Cuprins:
„Părinții trebuie fie să găsească un punct comun cu profesorii, fie să-și asume ei înșiși «vina» pentru gesturile copiilor”, a explicat liderul unui sindicat independent al profesorilor din Rusia pentru publicația rusă.
Elevii și profesorii ruși care se opun războiului din Ucraina se confruntă cu un sistem de învățământ care acordă prioritate propagării narațiunilor pro-Kremlin în detrimentul disciplinelor tradiționale, precum matematica și științele, notează site-ul independent rus Meduza.
Pe lângă faptul că le cer profesorilor să țină lecții săptămânale în care elevii sunt învățați despre subiecte precum „dragostea pentru patrie”, directorii școlilor au început să ia măsuri drastice chiar și împotriva celor mai mici expresii ale sentimentului antirăzboi.
La începutul acestei luni, la fel ca în fiecare săptămână în orașele din Rusia, elevii unui liceu din Moscova au fost puși să se ridice în picioare pentru imnul național. Cei mai mulți s-au supus, dar două fete au refuzat și, în schimb, au redat imnul național ucrainean de pe un smartphone.
Un coleg de clasă a filmat incidentul, iar imaginile au ajuns ulterior în mass-media. Însă în scurt timp, filmări cu fetele cerând iertare pentru gestul lor au început să apară pe paginile sociale prorăzboi.
Elevă de clasa a V-a, arestată pentru un avatar și chiul
Această poveste nu este singulară. Unii elevi au avut de suportat chiar consecințe juridice. În octombrie, o elevă de clasa a V-a din Moscova a fost arestată după ce a folosit un avatar în culorile Ucrainei într-un grup de chat al școlii. De asemenea, fata a chiulit de la orele patriotice. Ulterior, familia elevei a aflat că însuși directorul școlii a fost cel care a denunțat-o la poliție.
Pentru elevii care se opun războiului, precum și pentru familiile lor, aceasta este noua normalitate: orice comportament neadecvat, declarație sau chiar alegere vestimentară care ar putea fi interpretată ca lipsă de loialitate față de statul rus poate duce la sancțiuni.
Publicația rusă independentă iStories a vorbit recent cu mai mulți părinți și profesori despre strategiile pe care le-au folosit pentru a-și proteja copiii, fără a le refuza complet autonomia intelectuală.
„Contrapropaganda” de acasă
Potrivit lui Daniil Ken, liderul sindicatului independent Alianța Profesorilor, când un elev este tratat cu ostilitate pentru că și-a exprimat opiniile antirăzboi la școală, cea mai potrivită reacție a părinților este să meargă la școală și să facă tot ce este necesar pentru a calma lucrurile. Chiar dacă asta înseamnă să-și asume responsabilitatea pentru presupusele acțiuni greșite ale copilului lor.
„Elevul va trebui să petreacă mult mai mult timp cu profesorii și este o idee bună pentru părinți să afle ce cred aceștia și ce intenționează să facă în legătură cu ceea ce s-a întâmplat”, a declarat Ken pentru sursa citată. „Părinții trebuie fie să găsească un punct comun cu profesorul, fie să-și asume ei înșiși «vina» pentru gesturile copiilor”.
În același timp, Ken i-a sfătuit pe părinții ruși „să facă contrapropagandă” acasă, pentru a-și proteja copiii de propaganda de la școală. „Nu trebuie să-i convingă de opinii diferite sau să le insufle o atitudine diferită față de evenimentele curente; pot doar să le explice că la orele patriotice profesorul doar recită informații dintr-un ghid, nu le predă ceva”.
Valeri, un tată din Republica Rusă Tatarstan, este de părere că părinții ar trebui să-și apere copiii în fața reprezentanților școlii, dar și el avertizează că elevii ar trebui să încerce să nu atragă atenția asupra lor în mod deliberat. „Trebuie să-i explici copilului că, în acest moment, Comitetul de Investigații și procurorul general trimit cu plăcere oameni la închisoare pentru discreditarea forțelor armate. Iar proclamarea opiniei tale nu este înțeleaptă”, a spus el.
„Fiica noastră înțelege ce simțim noi față de ce se întâmplă și despre ordinea socială în general. Știu că fetița mea este împotriva războiului și știu că a făcut mici gesturi, dar nu a luat parte la proteste mai mari sau mai riscante. Și sunt recunoscător pentru asta”, a adăugat Valeri.
Riscurile la care se expun profesorii
Pentru elevii care nu susțin războiul, scenariul ideal este să aibă profesori care gândesc la fel. Dar profesorii care preferă să predea matematică sau științe, în loc să repete narațiuni pro-Kremlin, trebuie să fie extrem de precauți. Sfidarea „recomandărilor” Ministerului Educației poate atrage atenția atât din partea administratorilor, cât mai ales din partea părinților patrioți.
Din fericire, a declarat Daniil Ken pentru iStories, „dacă un profesor nu și-a exprimat public opiniile antirăzboi, cel mai probabil lecțiile sale nu sunt urmărite cu o atenție deosebită. Și chiar dacă se descoperă că nu a respectat orele de lecții patriotice, este practic imposibil să fie acuzat pentru acest lucru, conform legii”.
Dar nerespectarea instrucțiunilor nu vine fără consecințe. Tatiana Chervenko, o profesoară din Moscova care a decis că matematica ar fi o utilizare mai bună a timpului elevilor săi decât orele patriotice, a depus o plângere împotriva școlii după ce a primit o mustrare oficială. Deși niciun părinte nu și-a exprimat vreo problemă în legătură cu opțiunile ei privind programa școlară, directorul adjunct al școlii a observat în cele din urmă că aceasta a renunțat la materialele proinvazie. A urmat un avertisment oficial. Ulterior, Chervenko a primit o a doua mustrare pentru un interviu acordat postului de știri independent Dozhd. Astăzi, ea riscă să-și piardă locul de muncă.