Euro NCAP sau The European New Car Assessment Programme (n.n. – Programul european de evaluare a mașinilor noi) și se ocupă cu testarea rezistenței în caz de accident a automobilelor din toate clasele și eficiența lor în evitarea sau limitarea efectelor evenimentelor rutiere.
Cum a luat ființă Euro NCAP, cum realizează testele de siguranță și care sunt probele la care supune o mașină îți vom spune în cele ce urmează.
Cuprins:
Cum a apărut Euro NCAP?
În anii 70, numărul deceselor provocate de accidentele rutiere atinsese cote alarmante. De aceea, la nivel mondial, au început să fie concepute o serie de teste de siguranță menite să reducă numărul accidentelor de mașină. În timp au fost puse la punct mai multe proceduri prin puteau fi măsurată protecția oferită de un automobil atât pasagerilor, cât și pietonilor.
Mutarea decisivă s-a produs în 1996. În acel an, Administrația Rutieră din Suedia, International Consumer Research & Testing, Federația Internațională de Automobilism (FIA) și Comisia Europeană s-au alăturat programului de teste de siguranță inițiat de Departamentul de Transport din Marea Britanie.
Astfel, în noiembrie 1996, a luat ființă organizația independentă Euro NCAP, care avea să devină odată cu trecerea anilor punctul principal de interes în ceea ce privește testele de siguranță rutieră.
Primele teste efectuate de Euro NCAP au avut loc anul următor, dar nu au avut impactul scontat asupra producătorilor auto. Asta, deși în chiar primul an, modelul Volvo S40 a obținut patru stele. Primul automobil care a obținut cinci stele pentru protecția pasagerilor a fost Renault Laguna, în 2001.
Odată cu trecerea anilor, însă, numărul de stele pe care instituția le acordă automobilelor evaluate au devenit un standard al securității rutiere. Euro NCAP are propriile standarde, însă acestea sunt corelate cu normele de siguranță auto stabilite de Uniunea Europeană.
- Află totul despre airbag-uri. Cum au apărut și cine le-a creat
Cum se realizează testele de siguranță Euro NCAP?
Organizația independentă nu poate testa toate mașinile noi care sunt pe piață și nici nu poate testa toate versiunile de model ale unei mărci.
De aceea, în fiecare an, Euro NCAP alege cele mai populare și interesante modele produse de constructori din întreaga lume pe care aceștia le comercializează în Europa.
Sunt necesare până la patru mașini pentru ca Euro NCAP să poată efectua o sesiune de teste. Dacă un model de mașină este deja în vânzare, organizația va cumpăra mașinile de la dealeri, întocmai cum o fac consumatorii particulari.
Testele Euro NCAP propriu-zise sunt realizate în laboratoare specializate și în condiții de maximă siguranță. Automobilele sunt supuse unor probe de impact frontal, lateral și posterior. Acestea din urmă au fost introduse de abia în 2009.
De asemenea, specialiștii Euro NCAP testează mașinile și în ceea ce privește eficiența sistemelor de siguranță activă cu care sunt dotate acestea.
În funcție de gradul de avariere al autoturismului și de măsurătorile care se fac la nivelul manechinelor folosite în timpul testelor mașinile primesc un număr de stele. Acesta variază între 1 și 5, iar rezultatul este valabil pentru următorii șase ani.
Trebuie menționat faptul că, în fiecare an, Euro NCAP adaugă noi teste de siguranță sau le modifică pe cele deja existente.
Euro NCAP a creat sistemul de evaluare a siguranței rutiere pentru a ajuta consumatorii, familiile lor și companiile să compare mai ușor automobilele și să îi ajute să identifice cea mai sigură alegere pentru nevoile lor.
Cum sunt acordate stelele la testele de siguranță Euro NCAP?
Modalitatea în care Euro NCAP punctează performanțele mașinilor în materie de siguranță s-a schimbat mult de-a lungul timpului.
În prezent, clasificarea este rezultatul direct și ponderat al punctajelor individuale obținute la patru categorii de teste, și anume:
- Protecția pasagerilor adulți (pondere 40% în rezultatul final).
- Protecția pasagerilor copii (pondere 20%).
- Protecția pietonilor, a cicliștilor și a motocicliștilor, denumiți utilizatori vulnerabili ai drumurilor (pondere 20%).
- Eficiența sistemelor active de siguranță (pondere 20%).
Toate vehiculele care sunt testate sunt notate individual la fiecare dintre aceste categorii cu un procent. Procentajul este totalul punctelor strânse de o mașină din maximul posibil pe care îl poate obține la respectivul test.
Mergând mai departe, pentru ca mașina să primească stele trebuie să adune un anumit procent din totalul de puncte la fiecare dintre cele patru categorii menționate anterior.
Foto: EPA