Pasagerii zborului 516 al Japan Airlines s-au grăbit spre ieșirile de urgență ale avionului aflat deja în flăcări fără bagajele de mână, conform instrucțiunilor echipajului de zbor. A fost o decizie care i-a salvat.

Faptul că și-au lăsat în urmă obiectele de valoare a fost un „factor major” care a facilitat evacuarea rapidă a tuturor celor 379 de persoane aflate la bord, pe pista Aeroportului Haneda din Tokyo, spun experții în aviație.

Avionul Japan Airlines a luat foc după ce s-a ciocnit, la aterizare, cu un avion al pazei de coastă. Cei de la bordul micii aeronave nu au fost la fel de norocoși. Cinci dintre cei șase membri ai echipajului au murit.

Evacuarea perfect reușită a avionului Japan Airlines a uimit însă lumea și a fost lăudată de mulți observatori.

Experții în aviație și membrii echipajului de zbor au declarat pentru BBC că totul s-a terminat cu bine, din acest punct de vedere, deoarece echipajul și-a folosit pur și simplu pregătirea riguroasă primită. A fost important de asemenea faptul că pasagerii au respectat protocoalele de siguranță.

„Nu am văzut niciun pasager la sol, în niciuna dintre înregistrările video urmărite, care să-și fi luat bagajele. Dacă oamenii ar fi încercat să-și ia bagajele de mână, ar fi fost foarte periculos, pentru că ar fi încetinit evacuarea”, a explicat profesorul Ed Galea, director al Grupului de Inginerie pentru Siguranța în caz de incendiu de la Universitatea din Greenwich.

Avionul Japan Airlines decolase de pe aeroportul New Chitose din Sapporo la ora locală 16.00 și a aterizat la Haneda cu puțin timp înainte de ora 18.00. Avionul mai mic al pazei de coastă trebuia să livreze ajutoare victimelor unui cutremur puternic care a avut loc de Anul Nou.

O anchetă privind coliziunea este în curs de desfășurare.

O evacuare îngreunată

Evacuarea reușită este cu atât mai spectaculoasă cu cât starea aeronavei, un Airbus A350, a îngreunat evacuarea, a spus profesorul Galea.

„Avionul era cu botul în jos, ceea ce a însemnat că a fost dificil pentru pasageri să se deplaseze”, a spus el.

Doar trei tobogane gonflabile au putut fi folosite pentru a evacua pasagerii, dar acestea nu au putut fi desfășurate corespunzător, din cauza modului în care a aterizat avionul.

De asemenea, sistemul de anunțuri al aeronavei a funcționat defectuos în timpul evacuării, astfel că echipajul de zbor a fost nevoit să transmită instrucțiuni folosind un megafon sau pur și simplu strigând, a precizat Japan Airlines.

În cele din urmă, rănile au fost ușoare. Un pasager a suferit vânătăi, iar alți 13 au solicitat consultații medicale din cauza disconfortului fizic, a precizat compania aeriană.

„Incredibil de norocoși”

O fostă însoțitoare de bord a Japan Airlines a declarat pentru BBC că pasagerii zborului comercial au fost „incredibil de norocoși”.

„M-am simțit ușurată să aflu că toți pasagerii erau în siguranță. Dar când am început să mă gândesc la procedura de evacuare de urgență, m-am simțit brusc anxioasă”, a spus ea.

„În funcție de modul în care cele două avioane s-au ciocnit și de modul în care s-a răspândit focul, ar fi putut fi mult mai rău”, a subliniat ea.

În situații reale, ar putea fi dificil să te asiguri că pasagerii nu intră în panică, a declarat fosta însoțitoare de bord, care a vorbit sub rezerva anonimatului.

„Dar ceea ce au realizat este mai greu decât ne putem imagina. Faptul că au reușit să îi facă pe toți (pasagerii) să scape este rezultatul unei bune coordonări între membrii echipajului și al faptului că pasagerii au urmat instrucțiunile”, a declarat ea.

Ea a spus că noii membri ai echipajelor de zbor sunt supuși unui antrenament riguros de evacuare și salvare timp de până la trei săptămâni înainte de a li se permite să servească în zborurile comerciale. Pregătirea este reluată în fiecare an.

„Trecem printr-un examen scris, discuții despre studii de caz și pregătire practică folosind diferite scenarii, cum ar fi cel în care avionul trebuie să aterizeze pe apă sau cel în care există un incendiu la bord”, a spus fosta însoțitoare de zbor.

„Personalul de întreținere este, de asemenea, implicat în astfel de instruiri”, a mai spus ea.

„Trebuie să admit că a fost uimitor”

Un pilot al unei companii aeriene din Asia de Sud-Est, care a vorbit, de asemenea, sub protecția anonimatului, a declarat că pregătirea riguroasă la care a fost supus echipajul de zbor a ajutat la evacuarea rapidă.

„Trebuie să admit că a fost uimitor. Cred că ceea ce s-a întâmplat în acest caz a fost faptul că instruirea și-a făcut efectul. Chiar nu ai timp să te gândești într-o astfel de situație, așa că faci doar ceea ce ai fost instruit să faci”, a declarat el.

Pentru ca o aeronavă de pasageri să fie certificată la nivel internațional, producătorii trebuie să demonstreze că toate persoanele aflate la bord pot părăsi avionul în 90 de secunde. Testele de evacuare implică uneori pasageri reali, a adăugat el.

Pilotul a adăugat că reglementările privind siguranța aviației au fost întărite semnificativ după accidentele din trecut.

De exemplu, coliziunea a două avioane Boeing 747 pe Aeroportul Los Rodeos din Spania în 1977 – care a ucis 583 de persoane și rămâne cel mai mortal accident din istoria aviației – a dus la o revizuire a procedurilor din cabina de pilotaj și a comunicațiilor radio.

S-a constatat că incidentul s-a datorat unei erori de comunicare între echipajul de zbor și controlorii de trafic aerian.

Japan Airlines s-a confruntat cu propria catastrofă în august 1985, când zborul 123 cu destinația Osaka s-a lovit de un munte, la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Tokyo Haneda.

Ulterior, accidentul a fost atribuit unor lucrări de reparații defectuoase efectuate de Boeing, producătorul aeronavei.

Doar patru din cei 524 de oameni aflați la bord au supraviețuit inițial accidentului, dar unul dintre ei a decedat în urma rănilor suferite.

 
 

Urmărește-ne pe Google News