„Eu m-am înscris la Romexpo și la câteva ore am primit SMS, însă prietenii care s-au înscris la același centru cu mai multe zile în urmă nu au fost notificați. Cred că lista e randomizată (aleatorie, n.r.)”, spune Robert. 

Libertatea a adunat și încearcă să lămurească, împreună cu autoritățile responsabile, peste 15 astfel de declarații de la utilizatori ai platformei de vaccinare, și multe altele au apărut pe internet, pe bloguri, în rețelele sociale și pe forumuri.

„Am aceeași problemă, eu m-am înscris miercuri de dimineață (24 martie, n.r.) la Romexpo, Centrul nr.7. După mine s-au înscris două colege, soții lor și încă doi prieteni de-ai lor. Toți au primit SMS la 10-20 min după înscriere pe listă și au putut să se programeze. Eu nimic. Suntem toți aceeași categorie și de vârste apropiate. Am sunat la DSP și au spus să aștept, dar nu mi-au dat o explicație concretă de ce se întâmplă asta”, spune Elena Costache.

„Eram înscrisă cu o prietenă pe o listă de așteptare din Giurgiu și alaltăieri (24 martie, n.r.) pe la prânz a zis că s-au deschis centre noi la Romexpo și să ne mutăm acolo. S-a mutat ea cu tatăl ei, imediat m-am mutat și eu, apoi sora ei și cumnatul. Ea și tatăl au primit SMS imediat, iar sora a primit pe seară. Eu n-am primit. Și apoi mi-a mai zis că o altă tipă, care s-a înscris seara, la câteva ore după mine, a primit și ea SMS de dimineață”, spune Adriana Dumitrof.

„Eu și prietena mea ne-am înscris simultan pe lista unui centru nou (Romexpo 9). Eu am primit SMS în maximum 10 minute. Eram aproximativ nr. 1580 și m-am putut programa. Prietena mea s-a înscris la un minut diferență, tot la Centrul 9. Nu a primit nimic. (Ulterior, am schimbat pentru ea la Centrul 7)”, spune Sorin Cenușă.

Ce spune un profesor de la Facultatea de Matematică

Conf. univ. dr. Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București spune că verificarea câtorva CNP-uri în sistem nu are „niciun fel de relevanță” ca metodă de verificare a unui algoritm ce funcționează pe un set de date mult mai extins. 

„Dacă este vreo problemă la algoritmul de selectare a celor care primesc SMS-urile pentru programare, ar trebui testate toate cazurile posibile”, a declarat Gramatovici.

Ultimii înscrişi par a avea prioritate

Mai mulți specialiști IT intervievați de Libertatea suspectează că platforma ar putea avea erori de programare, așa-numite bug-uri. Astfel de greșeli sunt inerente în dezvoltarea de software, însă ele trebuie reparate în cel mai scurt timp, preferabil în etapa de testare a programele informatice, pe care bunele practici o consideră obligatorie.

Informaticienii intervievați de Libertatea susțin că platforma de vaccinare nu ar fi fost testată suficient înainte să fie pusă în funcțiune. Încă de la începutul proiectării sistemului de vaccinare, comanda Guvernului către STS a fost una extrem de strânsă ca termene.

De asemenea, există și posibilitatea să se cunoască existența unor probleme cu baza de date și să se intervenă manual în sistem. 

Lista posibilelor erori de programare este mare, spun informaticienii. Ar putea fi vorba nu de un singur bug, ci de un complex de bug-uri, care ar trebui investigate atent.

Ultimii înscriși par a avea, de multe ori, prioritate în fața persoanelor aflate de mai mult timp pe listele unui centru, lucru sesizat de numeroși utilizatori ai platformei de vaccinare care, confuzi, s-au mutat de la un centru la altul, sperând că vor avea noroc.

„Cetățenii ar trebui să aibă o mai mare claritate asupra modului în care un sistem decide când anume se pot vaccina”, spune Bogdan Ivănel, cofondator și CEO la Code4Romania, o organizație care reunește voluntari IT care scriu cod în folos public, printre proiectele lor numărându-se și site-ul stirioficiale.ro.

Nu există acces la codul informatic

Ivănel spune că fără acces la codul informatic al platformei nu putem ști dacă mecanismul din spate funcționează corect sau nu. 

„Sistemele informatice publice, indiferent cine le construiește, trebuie sa fie auditabile și transparente, adică să avem acces la codul sursă (liniile de cod cu instrucțiuni scrise de programatori n.r.)”, spune el. „Avem nevoie de legislație care să clarifice standardele pe care trebuie să le respecte orice software public”, adaugă Ivănel. 

„Statul român este obligat să ofere informații concrete și detaliate privind procedura prin care cetățenii sunt programați la vaccinare”, spune și directorul executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet (ApTI), Bogdan Manolea.

