„Preţul kilowatului este dublu, iar preţul abonamentului zilnic este mai mare cu peste 35%“, ne-a scris unul dintre românii care a primit oferta furnizorului de energie electrică Enel. „Este pur şi simplu jaf!“, susţine acesta.

Preț dublu pe kilowat în oferta trimisă clientului

Factura veche a clientului Enel
Oferta nouă Enel

Întrucât contractul îi expiră pe 25 noiembrie 2021, bărbatul a primit o ofertă cu noile condiții economice, pentru abonamentul „Enel Fix Online“. 

Potrivit acesteia, preţul energiei electrice va fi majorat, începând din luna noiembrie, de la 0,244 lei/kWh la 0,500 lei/kWh (fără taxe și accize), în timp ce abonamentul zilnic este majorat de la 0,22 lei/zi la 0,35 lei/zi. 

Noile preţuri vor intra în vigoare dacă, timp de o lună de la primirea ofertei, consumatorul nu notifică furnizorul că nu este de acord cu oferta şi că este dispus să renunţe la serviciile companiei. 

Același pachet, alte prețuri

Oferta din aplicația MyEnel

Totuşi, oferta publică disponibilă în acest moment în cazul Enel este de 0,406 lei/kWh, potrivit aplicaţiei online folosite de către clienţi. O diferență de 23% între aceasta și cea propusă clientului Enel.

„Vă mulțumim pentru drumul parcurs împreună și vă asigurăm că pe viitor vă vom oferi aceleași servicii de calitate cu care sunteți obișnuiți“, se arată în mesajul electronic primit de abonatul Enel.

Cum explică Enel diferența dintre oferte

Contactaţi de Libertatea, reprezentanţii Enel justifică diferenţa dintre oferta de renegociere automată şi oferta publică prin faptul că furnizorul îşi asumă un risc mai mare pentru o ofertă ce intră în vigoare în luna noiembrie şi trebuie menţinută timp de un an, faţă de oferta publică, valabilă doar până la 30 septembrie.

„Termenul de valabilitate a preţului este mai mare şi cu un risc mai mare pentru furnizor la oferta transmisă în plic/prin e-mail (preţ fix până în noiembrie 2022), faţă de cea de pe site (valabilă până în septembrie 2022)“, susţine Enel.

În plus, aceştia spun că majorarea este cauzată de preţul în creştere al energiei electrice disponibile şi de preţul electricităţii tranzacţionate pe piaţa angro (OPCOM).

„Menţionăm că numai în luna august a acestui an, preţurile energiei electrice pe piaţa SPOT erau de aproape trei ori mai mari faţă de august 2020: 563 lei/MWh faţă de 181,19 lei/MWh. În acest moment, pentru energia electrică cu livrare în 2022, preţul mediu pe piaţa angro este de aproximativ 505 lei/MWh“, susţine Enel.

Preţul reflectă nivelul preţurilor de pe piața de energie electrică“

Clienţii Enel nu sunt însă singurii care vor primi facturi dublate la energie odată cu noile contracte în contextul liberalizării pieţei din sectorul energiei electrice. Revoltat de „preţul crescut peste noapte al energiei“ ne-a scris şi un client al companiei Restart Energy, care s-a plâns de dublarea preţului kilowatului de la 0,25 de lei la 0,557 de lei. O scumpire de peste 110%. 

Sancţiuni de 4.790.000 de lei de la ANRE

„ANRE și ANPC au demarat o serie de controale la toți furnizorii relevanți din piață tocmai vizând aceste oferte transmise consumatorilor finali. Controalele au început săptămâna trecută și, în momentul în care se vor finaliza, vom face un comunicat de presă pe această temă, a declarat, pentru „Libertatea“, Marius Vladu, directorul de comunicare al ANRE.

Nu mai puţin de 11.256 de reclamaţii a gestionat Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) în perioada 1 iulie 2020 – 30 iunie 2021, în contextul liberalizării pieţelor din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale, arată ANRE.

În privinţa energiei electrice, Hidroelectrica a primit cele mai multe sancțiuni, în timp ce Enel a fost compania pe numele căreia s-au depus cele mai multe reclamaţii. 

Astfel, Hidroelectrica a primit 109 sancţiuni în valoare de 1,59 milioane de lei, după ce ANRE a analizat 806 reclamaţii, iar Enel Energie Muntenia a avut 2.481 de plângeri şi a primit 132 de amenzi în valoare de 1,59 milioane de lei. 

Pe locul trei în topul furnizorilor de electricitate unde ANRE a sesizat probleme se află Electrica Furnizare, cu 994 de reclamaţii care au condus la 48 de sancţiuni de 720.000 de lei. Pe numele E.ON Energie au fost făcute 460 de reclamaţii care au generat 28 de sanţiuni în valoare totală de 620.000 de lei, în timp ce CEZ Vânzare a primit 239 de plângeri şi 19 amenzi de 270.000 de lei.

Potrivit ANRE, principalele aspecte reclamate au fost modul de facturare a energiei, contractarea, procedura de schimbare a furnizorului, aspecte legate de conectare şi deconectare, precum şi relaţia cu clienţii.

Urmărește-ne pe Google News