Telefonul a sunat pentru prima dată în casa fiecărei familii pe data de 11 aprilie. Reprezentanţii firmei italiene îi anunţau că nava pe care se află responsabilul cu sala motoarelor, Marius Aragea (35 de ani), din Constanţa, inginerul Nicuşor Remus Marinescu (37 de ani), din Constanţa, mecanicul Dorel Gheorghe (47 de ani), din Constanţa, timonierul Adrian Gâlcă (30 de ani), din Constanţa, şi ofiţerul punte Ştefan Borcan (55 de ani), din Bucureşti, a fost răpită de somalezi.
Avea să fie începutul unui coşmar din care nu s-au trezit nici acum, după trei luni. “Primele două apeluri au fost făcute de băieţii noştri la câteva zile după ce fuseseră răpiţi. Păreau încrezători. Aveau alimente la bord, apă şi medicamente. Nu erau foarte îngrijoraţi. Apoi, după 28 aprilie, a început nebunia”, îşi aminteşte Ioan Marinescu (67 de ani), tatăl lui Nicuşor.
Unii dintre ei delirează şi au atacuri de panică
“A fost al treilea telefon pe care l-au dat de pe vas. Nu mai aveau apă, nici alimente sau medicamente. Unii dintre ei au început să se îmbolnăvească. Ceea ce s-a scris despre persoanele duse pe uscat e fals. Sunt toţi pe vas şi nu a ajuns nimeni vreodată pe mal”, ne-a spus Mirela Marinescu, 37 de ani, soţia marinarului.
Pe 14 mai, situaţia românilor avea să se modifice încă o dată, dramatic. Marinarii fuseseră dezbrăcaţi aproape în pielea goală, piraţii luându- le toate hainele. Cei 16 marinari, cinci români, un croat şi 10 italieni, au fost separaţi în două grupuri a câte opt persoane. Mai mult, au fost legaţi la mâini şi la picioare şi scoşi zilnic pe punte în soarele arzător al Africii, la 50 de grade Celsius.
“Nu le dau de mâncare decât o dată pe zi. Orez sau fructe. Deja au boli de piele, unii din ei delirează sau au atacuri de panică şi febră. Piraţii au refuzat accesul unui medic al Crucii Roşii la bord”, ne-a spus Janina Gâlcă, 27 de ani, soţia lui Adrian.
“Tot ce-mi doresc este să-mi văd soţul acasă, ştiu că este grav bolnav, la ultima discuţie pe care am avut-o cu el mi s-a rupt sufletul în mine. Mi-aş dori ca autorităţile să se implice mai mult, ei sunt cetăţeni români, dar sunt abandonaţi acolo”, ne-a spus revoltată Elia Borcan, soţia ofiţerului punte.
Cele cinci femei au format din luna aprilie o adevărată familie. S-au mobilizat, mai ales după ultimul apel, primit pe 1 iulie.
“Soţul meu avea o voce sfârşită. Parcă se dăduse bătut. M-a implorat să fac ceva. Mi-a zis: «Faceţi ceva! Altfel aici murim! »”, îşi aminteşte Steluţa Gheorghe, 43 de ani, soţia lui Dorel Gheorghe.
“Nicuşor al meu a zis că dacă nu se plătesc banii, nu le rămâne decât să-şi pună laţul de gât”, o completează Ioan Marinescu.
Au fost dezbrăcaţi aproape în pielea goală
Cele cinci femei susţin că au apelat la toate instituţiile statului care ar fi trebuit să le ajute. Ministerul Afacerilor Externe le-a pasat la Direcţia consulară, iar cei din urmă, din nou la primii.
“Suntem dezamăgite de Traian Băsescu, care ar fi putut să se implice în caz. E constănţean de-al nostru, în primul rând, iar în al doilea rând, Şi cel mai important, Şi el a fost marinar mulţi ani Şi a bătut toate mările Şi oceanele acestui pământ. Am ajuns să credem că ori nu Ştie exact care este situaţia soţilor noştri, ori nu-l interesează. Nimeni nu ne spune nimic! Soţii noştri se sting pe zi ce trece, iar autorităţile nu dau nici un răspuns clar”, ne-a zis Nicoleta Aragea, 32 de ani, soţia lui Marius.
Negocierile continuă
“Ministerul de Externe ţine legătura constant cu celula de criză din Italia, dar şi cu familiile marinarilor români răpiţi în Golful Aden. Continuă negocierile şi suntem implicaţi permanent. Înţelegem nemulţumirea familiilor”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe, Alin Şerbănescu.
Americanii n-au putut să protejeze nava
Remorcherul italian Buccaneer aparţine companiei Micoperi Marine Contractors. Piraţii au reuşit să captureze vasul, în ciuda faptului că aceasta naviga pe culoarul de securitate. O navă militară americană a interceptat S.O.S.-ul transmis de comandant, dar nu a putut ajunge la timp. Remorcherul tracta două barje goale şi se deplasa foarte încet, cu viteza de 4 noduri marine, aproximativ 7 kilometri la oră.
42 de vapoare răpite în 2008
Răpirea vaselor străine pentru a obţine răscumpărarea este cea mai profitabilă afacere din Somalia. Numai în 2008 s-au plătit răscumpărări estimate la 80 de milioane de dolari. Piraţii atacă navele care traversează Oceanul Indian, în largul coastelor Somaliei şi în Golful Aden.