O tragedie aviatica a lovit Iasiul pentru a doua oara, la numai un an de cand doi piloti ai unei curse cargo si-au pierdut viata. Ieri, un aparat de zbor tip EUROCOPTER 135, apartinand MAI, care avea la bord doi piloti si doua cadre medicale s-a prabusit la doar 10 minute dupa ce s-a ridicat de la sol. Tragedia s-a petrecut in timpul unui zbor tehnic, menit sa pregateasca aparatul si echipajul pentru a zbura spre salvarea de vieti omenesti. Autoritatile si expertii incearca sa dezlege misterul tragediei produse intre Aeroportul International Iasi si unitatea militara a Lupilor Negri, care opereaza pe frontul din Afganistan.

Dimineata zilei de 9 ianuarie s-a dovedit a fi fatala pentru medicul Liliana Puiu (36 ani) de la Spitalul Sf. Spiridon din Iasi si asistenta Mioara Hahota (30 ani) de la Serviciul Judetean de Ambulanta. Desi nu era ziua sa de lucru la SMURD, dr. Puiu si-a rugat colega de garda, medicul Viorica Orhica, sa o lase sa zboare ea cu elicopterul. Liliana Puiu vroia ca astfel sa obtina cateva zile libere, timp in care sa plece sa isi vada familia care locuieste in Bucuresti, fiindca lucrase de sarbatori. Asa cum cer uzantele, in fiecare dimineata echipajul SMURD trebuia sa se deplaseze la Aeroclubul Moldova, acolo de unde urmau sa se imbarce in elicopterul dat cu imprumut in luna decembrie de MAI pentru perioada in care elicopterul SMURD se afla la Bucuresti in revizie tehnica. Trebuiau mai intai sa efectueze un zbor tehnic, dupa care urmau sa astepte solicitarile din zona Moldovei. Dupa numai doi kilometri, turnul de control al Aeroportului International Iasi a pierdut legatura cu aparatul.

Cand au ajuns la locul dezastrului, pompierii au gasit doar o epava imprastiata pe cateva sute de metri, iar cadavrele celor patru membri ai echipajului erau aruncate pe o raza de 20 de metri. Primele cercetari indicau faptul ca elicopterul isi agatase coada de o culme de pamant, fapt ce a dezechilibrat aparatul, ducand la prabusirea lui. Desi aveau centurile prinse, trei dintre victime au fost smulse cu tot cu scaune.

Aparatul de zbor a fost trimis la Iasi in decembrie 2005 pentru a inlocui elicopterul SMURD aflat la revizia tehnica. O data cu el, au fost trimisi pilotul  lt cmdr. Valentin Stanescu – 38 ani (foto stanga), care avea 1.550 de ore de zbor si copilotul Augustin Toma – 37 ani (foto dreapta) avea si el 750 de ore de zbor, din care 100 de ore tot pe acest aparat.

Dr. Liliana Puiu era un medic specializat in medicina de urgenta si un foarte bun specialist un domeniu. Ultimul zbor efectuat de piloti a avut loc chiar duminica, atunci cand echipajul a salvat viata unui nou-nascut din comuna Bivolari.

Elicopterul achizitionat in 2004 de MAI contra sumei de 5 milioane de euro era special dotat pentru interventii medicale de urgenta si descarcerare.

 
 

Urmărește-ne pe Google News