Dar cum va funcționa această lege pentru consumatori?
„Mega-reducerile” la articole precum șamponul, pasta de dinți și hârtia igienică au luat sfârșit în Franța. Sunt interzise reducerile de peste 34% din prețurile obișnuite ale produselor, ceea ce marchează sfârșitul vânzărilor de tipul „cumpărați unul, primiți încă unul gratis”, care atrag adesea atenția cumpărătorilor ce încearcă să fie atenți la cheltuielile lor casnice.
Noua lege, în vigoare de la 1 martie, a fost introdusă de Frédéric Descrozaille, un deputat care face parte din partidul de guvernământ al președintelui Emmanuel Macron. Această lege se aplică deja tuturor produselor alimentare începând din luna martie a anului trecut.
Argumentele în favoarea „plafonării” reducerilor din supermarketuri
Legiuitorii francezi au argumentat că întreprinderile mici și mijlocii (IMM-urile) nu pot concura cu companiile multinaționale atunci când vine vorba de reducerea marjelor lor de profit.
Atunci când retailerii negociază cu fabricanții și producătorii cu care lucrează, aceștia vor încerca să obțină cele mai mici prețuri posibile, pentru ca supermarketurile să comande articole similare cu cele ale concurenței, dar la un preț mai mic, cu scopul de a atrage mai mulți clienți.
O logică similară se aplică și în cazul reducerilor, supermarketurile făcând presiuni pentru a obține reduceri atractive. Dar nu marile lanțuri precum Carrefour, Lidl și toate celelalte supermarketuri sunt cele care trebuie să își reducă marjele de profit prin „super-reduceri”: agricultorii și producătorii sunt cei care suportă costul reducerilor.
IMM-urile și micii producători s-au plâns de concurența neloială creată de sistem, deoarece nu sunt în măsură să egaleze ofertele marilor corporații.
Deși limitarea reducerilor din supermarketuri se aplică deja la alimente din martie 2023, fermierii francezi s-au plâns de modalitățile pe care retailerii le-au găsit pentru a evita astfel de reguli.
Unii retaileri multinaționali care operează în Franța au format, într-adevăr, alianțe cu omologii lor europeni, alianțe care își au sediul comercial în afara granițelor franceze, în țări în care legea este încă favorabilă „portofelului” lor.
Cum se va adapta comportamentul consumatorilor
Mulți observatori au lăudat recenta lege pentru că încurajează transparența prețurilor, permițând clienților să compare prețurile reale ale produselor atunci când fac cumpărături, în loc să aibă o falsă impresie de articole la prețuri mici pe care doar marile corporații își permit să le pună pe rafturi.
Interzicerea marilor reduceri înseamnă, de asemenea, că nu vor exista surprize în momentul în care se face plata, deoarece prețul unui cărucior de cumpărături similar nu va fluctua prea mult de la o săptămână la alta, ceea ce va asigura stabilitatea prețurilor pentru cumpărători.
Dar cum inflația a lovit puternic în 2023, consumatorii francezi s-au orientat din ce în ce mai mult către mărcile care ofereau discounturi mai mici sau mai mari, sau către supermarketuri precum Aldi sau Action pentru articolele alimentare. Acum, că legea se aplică și la raioanele de produse personale și de uz casnic, cumpărătorii și-ar putea adapta din nou obiceiurile și ar putea renunța la supermarketurile clasice.
„Acest lucru va avea un impact asupra cumpărăturilor făcute de plăcere, cumpărăturilor neplanificate, cumpărăturilor în vrac, descoperirii de noi produse etc.”, a declarat expertul în marketing Eric Carabajal, subliniind că mulți cumpărători au tendința de a-și umple cărucioarele cu produse oferite atunci la reducere.
Mulți ar putea să apeleze la cumpărăturile online, în special pentru articole necesare care pot reprezenta o mare parte din bugetul gospodăriei și care pot fi cumpărate vrac, cum ar fi scutecele sau lamele de ras.
În ianuarie, biroul francez de statistică IFOP a publicat un studiu privind vânzările de produse de igienă personală și de îngrijire a locuinței, în care 50% dintre respondenți au declarat că starea actuală a economiei îi obligă să reducă și să limiteze cantitatea pe care o cumpără – față de 34% dintre respondenți, în anul precedent.
Primele articole pe care clienții francezi tind să le „taie” de pe listă sunt produsele de machiaj: 40% dintre respondenți au declarat că au oprit sau redus achiziția de astfel de produse din motive financiare. Urmează vopselele de păr (33%) și produsele hidratante (30%).
Unii respondenți au spus, de asemenea, că au fost nevoiți să reducă și din articolele esențiale de igienă, cum ar fi pasta de dinți (10%), tampoanele menstruale (10%) și hârtia igienică (9%) – produse care acum nu mai pot fi reduse sub 34% din prețul lor normal.
În următoarele câteva luni, analiștii din domeniul comerțului cu amănuntul vor urmări îndeaproape modul în care comportamentul consumatorilor se adaptează la această nouă lege, mai ales că inflația este în scădere în Franța și în UE, ceea ce face ca un anumit sentiment de normalitate să influențeze din nou obiceiurile de consum ale gospodăriilor.
Foto: Profimedia Images