Cuprins:
ENGIE și E.ON, cei mai mari furnizori de gaze ai populației, după ce au cumpărat fostele Distrigazuri de la stat, au fost amendați de către ANPC pentru majorarea tarifelor în timpul derulării contractelor, deși acestea avea prețuri fixe, potrivit Economica.net, care citează News.ro.
Libertatea a scris recent că ENGIE și E.ON au majorat prețurile din contracte.
Ce au constatat inspectorii în privința ENGIE
Conform sursei citate, în cazul ENGIE s-a stabilit că nu a fost respectat termenul de notificare prevăzut în contract, în ceea ce priveşte expirarea perioadei contractuale, respectiv încheierea unui nou contract la alt tarif, amenda aplicată fiind de 10.000 lei.
De asemenea, inspectorii ANPC au mai constatat:
- nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preţ la gazele naturale
- notificarea cu un preţ mult mai mare într-un interval de 3 luni de la notificarea iniţială.
ENGIE a primit în total trei amenzi, valoarea totală fiind de 150.000 de lei, iar ANPC i-a solicitat încetarea practicilor incorecte.
E.ON, amenzi totale de 300.000 de lei
În cazul E.ON, instituția a constatat că a notificat o serie de consumatori cu privire la ofertele sale de gaze, iar apoi i-au facturat pe aceștia la prețurile respective, fără ca ei să își exprime acordul și fără să semneze contractele.
Mai mult, compania a notificat clienții de prețuri mai mari decât cele din oferta inițială, fără a ține cont de valabilitatea de 12 luni a acesteia.
Conform sursei citate, ANPC a mai constatat:
- omisiune înşelătoare
- discriminare nepermisă între consumatorii care au acceptat şi consumatorii care au omis să îşi manifeste acordul/dezacordul la modificarea unilaterală a condiţiilor
- au existat şi oferte cu produse dedicate doar consumatorilor care aplică online (produs EON Home Gas, cu preţ de 0,253 de lei/kWh), cu preţuri preferenţiale faţă de cele ofertate prin poştă (EON Standard Gas, cu preț de 0,265 de lei/kWh), aceasta fiind considerată o practică agresivă a furnizorului
- în ofertele transmise consumatorilor atât prin poştă, cât şi online, preţul gazului nu cuprinde TVA, implicit fiind mai mic decât preţul final din contract.
ANPC a dispus încetarea practicilor, iar compania a primit trei amenzi, cu o valoare totală de 300.000 de lei.
Sancțiuni și la Restart Energy
Și compania Restart Energy, despre care Libertatea a scris recent, a fost amendată.
Protecția Consumatorilor a constatat că oferta la energie electrică Energy Go Online, care avea un preț de 239,95 de lei/MWh fără taxe duce la un preț final de 532,80 de lei, fără TVA, adică mai mult decât dublu.
Acest lucru vine din cauză că în prețul final apar și tarifele de transport, distribuție, taxele de cogenerare sau certificatele verzi.
Inspectorii mai acuză că furnizorul nu a calculat și prețul cu TVA, deși acest lucru se putea face.
Informații incomplete
„Chiar dacă informaţiile sunt în fapt corecte, ele induc în eroare consumatorul şi îl determină să ia o decizie pe care nu ar fi luat-o raportat la preţul, modul de calcul al preţului, dar mai ales la existența unui avantaj specific al preţului”, arată ANPC.
Amenda în acest caz a fost de 10.000 de lei.
Același furnizor a fost amendat și pentru oferta Gaz Go Online, conform căreia, la o primă citire, preţul de furnizare este de 63 de lei/MWh fără taxe incluse. Însă după studierea mai atentă a ofertei rezultă un preţ de 104,10 lei, fără TVA, aproape dublu. Nici în contract consumatorii nu sunt informaţi cu privire la preţul final cu toate taxele incluse.
De asemenea, compania a mai susținut pe site-ul său că clienții „beneficiază de cel mai bun preţ la gaz”, însă oferta sa se clasează abia pe locul al șaselea. Compania a fost amendată și în acest caz cu 10.000 de lei.
Probleme și la alți furnizori
CIS GAZ SA Sântana de Mureş, SST GRUP Transilvania SRL Tg. Mureş, Pado Group Infrastructures SRL Târgu Mureş nu informau consumatorii în contracte asupra tarifelor cuprinzând taxele percepute, inclusiv TVA.
Reprezentanții ANPC au fost prezenți miercuri în Parlament, la comisia de anchetă privind prețurile la energie.