Ideea a apărut în timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, când un elev i s-a plâns lui Donald Tusk că nu are suficient timp liber. Așa că atunci când a ajuns premier, Tusk a decis să-i scape pe elevi de grija temelor de acasă.
Obiectivul acestei măsuri este „despovărarea” elevilor mici după ce se întorc de la şcoală, cu scopul de „a evita o oboseală cronică”, denunţată adesea de către părinţi.
Corpul profesorilor nu este însă convins de aceste reguli noi şi regretă că nu a fost consultat mai mult.
„Introducerea modificărilor în domeniul temelor pentru acasă în cursul anului școlar nu va afecta punerea în aplicare a curriculumului de bază de învățământ general de către cadrele didactice. Tema pentru acasă are ca scop extinderea, consolidarea și aprofundarea cunoștințelor dobândite în timpul orelor educaționale din școală. Această modificare poate afecta doar necesitatea înlocuirii evaluării temei, ca formă de verificare a cunoștințelor și aptitudinilor elevului, cu alte forme de verificare a cunoștințelor și aptitudinilor adoptate în evaluarea internă școlară”, a precizat Ministerul Educației de la Varșovia.
Pentru clasele IV-VIII, profesorul poate atribui elevului teme scrise pentru acasă, dar nu este obligatoriu pentru elev și nu i se dă nicio notă.
Reforma are la bază studii privind dezvoltarea copiilor, afirmă ministrul polonez al educației.
Am citit cercetări despre sănătatea mintală a copiilor, despre suprasolicitare, depresie, tensiuni, stres sau pierderea interesului pentru studiu. Unul dintre factorii declanșatori, dar și cel care putea fi îndepărtat cel mai rapid, era povara temelor.
Barbara Nowacka, ministrul educației din Polonia:
Sistemul educațional din Polonia a trecut prin multe reforme. Însă schimbările făcute în ultimii ani au avut rezultate pozitive, potrivit ultimului test al Programului internațional de monitorizare a elevilor. Polonia a ieșit pe poziția 12 din 81 de state.
Foto cu caracter ilustrativ: Hepta