Mai exact, Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) obligă autoritățile la transparență în cazul „proceselor decizionale individuale automatizate”, care afectează persoana vizată „într-o măsură semnificativă”, afirmă Manolea.

„Tocmai pentru că un astfel de subiect poate duce la discriminarea unor persoane, GDPR-ul cere, în toate cazurile, o transparență a acestui proces, existând obligația de a explica, pe înțelesul utilizatorilor, nu doar dacă un asemenea proces automatizat există, dar și de a oferi «informații pertinente privind logica utilizată și privind importanța și consecințele preconizate ale unei astfel de prelucrări pentru persoana vizată (art. 14 (2) g) GDPR – Regulamentul UE 679/2016)»”, a declarat Bogdan Manolea pentru Libertatea.

De asemenea, românii înscriși în sistem au dreptul să ceară și să primească aceste informații și individual, pe baza unei cereri formulate conform articolului 15 din Regulamentul GDPR, mai spune specialistul în Drept.

Gheorghiţă trimite la STS, care trebuie să dea explicaţiile

Libertatea a solicitat STS și Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV) informații concrete și detaliate privind algoritmul care stabilește ordinea de trimitere a SMS-urilor către persoanele înscrise pe liste, cu pașii lui tehnici.

Întrebat concret de situaţiile reclamate de oamenii cărora le-au luat-o înainte persoane înscrise mai târziu, Valeriu Gheorghiţă a spus că: „Dacă se întâmplă asta înseamnă că undeva e o eroare, nu ar trebui să se întâmple asta. Cu siguranță, din punctul de vedere al modalității în care platforma este construită, n-ar trebui să existe așa ceva. Dacă totuși se întâmplă asta înseamnă că undeva este o eroare în generarea SMS-urilor sau a e-mail-urilor”.

Apoi, Gheorghiţă trimis la responsabilitatea STS: „Aici trebuie să discutați cu colegii de la STS, eu nu mă ocup direct de acest lucru. Ei asigură partea tehnică a platformei. Pot investiga punctual situația, să înțelegem de ce s-a întâmplat așa.”

Libertatea a solicitat STS aceste explicaţii, cât şi informaţii despre felul în care a fost implementat algoritmul (codul sursă al platformei de vaccinare). Am întrebat, de asemenea, dacă selectarea celor înscriși pe liste pentru SMS se face 100% automat sau există și oameni implicați în proces.

Am cerut, pentru comparație, liste anonimizate cu persoanele înscrise la centrul Romexpo 9 incluzând orele înscrierii lor, și liste anonimizate cu persoanele programate la același centru, de la deschiderea lui și până vineri, 26 martie. Așteptăm în continuare răspunsul STS. 

Nicio ierarhizare între categoriile III A şi III B

Situația aceasta apare după ce, săptămâna trecută, Libertatea a scris despre o altă problemă a programării.

Algoritmul prin care românii de pe liste primesc SMS-ul pentru a se programa nu face distincția între categoriile III A și III B, deși ele apar separat în sistem și trebuie selectate de cei care își fac cont, situație confirmată atât de STS, cât și de CNCAV.

În etapa III A intră 11 categorii profesionale, printre care angajații din industria de hoteluri, restaurante, cafenele (HoReCa), saloane de coafură, industria de spectacole, sistemul financiar-bancar, solicitanții de azil, persoane private de libertate, muzee, biblioteci, casierii magazinelor alimentare, și angajații din infrastructură și telecomunicații. Categoria III B cuprinde restul populației generale, mai puțin populația pediatrică.

Așadar, angajații din hoteluri și restaurante, dar și cei din supermarketuri, care au contact direct cu un mare număr de persoane și sunt considerați cu risc în alte țări, nu sunt prioritizați în România, deși premierul Florin Cîțu promitea asta în partea a doua a lunii ianuarie.

Cîțu spunea atunci că III A este o categorie intermediară, care include „persoanele din sectorul privat care inițial ar fi trebuit să fie în etapa a doua”. Categoria III A a apărut şi în textul legislativ, într-o anexă la strategia de vaccinare, emisă pe 20 ianuarie 2021.

Întrebată de Libertatea de ce există III A și III B în platforma de vaccinare, dacă ele au prioritate egală atunci când se face sortarea pacienților, colonelul Alina Moisoi de la CNCAV a răspuns: „Trebuie să ţinem şi noi o evidenţă, câţi sunt vaccinaţi din fiecare categorie”.

Niciun răspuns oficial

Reprezentanții STS au confirmat că au existat solicitări de la mai multe persoane, referitoare la verificarea CNP-urilor de pe listele de așteptare. Ziarul Libertatea a solicitat în repetate rânduri un răspuns oficial de la STS, dar acesta nu a venit până la ora publicării. 

 
 

Urmărește-ne pe Google News