Cuprins:
SUA au restricționat Ucrainei accesul la informații esențiale pentru avioanele de luptă
În trecut, achiziționarea de echipamente militare avansate din SUA era văzută ca o garanție a securității. Acum, liderii europeni realizează că nu mai pot conta pe ajutorul american în cazul unui atac.
Decizia Washingtonului de a limita accesul Kievului la informații esențiale pentru avioanele de luptă a declanșat îngrijorări în capitalele europene care se bazează pe sisteme de armament americane.
Europa are puține alternative la tehnica militară americană
Dacă SUA pot restricționa accesul la software-ul necesar operării sistemelor, capacitatea de reacție a europenilor ar fi grav afectată. După decenii de achiziții din America, Europa are puține alternative.
Unele guverne își reafirmă sprijinul față de președintele american. Țările de Jos, Belgia și Cehia mențin decizia de a investi în F-35, cel mai nou avion de luptă american. Norvegia a comandat recent mai multe, conform ministerului său.
În schimb, ministrul suedez al apărării a exprimat prudență în privința achizițiilor viitoare din SUA, iar omologul său portughez a sugerat să nu se semneze un contract pentru F-35.
Ministrul apărării, Nuno Melo, a declarat pentru ziarul Publico din Portugalia că natura imprevizibilă a politicii lui Trump față de NATO și Europa ar putea determina alegerea avionului de către țară.
„Poziția recentă a SUA în contextul NATO și al dimensiunii geostrategice internaționale ne face să ne gândim care sunt cele mai bune opțiuni, deoarece predictibilitatea aliaților noștri este un factor de luat în considerare”, a spus el.
Dependența de echipamentele americane
Europenii depind încă mult de echipamentele fabricate în SUA pentru apărarea lor.
Potrivit ministrului belgian al apărării, Theo Francken, „aeronava este de departe cea mai bună de pe piață, atât în ceea ce privește performanța, cât și raportul calitate-preț”, subliniind viteza, invizibilitatea și capacitățile radar unice ale F-35.
În ceea ce privește elicopterele de transport greu, Chinook, fabricat în SUA, a fost cea mai bună opțiune, a spus ministrul, adăugând că un aparat similar dezvoltat de un consorțiu paneuropean, NH90, a fost „oribil”.
Opțiunile europene nu se ridică la nivelul aeronavelor americane în ceea ce privește capacitățile, deși avionul Rafale francez și Gripenul suedez sunt în mare parte fabricate în Europa și mai ieftine pe termen lung.
„Nu va exista o alternativă europeană disponibilă pentru F-35 în deceniile următoare”, a declarat Francken.
Avionul european de luptă nu va fi gata înainte de 2040
Dezvoltarea unor noi aeronave durează ani, dacă nu decenii. Inițiativa franco-germano-spaniolă de a construi un avion de generație următoare a început în urmă cu ani și nu va fi gata înainte de 2040.
În Europa, 13 țări operează sau au cumpărat F-35, în timp ce nouă operează sau au comandat o versiune anterioară, F-16, zeci dintre acestea fiind donate Ucrainei, potrivit Flight Global.
SUA plănuiesc să livreze sute de avioane de luptă suplimentare în Europa în anii următori
Între 2020 și 2024, SUA au furnizat 64% din toate armele cumpărate de membrii europeni ai NATO, o creștere «substanțială» față de cei cinci ani anteriori, potrivit think tank-ului SIPRI.
Chiar dacă elvețienii și belgienii au negat existența unui presupus «kill-switch» tehnic la distanță care ar putea dezactiva avioanele de luptă americane, guvernul SUA are în continuare dreptul de a bloca la sol echipamentele fabricate acasă.
Pentru Paris, care a avertizat în mod repetat împotriva dependenței de SUA în materie de apărare și securitate, incertitudinea de la Washington este o veste bună.
Săptămâna aceasta, liderii UE se întâlnesc la Bruxelles pentru a discuta dacă să cumpere echipamente europene în cadrul unui pachet de împrumuturi și măsuri care ar debloca între 150 și 800 de miliarde de euro pentru cheltuieli de apărare în anii următori.
Nevoile militare urgente ale Europei
Cea mai publică manifestare a noii urgențe a Europei sunt discuțiile privind reînarmarea, care s-au accelerat drastic în ultimele zile, discuțiile concentrându-se pe modul de creștere a bugetelor militare naționale și pe găsirea de noi mecanisme financiare pentru a pune în comun bani pentru proiecte comune, potrivit Financial Times.
Printre acestea se numără un scut paneuropean de apărare antiaeriană, pentru a umple golurile din sistemele de protecție antiaeriană și antirachetă lacunare ale continentului, și sisteme de transport, cum ar fi aeronavele de transport greu pentru mobilitate rapidă și realimentare din aer, care sunt furnizate în prezent numai de SUA.
Europa are, de asemenea, o lipsă critică de muniții cu rază lungă de acțiune și de platforme logistice militare de masă, au declarat oficialii NATO.
Dacă Europa ar dobândi aceste active strategice, aceasta ar fi „cea mai mare schimbare de joc”, potrivit lui Camille Grand, un fost oficial de rang înalt al NATO care lucrează în prezent la Consiliul European pentru Relații Externe, deoarece Europa ar fi capabilă să îndeplinească aproape întreaga gamă de sarcini militare, fără asistența SUA.