Chiar și pentru profesorii din țările cu infrastructură fiabilă de tehnologie de informații și comunicare (TIC), tranziția rapidă la studiile online a fost una dificilă.
Autorii raportului UNESCO:
„Pentru profesorii din regiuni în care TIC și alte metodologii la distanță sunt mai puțin disponibile, tranziția a fost chiar mai dificilă sau imposibilă”, se mai arată în document.
În total, aproximativ 826 de milioane de studenți nu au un computer de acasă, iar aproximativ 706 milioane nu au conexiune la internet, ceea ce face imposibilă accesarea „învățării la distanță”.
Școlile și universitățile sunt închise în 191 de țări din întreaga lume. Având atât de mulți studenți incapabili să țină pasul cu studiile, UNESCO susține că prăpastia dintre bogați și săraci va deveni și mai adâncă.
Disparitățile sunt deosebit de acute în țările cu venituri mici: în Africa sub-sahariană, 89 la sută dintre cursanți nu au acces la calculatoarele personale, iar 82 la sută nu au acces la internet.
Comunicatul UNESCO:
Deși s-ar putea să nu aibă calculatoare sau chiar electricitate, este adevărat că mulți au smartphone-uri low-cost cu conexiune la internet. Cu toate acestea, aceste dispozitive nu sunt adecvate pentru învățare și nici lățimea de bandă a internetului nu este suficient de mare pentru a susține streaming și alte activități de studiu online. În plus, 56 de milioane de studenți – jumătate dintre aceștia trăind în Africa sub-sahariană – nu au acces la rețele mobile pentru internet.
Adâncirea prăpastiei dintre săraci și bogați
Știm acum că predarea și învățarea continuă nu se pot limita la mijloace online.
Directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay:
„Trebuie să susținem și alte alternative, inclusiv utilizarea emisiilor de radio și televiziune comunitare și creativitatea în toate modurile de învățare”, mai spune acesta.
România, statistici dezastruoase la posibilitățile învățământului online
Libertatea a prezentat recent un studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației (ISE) și trei universități de stat care a concluzionat că în România:
- 65% dintre elevi duc lipsa unui computer, tabletă sau telefon smart
- 64% dintre elevi au acces limitat la internet
- 73% dintre elevi au probleme de conectare pe platformele educaționale
- 68% dintre elevi nu au suficiente competențe
Anterior, ministrul educației, Monica Anisie, a declarat că peste 60% dintre elevi au acces la educație online, ceea ce ar fi imposibil de realizat având în vedere rezultatele prezentate de studiul ISE.
Anisie făcea referire la un sondaj informal făcut pe Facebook, unde toți respondenții evident că au acces la internet. În acest sondaj pe Facebook, doar 11% dintre respondenți sunt din mediul rural, pe când jumătate dintre toți școlarii în clasele I-VIII învață în rural. Deci aceștia sunt extrem de subreprezentați de sondajul prezentat de doamna ministru.
Pe 22 aprilie, Ministerul Educației a emis un ordin de ministru privind organizarea cursurilor în perioada de carantină. Printre altele, prezența online la cursuri a elevilor și cadrelor didactice devine obligatorie, iar părinții sau tutorele legal al elevilor sunt obligați să asigure accesul copiilor la învățarea online.
Cu alte cuvinte, părinții ar fi obligați să cumpere din propriile fonduri calculatoare și abonamente la internet pentru copiii lor – tocmai acum când mulți dintre acești părinți au dificultăți economice din pricina pandemiei care a făcut ca aproximativ un milion de români să intre în șomaj tehnic.
Ordinul de ministru neagă realitatea dură din România, unde lipsurile materiale sunt la ordinea zilei, adoptând măsuri care mută responsabilitatea pe umerii familiilor sărace în loc să ia măsuri care ar putea duce la îmbunătățiri reale.
LIBERTATEA PUBLICĂ ARTICOLE DE ȘTIINȚĂ. În plină criză provocată de pandemia de coronavirus, mai mult ca oricând cititorii au nevoie de informație științifică de calitate, prezentată limpede. Libertatea a deschis o serie de colaborări cu jurnaliștii români de la publicația ZME Science, o platformă independentă de jurnalism de știință, alcătuită din experți care, în mod obișnuit, relatează pentru publicul avizat din străinătate. Ei scriu, în fiecare zi, mai multe articole în Libertatea. bazate pe cele mai recente date și studii despre epidemie.