Dintre copiii cu cerințe educaționale speciale fac parte cei care au tulburări din spectrul autist, tulburări de învățare (precum dislexia), afecțiuni neuro-psihice (ADHD, depresie, anxietate), genetice (ca Sindromul Down) și copiii supradotați.
Măsura vine după ce, în februarie, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a decis că elevii cu cerințe educaționale speciale trebuie să aibă locuri speciale la admitere în licee, școli profesionale și universități, pe modelul celor alocate romilor și copiilor din Republica Moldova.
Scandal în minister pe această temă
Subiectul alocării unor locuri speciale pentru copiii cu CES a născut un scandal intern în Ministerul Educației. Și asta pentru că direcția juridică din instituție a contestat în instanță hotărârea CNCD, dar ministrul Anisie a retras contestația. “Nici măcar nu am știut de contestație. Pe 22 mai au depus-o”, a declarat miercuri Monica Anisie, pentru edupedu.ro.
CNCD a luat decizia în favoarea copiilor cu nevoi speciale în urma unei sesizări din iunie 2019, făcută de Ana Dragu, psiholog și președintele Asociației Autism Europa Bistrița.
Lupta de un deceniu a unei mame
Însă Ana Dragu și asociația pe care o reprezintă de 10 ani tot bat porțile la comisiile parlamentare, miniștrii educației și alți oficiali. “De 10 ani mă tot lupt pentru această măsură. Parcă nu îmi vine a crede că o să fie adoptată“, spune Ana Dragu.
Președintele Asociației Autism Europa Bistrița subliniază că, potrivit Legii Educației, un copil cu CES ar trebui să învețe după o programă adaptată nevoilor sale. Problema este că subiectele de la Evaluarea Națională, de la finalul clasei a VIII-a, sunt la fel pentru toți copiii. Astfel, la admiterea la liceu, apar diferențe de șansă între copiii cu CES și ceilalți.
Este vorba de ajutorul oferit unor copii diferiți, dar care au un potențial extraordinar, nicidecum de o favoare.
Ana Dragu, președintele Asociației Autism Europa Bistrița:
Ea este și mama unui băiat cu autism în clasa a X-a la un liceu de muzică din Bistrița.
“Băiatul meu ca să obțină rezultate de nivel mediu la Evaluarea Națională a trebuit să facă meditații timp de doi ani în fiecare zi. Altfel, nu ar fi avut media suficient de mare ca să intre unde își dorește. El este un geniu la pian, iar talentul său ar fi fost irosit dacă nu mergea la un liceu de muzică“, mai spune Ana Dragu.
În România se estimează că sunt 40.000 de copii cu cerințe educaționale speciale, dar Asociația Autism Europa Bistrița spune că, în realitate, numărul lor ar putea fi mai mare.