Se apropie examenul de Evaluare Națională 2017, prima examinare cu o importanță deosebită în viața elevilor de clasa a VIII-a. Pe parcursul celor patru ani ai școlii generale, s-au confruntat cu examinările oferite de teze, diferite lucrări, proiecte sau simulări, având ca scop notarea necesară de la nivelul clasei, dar și verificarea, de fiecare dată, a cunoștințelor dobândite și însușite la limba și literatura română. Deși putem spune, cel puțin despre cerințele examinatorilor, că le sunt cunoscute prin asocierea cu alte probe la care au fost supuși, greutatea examenului acesta o oferă, în primul rând, faptul că notele obținute pot reprezenta un rezultat final al parcursului în școala generală, dar și un răspuns la așteptările personale sau ale celorlalți. De aceea, nu doar pregătirea didactică este necesară, ci și cea psihologică, antrenată, în primul rând, de încrederea în sine și a celorlalți, precum și crearea unui front comun alcătuit din elevi, părinți și profesori.
În ce constă, mai exact, această primă examinare și ce urmăresc profesorii evaluatori când au în față lucrarea unui elev?
Evaluarea Națională la limba și literatura română. Ce urmăresc profesorii
Examenul este alcătuit din două subiecte, după cum prea bine știm. Ambele subiecte au partea A şi partea B. La partea A, elevii trebuie să citească cu o atenție sporită, deoarece de foarte multe ori se grăbesc şi pot greși doar din cauza lipsei de concentrare asupra subiectului. Partea B, care poate fi mai dificilă, țintește atât verificarea unor cunoștințe dobândite în școală, cât și punerea în mișcare a creativității.
Așadar, dacă la partea A a primului subiect se dorește verificarea unor cunoștințe care țin de elemente de vocabular și de literatură, precum cunoașterea figurilor de stil, sinonime şi extragerea unor elemente din textul literar, la partea A a subiectului al doilea este vorba despre o diferenţă semnificativă. Partea A de la subiectul al doilea se bazează mai mult pe verificarea cunoștințelor de gramatică, mai exact, se verifică cunoștințele de morfologie și sintaxa frazei. La părțile A ale ambelor subiecte, profesorii vor nota după un barem fix, care este foarte strict, nu există loc de interpretare. Baremul prevede un punctaj pentru rezolvarea corectă în totalitate, dar și pentru o rezolvare parţială a subiectelor. Astfel, fiecare răspuns va fi notat ca atare și va contribui la creșterea notei, bineînțeles atunci când este corect.
Partea B de la ambele subiecte, despre care spuneam mai devreme că va avea nevoie ca elevii să-și folosească creativitatea, este constituită dintr-o expunere literară, sub forma unei compuneri sau a unui eseu. Cea de la subiectul 1 are ca scop verificarea cunoștințelor teoretice de literatură, mai exact a definițiilor și aplicarea lor pe text.
Cum notează, mai exact, evaluatorii? Baremul prevede 4 puncte pentru o definiție corectă și completă (în care sunt prezentate oricare 4 trăsături generale ale operei respective), câte două puncte pentru ilustrarea corectă a două dintre caracteristicile operei, structura adecvată tipului de text cu două puncte, iar încadrarea în limita de spațiu – alte două puncte. Partea B a celui de-al doilea subiect este o combinație între verificarea imaginației copilului și respectarea normelor lingvistice. Se punctează cu 4 puncte dacă elevul povestește acțiunea menținând o succesiune logică a acesteia, cu câte două puncte dacă elevul a menționat două elemente care țin de dimensiunea spațio-temporală, cu două puncte dacă are un conținut adecvat cerinței și cu două puncte dacă s-a încadrat în limita de cuvinte.
Mai există, de asemenea, 12 puncte alocate aspectului lucrării. Pentru a obţine aceste puncte trebuie luate în considerare: lizibilitatea scrisului, coerența textului, așezarea în pagină, ortografia, punctuația și respectarea registrului stilistic.
Se recomandă mare atenție la citirea textului și a cerinței! Mult succes!
Calendarul examenelor de la Evaluarea Națională 2017
7 – 9 iunie 2017: Înscrierea la evaluarea naţională
9 iunie 2017: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
19 iunie 2017: Limba şi literatura română – probă scrisă
21 iunie 2017: Matematica – probă scrisă
22 iunie 2017: Limba şi literatura maternă – probă scrisă
26 iunie 2017: Afişarea rezultatelor (până la ora 16)
26 iunie 2017: Depunerea contestaţiilor (orele 16 – 20)
27-29 iunie 2017: Rezolvarea contestaţiilor
30 iunie 2017 :Afişarea rezultatelor finale după contestaţii
Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2017
Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2017 la Limba şi literatura română
Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2017 Limba şi literatura maternă
Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2017 Matematică
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro