Pe 16 martie, Alin Popa, un taximetrist din Arad, a auzit de la prietenii din Spania că unele companii de taxi s-au implicat în transportul gratuit al cadrelor medicale. N-a stat mult pe gânduri, ci i-a spus colegului său Arpi Nistor că n-ar trebui să stea cu mâinile în sân când medicii, asistente, infirmiere și tot personalul medical lucrează până la epuizare în spitale.
Arpi știa pe cineva la o tipografie și așa au apărut, peste noapte aproape, primele afișe și abțibilduri cu Taxi pentru sănătate.
După ce și l-a lipit pe geam pe al său, Alin a anunțat public pe pagina Asociația Banat-Crișana taxi Arad, iar gestul lui a fost salutat de 57 de colegi de breaslă. Ei au pus umărul la inițiativă din prima zi.
Era în 17 martie, a doua zi după taximetriștii din Madrid.
“Virusul nu așteaptă să ne facem noi curaj”
Peste altă o zi, 120 de șoferi au cerut și ei postere, pentru că “personalul medical merită ajutorul nostru”.
Libertatea a discutat cu omul care a preluat ideea spaniolilor și a adus-o în România. Alin are 39 de ani, un copil de 4 ani acasă, dar spune că nu-i este teamă. Că nu i se pare normal să stea când poate da o mână de ajutor.
“Dezinfectez mașina și pe mine, am pus o folie între mine și clienți, apoi merg la muncă. Acum nu e momentul să stăm. Poate fi mai rău sau nu, dar virusul nu ne așteaptă pe noi să ne facem curaj. Doctorii și asistentele merg zilnic și luptă pentru noi, iar noi ce să facem? Că nu e meci de fotbal cu galerie. Singura soluție e înfruntarea problemelor”, ne-a mai spus Alin Popa, care a făcut totuși și un pic de galerie.
În urmă cu două zile a fost la spital cu un grup de taximetriști să ducă flori celor care luptă să salveze vieți.
Extinderea binelui în țară. Se merge cu aparatul pornit și șoferii plătesc cursa
Pe 19 martie, Alin a vorbit cu colegii din Timișoara, iar ei au acceptat ideea.
Au mai sărit în ajutor șoferii din Cluj și Galați. Apoi cei din București, unde s-au anunțat câteva sute în prima perioadă. Așa s-au născut în Capitală trei grupuri de WhatsApp: unul pentru cadrele medicale care solicitau mașină și două pentru șoferi.
Între timp, rândurile s-au mai rărit. O mare companie, Cobălcescu, și-a trimis angajații acasă, iar acum mai sunt 50 care preiau comenzile asistentelor și doctorilor.
Capitala a rămas pe străzi doar cu 10% dintre taximetriști, inclusiv cei care veneau din Ilfov, cum ne-a spus Cătălin Stavarache, unul dintre cei care duc la spital și acasă cadrele medicale. L-am întrebat cam câte curse se fac zilnic.
“Nu știm numărul curselor, facerea de bine nu are contabilitate decât la stat”, a mai zis el și ne-a explicat și cum e cu benzina, gazul sau motorina: “din buzunarul nostru, pentru cei care merită. Aparatul este pornit și fiecare cursă este plătită tot de șoferi”.
Două dubițe și o mașină modificată
COTAR (Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România) a comunicat că va pune mașinile gratuit la dispoziția cadrelor medicale, dar nu a fost explicat și cum. Ne-a explicat însă vicepreședintele organizației, Andrei Gafița, patron la SpeedTaxi:
“Noi am putut ajuta personalul medical doar cu două dubițe (8+1) și o mașină modificată pentru persoane cu dizabilități. În rest, fiecare taximetrist s-a organizat în funcție de compania din care face parte, dar și de oraș, iar noi nu știm exact toate detaliile”.
Asistentele, cu selfie de mulțumire
Am intrat pe cele trei grupuri de WhatsApp din București. Sute de mesaje curg zilnic, iar pe grupul personalului medical sunt nenumărate mulțumiri. Și asistente care-și fac selfie și trimit emoticone cu inimioare. Încă nu le vine să creadă, cu toate că de două săptămâni sunt duse la spital și apoi acasă. Sunt în prima linie, dar mai uită de teamă când primesc un ajutor nesperat.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro