”Buna ziua, sunt ghidul dumneavoastra si va voi vorbi despre servicii la tasta 1…” ne anunta o voce feminina, calda si prietenoasa, imediat dupa ce formam 930 pe tastatura telefonului fix. Este ”robotul” de la Romtelecom. Ori de cate ori avem nelamuriri despre modul cum functioneaza telefonul nostru de acasa, ne punem toate sperantele in ”expertul nevazut” de la celalalt capat al firului. Prea putini ne-am intrebat insa cine este in realitate vocea atotstiutoare. “Libertatea” a dat de chipul din spatele vocilor de la Romtelecom.
La prima vedere, este foarte greu sa gasesti o legatura intre Isabela si Cristi. Ea este actrita, are cateva roluri “grele” la activ, el este medic ORL si isi pregateste doctoratul pe o tema legata de corzile vocale. Daca ii asculti insa cu atentie, vocile lor incep sa-ti sune cunoscute, iar lucrurile par sa se lege. Isabela si Cristi sunt “vocile” care ii intampina pe clientii Romtelecom care suna la 930, Serviciul de Vanzari si Relatii cu Clientii. Un El si o Ea, pentru ca asa au recomandat sondajele. Se pare ca vocea feminina este preferata de clienti cand vine vorba despre relatia cu cel mai mare operator de telefonie fixa din Romania, mai putin in privinta informatiilor despre Internet, unde o voce masculina le suna clientilor ”mai credibil”.
“Probabil si din cauza ca textul este presarat cu tot felul de termeni tehnici, iar barbatii sunt in general asociati cu domeniul tehnic”, ne lamureste Cristi Ionita, “specialistul” in Internet de la Romtelecom. Cristi are 35 de ani si este in realitate tot un specialist, dar medic specialist la Spitalul Fundeni. Specialitatea lui? Este ORL-ist. Cum a ajuns sa fie vocea de la Romtelecom? Din pasiune pentru publicitate. “In facultate aveam foarte multi prieteni care lucrau in publicitate si asa am participat la tot felul de castinguri. Prima slujba in domeniu a fost de agent secret pentru o marca de bere. Mergeam prin baruri si ii premiam pe chelnerii care ne recomandau respectiva bere. Prima proba de voce am dat-o la o televiziune pe vremea cand eram medic stagiar. Atunci mi s-a spus ca am voce buna, dar ca nu simt textul”. Aceasta critica l-a ambitionat pe Cristi, care i-a cerut sfatul logopedului de la Spitalul Fundeni, a luat cateva lectii de dictie, a exersat acasa pe texte publicitare si a reusit sa-si foloseasca vocea la capacitate maxima. Iar rezultatele s-au vazut nu numai in ofertele de “a pune voce” la un post de televiziune specializat in difuzarea de filme sau in diferite reclame, ci si in relatia cu propriii pacienti. “Este important sa le transmiti oamenilor siguranta, inclusiv prin tonul vocii. Pacientii se simt mai bine daca le vorbesti calm, suficient de tare ca sa auda si sa inteleaga tot ce le spui”.
Pentru Cristi, faptul ca este medic ORL-ist a reprezentat un avantaj pe taramul publicitatii, deoarece cunoaste foarte bine, ca specialist, metodele de protejare a vocii: “Am auzit ca multi prefera sa fumeze inainte de inregistrare, pentru ca au impresia ca asta le ingroasa vocea. Nimic mai fals. Fumul irita corzile vocale, la fel ca vinul rosu sau condimentele”. Sunt reguli pe care le cunoaste foarte bine si Isabela Neamtu, vocea feminina de la Romtelecom. “Este vorba despre asa-numita igiena a vocii, pe care o stie orice actor. Inainte de inregistrare nu fumez, nu beau nimic rece, incerc sa ma odihnesc cat mai mult si sa nu vorbesc in nestire”. La cei 30 de ani ai sai, Isabela are state vechi in ceea ce priveste folosirea vocii. Ea ii anunta cu regularitate pe bucurestenii care folosesc metroul: “Atentie, se inchid usile!”
Iar fetitele indragostite de Barbie ar trebui sa stie ca cea care le vorbeste din spatele chipului blond este tot Isabela. “Sunt actrita, asa ca nu mi-e greu sa-mi modulez vocea. Ma recunosc in toate vocile pe care le-am interpretat pana acum, si in cea serioasa de la Romtelecom, si in vocea subtire a lui Barbie”.
Am intrebat-o pe Isabela la cine se gandeste cand inregistreaza mesajele Romtelecom, in studioul special amenajat. “La inregistrari asista de obicei reprezentantii agentiei de publicitate care a organizat castingul, reprezentantii Romtelecom si inginerii de sunet. Oricum, ma gandesc la ai mei, la mama, la tata, la sora mea, si astfel vocea mea emana caldura si suna prietenos”. Adica vocea ideala pentru a spune ”Buna ziua, sunt ghidul dumneavoastra si va voi vorbi despre servicii la tasta 1…”