Printre principalele prevederi ale proiectului de lege se numără şi cea care stabileşte amendă de la 100 lei până la 500 lei pentru cei care călătoresc fără titlu de călătorie valabil, care refuză să prezinte organelor de control titlul de călătorie, care au un comportament inadecvat sau care deteriorează mijloacele de transport.
Mai mult, proiectul mai prevede că minorii care au sub 5 ani să beneficieze de transport gratuit.
Proiectul de lege, intitulat Legea serviciului de transport public de călători, a fost pus în dezbatere publică, pentru 30 de zile, la data de 13 octombrie 2015.
PRINCIPALELE PREVEDERI ALE PROIECTULUI
– Este asimilat serviciului de transport public şi transportul de persoane prin curse regulate speciale care asigură transportul copiilor, elevilor şi studenţilor la şi de la instituţiile de învăţământ, transportul salariaţilor la şi de la instituţiile la care sunt încadrați sau transportul angajaţilor unui operator economic între localitatea de domiciliu şi locul de muncă.
– Satisfacerea unor necesităţi de natură economică sau socială precum acordarea unor facilităţi de transport persoanelor defavorizate, asigurarea accesului persoanelor cu nevoi speciale ori cu mobilitate redusă la serviciul de transport public, prestarea serviciul în unele zone geografice periferice ori greu accesibile, prestarea serviciului pe traseele sociale nerentabile, asigurarea continuității, frecvenței, regularității, accesibilității și suportabilității serviciului, asigurarea capacităţilor de transport corespunzătoare programelor de transport public, protecţia mediului sau securitatea și siguranța călătorilor, sunt considerate obligaţii de serviciu public.
– La stabilirea tarifelor de călătorie se va ţine seama de: interesul social şi economic general; gradul de suportabilitate al călătorilor; posibilitatea utilizării mai multor tipuri de mijloace de transport în conexiune multimodală; condiţiile de transport care sunt oferite călătorilor; posibilităţile financiare de acoperire a diferențelor de tarif și/sau a compensațiilor financiare de la bugetul de stat sau de la bugetele locale; utilizarea eficientă a fondurilor publice și evitarea compensării excesive, prin gruparea judicioasă și echilibrată a traseelor și prin evitarea suprapunerii traseelor/grupelor de trasee, respectiv a mai multor operatori pe același traseu/grupă de trasee.