Este cazul inginerului Neculae Vulpe, din Petroșani, județul Hunedoara. Acesta a semnat în data de 16 noiembrie 2017 un contract pe doi ani cu Enel pentru furnizarea de energie.
Începând cu luna februarie 2018, a observat că prețul a fost modificat unilateral de către Enel. Mai exact, de la 0,239 lei/kWh și 0,19 lei/zi a ajuns la 0,291 lei/kWh și 0,45 lei/zi.
Creșterea este de 4,59% în cazul energiei și de 136% în cazul abonamentului zilnic.
”Greșeală umană”
Contactat de către Libertatea, grupul italian spune că este vorba de o greșeală umană și spune că abonatul său va primi diferența de bani.
”Astfel, dintr-o greșeală umană, contractul clientului a fost înregistrat în sistemul informatic cu un termen de valabilitate mai scurt, respectiv 31.01.2019. Conform prevederilor contractului, anterior expirării perioadei menționate în sistem, clientul a primit o scrisoare în care era anunțat de încheierea perioadei contractuale inițiale și era informat cu privire la noile condiții economice aplicabile contractului începând cu data de 01.02.2019. Ca urmare a identificării acestei erori, furnizorul Enel va propune clientului o recalculare pentru toată această perioadă, urmând să îi comunicăm clientului toate detaliile, precum și o nouă ofertă de contract, la expirarea celui actual”
Reprezentanții Enel susțin:
Consumatorul, în continuare nemulțumit
Neculae Vulpe spune că situația sa încă nu este rezolvată și este nemulțumit de procedurile companiei.
”M-a sunat (marți – n.r.) de la call-center cineva și mi-au zis că, probabil, se va rezolva. M-a îndrumat către un magazin Enel din Petroșani. Am mai fost de două ori acolo și nu am putut vorbi pentru că sunt foarte mulți oameni la coadă. Iar la telefon cu greu ajungi să vorbești cu un om. Este o companie de toată jena. Nu poți să tratezi așa oamenii de pe urma cărora trăiești”
Neculae Vulpe:
Nu dați buletinul!
Aceasta nu este singura problemă legată de Enel. O serie de alți cititori au scris că le-au venit la ușă reprezentanți ai Enel care le cer buletinele de identitate pentru ”prelungire de abonament”, fără a le prezenta însă care sunt condițiile de preț, penalități, drepturile și obligațiile.
Despre acest lucru Enel susține că a implementat proceduri clare prin care partenerii care nu respectă standardele sunt penalizați.
”De asemenea, ori de câte ori clienții au dubii cu privire la activitatea agenților din teren, precum și cu privire la calitatea acestora, ne pot contacta pentru verificarea calității persoanelor și a mesajului pe care trebuie să-l transmită”
Reprezentanții Enel mai spun:
Păcăliți în Călărași
Practica a fost întâlnită și la reprezentanții altor companii. În orașul Călărași, Cornelia Ciutacu a scris, pe un grup de Facebook, în luna octombrie, că s-a trezit la ușă cu o ”domnișorică” ce s-a prezentat ca fiind de la ”energie”.
”Mi-a cerut contractele de la Enel si Engie s-a uitat pe ele, mi-a cerut și CI pentru a confrunta datele și am văzut că face poze și am întrebat-o ce face, iar domnișorica mi-a spus că așa trebuie, după care completează un formular pe care mi-l dă pentru a-l semna”,
Cornelia Ciutacu:
Nu a fost convingătoare, așa că a întrebat-o dacă face reînoire de contract și i-a cerut o copie pentru a-l studia. Aceasta nu i-a lăsat nimic, dar i-a transmis că va primi totul prin poștă.
Ulterior, consumatoarea a primit o înștiințare că și-a reziliat contractul cu Engie și că renunță la serviciile sale pentru cele ale firmei Energia Gas & Power.
Cornelia Ciutacu a mai scris că la sediile Engie și Enel din Călărași erau mai multe persoane cu aceeași problemă, iar pe Facebook mai multe persoane au raportat același lucru.
”Nu semnați nimic în fața ușii!”
Paul Anghel, directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), spune că nimeni nu ar trebui să semneze niciun document în fața ușii.
”Nu dați buletinul și nu semnați nimic în fața ușii. Cereți un exemplar și consultați contractul. Dacă nu-l înțelegeți, nu semnați și apelați la cineva din familie care vi-l poate explica. Dacă nu-l primiți, nu semnați nimic!”
Paul Anghel a declarat pentru Libertatea:
Atenție la falsificarea semnăturilor
O altă problemă o constituie chiar falsificarea semnăturilor de către agenții de teren ai furnizorilor.
Libertatea a scris în luna septembrie despre un astfel de caz din Vaslui, unde un un locuitor din satul Floreni acuza că un reprezentant al Enel i-a falsificat semnătura, prezentându-se ca fiind de la E.ON, furnizorul său anterior.
Minciuni sfruntate
În fine, o altă practică a unor furnizori este aceea de a le spune oamenilor că, dacă își schimbă furnizorul, atunci companiile de distribuție locale nu vor mai putea să intervină să le repare rețelele în caz de defecțiuni.
Numai că furnizorul și distribuitorul sunt structuri separate. Furnizorul este cel care vinde efectiv energia, iar distribuitorul este cel care deține firele prin care aceasta ajunge la om în casă.
De multe ori, furnizorul și distribuitorul pot fi din același grup, însă acest lucru nu este obligatoriu. Așa se face că poți fi, de exemplu, client al Electrica pentru energie, chiar dacă rețeaua în sine aparține E.ON, Enel sau CEZ. La fel este și invers.