La sfârșitul lunii februarie, Consiliul Local Suceava a stabilit ca la licitațiile pentru obținerea de licente pentru taxiuri cel puțin jumătate dintre ele să fie pentru autovehicule cu motoare electrice.

Până acum, printr-un proiect cu finanțare elvețiană s-au montat în oraș 28 de stații de încărcare, din care doar jumătate sunt rapide. În bugetul pe 2019, sunt prevăzuți bani pentru instalarea a două stații de încărcare ultrarapide, care să fie amplasate în stațiile de taxi, explică viceprimarul Sucevei, Lucian Harșovschi.

Fiind vorba despre un proiect cu fonduri elvetiene, municipalitatea are obligatia ca timp de cinci ani să suporte din bugetul local costul curentului și al mentenanței stațiilor, după care poate decide dacă încărcarea electrică va rămâne gratuită.

Primăria folosește deja, printr-un proiect cu finanțare elvețiană, 11 autoturisme electrice, două furgonete, o automăturătoare și o autocisternă cu motor electric, dar și 10 biciclete electrice pentru Poliția Locală.

Următorul pas, spune edilul, este cumpărarea a 50 de autobuze electrice cu bani europeni. Deja de luna acesta, la Suceava vor ajunge cinci autobuze electrice achiziționate tot cu finanțare elvețiană.

Lucian Harșovschi spune că transportul public de călători va fi electric în municipiu, astfel că și taxiurile clasice trebuie înlocuite, cu timpul, cu cele electrice.

Ce spun operatorii de taxi

Președintele filialei Suceava a Asociației Naționale a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi din România, Valentin Besac, laudă inițiativa municipalității, dar o consideră, în actualele condiții, neatractivă din punct de vedere economic. El spune că prețul unui Logan cu GPL din fabrică este de 8.000 de euro, iar un autoturism electric costă 23.000 – 24.000 de euro, cu toată reducerea de 10.000 de euro prin programul guvernamental “Rabla”.

Besac a declarat pentru Libertatea că la test-drive s-a constatat că mașinile electrice au o autonomie de până în 150 de kilometri, în condițiile în care nu aveau montate stația și casa de marcat, care, la rândul lor, consumă energie electrică, iar actualele stații electrice nu permit o încărcare ultrarapidă de două-trei ore, ci de minimum șapte ore, ceea ce înseamnă că un sfert din activitate va fi blocată la încărcare.

“Sunt convins că trebuie autovehicule electrice, dar mașinile încă nu au autonomie”, susține Besac, care a explicat că, în medie, un taxi parcurge, zilnic, peste 200 de kilometri.

El crede că în fiecare stație de taxi ar trebui montate puncte de încărcare ultrarapide pentru autoturismele electrice, iar autorizațiile să fie libere, fără licitație, pentru autovehiculele electrice.

 “Dacă eu vreau să particip la licitația din acest an pentru licențe electrice nu pot să o fac pentru că dosarul la programul «Rabla plus» durează două luni, iar apoi durează încă șase luni până vine mașina și eu am pierdut licitația”, a mai spus Besac.


Citește și:

Fiul unuia dintre pasagerii care au murit în tragedia aviatică din Etiopia: „L-am îmbrățișat și i-am strâns mâna. Mi-a spus că probabil ne vom vedea curând”

Urmărește-ne pe Google News