să folosim o combinaţie de metode, reducând greutatea prin transferul containerelor, motorinei şi apei de pe navă, remorchere şi să dragăm nisipul.
Peter Berdowski:
Suspendarea traficului prin Canalul Suez a adâncit problemele pentru liniile de transport maritim care se confruntau deja cu perturbări și întârzieri în furnizarea de bunuri cu amănuntul către consumatori.
Prin canalul Suez tranzitează circa 30% din traficul maritim mondial de transport containere şi circa 12% din comerţul global de bunuri.
În total 156 de nave de mare tonaj, vrachiere care transportă cereale, portcontainere sau petroliere aşteaptă pe unul dintre sensurile de navigaţie.
Acesta este unul dintre cele mai mari blocaje maritime văzute până în prezent, în condiţiile în care fluxurile mondiale de transport erau oricum perturbate de pandemia COVID-19.
Foto: EPA