Cuprins:
Pentru a înțelege mai bine rolul etichetei europene de clasificare a anvelopei, îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre aceasta.
Ce este eticheta UE de pe anvelope?
Conform unei reglementări UE ce datează din anul 2012, toate anvelopele comercializate în toate cele 27 de țări membre trebuie să fie marcate cu o etichetă de clasificare. Această etichetă conține informații despre respectivul cauciuc cu privire la rezistența la rulare, aderența pe carosabil umed sau nivelul de zgomot.
Scopul etichetei europene de pe anvelope este acela de a furniza consumatorilor o cât mai bună informare privind proprietățile cauciucului. Acestea sunt relevante în alegerea unor cauciucuri cât mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil care poate contribui la reducerea emisiilor de dioxid de carbon.
Este știut faptul că UE s-a angajat ca până în anul 2050 să reducă emisiile de noxe, iar procesul de reducere a emisiilor de CO2 generate de transportul rutier are un rol major în îndeplinirea acestui obiectiv.
Începând cu luna mai 2021 a intrat în vigoare Reglementarea (UE) 2020/740, care modifică modul de etichetare al anvelopelor. Noua etichetare este similară cu cea de clasificare a aparatelor electrocasnice.
Eticheta europeană a unei anvelope cuprinde trei componente: rezistența la rulare, adică eficiența consumului de carburant, aderența în condiții de carosabil umed și nivelul de zgomot pe care o anvelopă îl face în mers.
Eticheta UE de pe anvelope: rezistența la rulare
Pe eticheta de clasificare europeană a anvelopei apare un simbol al pompei de alimentare. Acesta reprezintă nivelul de rezistență la rulare al anvelopei. Cu cât nivelul este mai mic, cu atât este nevoie de mai puțină energie și, implicit, consumul de carburant va fi mai mic.
Acest indicator îl informează pe conducătorul auto atât în legătură cu eficiența energetică a cauciucului, cât cu impactul pe care îl are acesta asupra mediului înconjurător.
Trebuie să știi că, în acest caz, clasificarea este evidențiată printr-un cod de culori, care corespunde pictogramei standardizate pentru eficiență energetică. Clasificarea este afișată în clase de la „A” la „E”. Îmbunătățirea cu o clasă înseamnă o economie de circa 0,1 litri de combustibil la fiecare 100 km. Între clasa „A” și clasa „E“ este o reducere totală de consum de aproximativ 7,5%.
Eticheta UE de pe anvelope: aderența pe carosabil umed
Aderența pe carosabil umed este un criteriu esențial în alegerea unei anvelope. Efectele aderenței în condiții dificile de drum sunt uriașe deoarece, o anvelopă cu o aderența foarte bună pe carosabil umed, va scurta semnificativ distanța de frânare.
Clasificarea se face și în acest caz de la clasa „A” la clasa „E”. Difeerența în ceea ce privește distanța de frânare de la o clasă la următoarea, în condițiile unei viteze de 80 km/h, este între 1 și 2 lungimi de mașină, adică aproximativ 4,5 metri în medie.
Între clasa „A” și clasa „E“ este o reducere totală a distanței de frânare de circa 30%. În total, diferența la capitolul distanță de frânare între clasa „A” și clasa „E” este de peste 18 metri.
Eticheta UE de pe anvelope: nivelul de zgomot
Pe eticheta europeană a anvelopelor există și un simbol sub forma unui difuzor, care reprezintă nivelul de zgomot pe care îl produce respectiva anvelopă la o vitezăp de 80 km/h.
Nivelul sonor, care este măsurat în decibeli (dB), afectează nivelul de zgomot al unei mașini în timpul deplasării și poluează fonic mediul înconjurător.
Cu cât sunt mai multe dungi negre pe etichetă, cu atât este mai zgomotoasă anvelopa. Etichetarea standard, conform standardelor cerute de UE, este cu două dungi negre și înseamnă un nivel mediu de zgomot.
Dacă pe eticheta anvelopei apar trei dungi de culoare neagră asta înseamnă că respectiva anvelopă produce un nivel ridicat de zgomot. O dungă neagră reprezintă cel mai mic nivel de zgomot.