Cuprins:
Metodologia setează criteriile de eligibilitate
Conform noii metodologii, „Accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar de către elevii care au rezultate şcolare excepţionale şi care au capacitatea fizică şi intelectuală de a se adapta cerinţelor parcurgerii acestui proces şi integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare”.
Pentru a fi eligibili, elevii trebuie să îndeplinească anumite criterii stricte. În învățământul primar, elevii pot începe acest program de la clasa a III-a. Ei trebuie să fi obținut calificativul „Foarte bine” la toate disciplinele și la purtare în anul școlar anterior.
La nivel gimnazial și liceal, elevii trebuie să aibă media generală 10 la fiecare disciplină și media anuală 10 la purtare.
În plus, toți elevii care doresc să participe la program trebuie să promoveze un test interdisciplinar cu un punctaj de cel puțin 80%.
Implementarea programului
Parcurgerea celor doi ani de studii într-un an școlar se realizează prin frecventarea a cel puțin 50% din cursurile anului curent și 40% din cursurile celui de-al doilea an. Restul timpului este dedicat studiului individual și consultațiilor cu profesorii.
Unitățile de învățământ vor forma o comisie specială pentru monitorizarea programului. Aceasta va elabora un plan personalizat de învățare pentru fiecare elev participant.
Evaluarea elevilor
Elevii vor fi evaluați la toate disciplinele din planul-cadru al celor doi ani de studiu. Ei vor participa la evaluările curente ale ambelor clase și vor susține evaluări periodice sumative pe parcursul anului școlar.
Metodologia prevede că acest program poate fi urmat o singură dată în fiecare ciclu de învățământ (primar, gimnazial, liceal) iar clasele de început de ciclu sunt excluse din program.
Părinții sau reprezentanții legali pot solicita modificarea programului de studiu al elevului, adresând o cerere Consiliului profesoral al unității de învățământ.
Impactul asupra sistemului educațional
Această nouă metodologie oferă o oportunitate semnificativă pentru elevii excepționali de a-și accelera parcursul educațional.
De asemenea, metodologia recunoaște și încurajează performanța academică, permițând elevilor talentați să avanseze mai rapid.
În același timp, implementarea acestui program va necesita o atenție deosebită din partea școlilor și a cadrelor didactice. Ele vor trebui să asigure că elevii care parcurg doi ani într-unul singur primesc sprijinul necesar pentru a face față provocărilor academice și sociale.