Aproape 156 de mii de elevi care au terminat clasa a VIII-a s-au înscris la Evaluarea Națională în 2022, potrivit datelor Ministerului Educației. Marți, 14 iunie, absolvenți din toată țara au intrat la 9:00 în săli ca să susțină proba la română.
Libertatea a mers la Școala Gimnazială Iancului din sectorul 2 al Capitalei, să afle cum a fost examenul pentru elevii dintr-o instituție care anul trecut a avut media 8.11 la Evaluare.
O mamă: „E un pic frustrant pentru generația asta”
La 10.40, absolvenții de clasa a VIII-a ai Școlii Iancului încă rezolvă subiecte în clădirea pe a cărei fațadă e ilustrat un teanc de cărți ridicat de un balon roșu.
În acest timp, peste 20 de părinți așteaptă nerăbdători să iasă copiii lor de la examen. Se strâng în grupuri de câte cinci-șase și își verifică din când în când telefonul, poate primesc vreo veste de la copii. O femeie cu părul roșcat închis tunsă scurt se alătură unui grup de mame. „Are emoții”, se aude un glas printre multe alte voci. „Da, am emoții”, confirmă cineva.
Se apropie ora ieșirii, iar acum se adună și mai mulți părinți, bunici și frați. Tensiunea crește, toată lumea își mai aruncă câte o privire spre poarta pe unde urmează să iasă adolescenții.
O mama cu părul strâns în coadă răsfoiește albumul de final de-a VIII-a și se bucură că fotograful a făcut treabă bună. „Atmosfera este foarte încinsă”, glumește ea cu privire la emoții. Dar abordează serios situația școlii din pandemie. După aproape doi ani în sistem hibrid, e primul examen la care elevii au ajuns fără o temere în plus, cea de virus. Efectele, însă, sunt încă aici. „E un pic frustrant pentru generația asta. Copiii au fost mai limitați în a obține informațiile necesare”, spune femeia. „A trebuit să apelăm la meditații ca să acopere în nouă luni ceea ce n-au făcut în doi ani. A început din septembrie anul trecut și la română, la matematică a făcut și în clasa a VII-a”.
Amyr, un băiat în tricou roșu aprins, se numără printre primii curajoși, a finalizat lucrarea și n-a stat în sală până în ultima clipă. E coleg de clasă cu fiul ei.
– Cum a fost?, îl întreabă curioasă femeia.
– A fost bine!, răspunde cu entuziast băiatul.
– Ești triumfător?
„Cel mai greu a fost la compunere, ultimul subiect”
După ce ajunge la tatăl lui, Amyr ne răspunde la câteva întrebări. „În mare a fost ușor, dar au fost unele întrebări mai complexe”, spune el. „Cel mai greu a fost la compunere, ultimul subiect”.
Totuși, se bucură că la examen nu se mai dau comentariile textelor literare studiate la clasă și că au un subiect de creativitate. De data asta li s-a cerut să povestească o întâmplare pe care o consideră frumoasă dintr-o vacanță. De asemenea, au răspuns la cerințe formulate în jurul a două fragmente: „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran și „Fragmente din viața lui Delavrancea” de Cella Delavrancea.
Familia Sarei, una dintre colegele lui, e de asemenea aici. Și ea e mulțumită de ce-a făcut la examen. „Mi s-a părut foarte simplu, m-am descurcat. Compunerea a fost destul de ușoară și exercițiile de gramatică au fost ușurele. La literatură doar la un exercițiu m-am încurcat un pic, la cel cu asocierea”, povestește eleva dreaptă, cu mâinile lăsate pe lângă corp. A fost mai neliniștită doar cu o oră înainte de examen, apoi s-a relaxat, mai spune ea.
Astăzi o să iasă la o plimbare cu prietenii și mâine are în plan să mai repete la matematică, căci proba va fi pe 16 iunie.
Iese de la examen și fiul femeii care ne-a vorbit despre faptul că a trebuit să investească în meditații. Băiatul cu un cap mai înalt decât mama lui vine un pic dezamăgit. Aceasta îl îmbrățișează și cade pe gânduri.
„După ce am văzut subiectele la română, am mai puține emoții la matematică”
Deși sunt 30 de grade, Matei poartă azi un fes verde. I-ar plăcea să intre la un profil economic sau de științele naturii, spune el. Când o să primească rezultatele examenelor, o să se hotărască pentru un liceu. Se apropie grăbit un coleg de clasă, să afle cum i-a mers la prima probă.
– Cum a fost?, îl întreabă pe Matei.
– Mie mi s-a părut ușor, îi răspunde băiatul. Și la compunere a fost ușor.
– Compunerea ți s-a părut ușoară? Eu n-am mai avut spațiu pe ciornă.
– Am scris 25 de rânduri, continuă Matei. Despre o pisică am scris.
Când aude, colegul lui îl privește nedumerit. E un moment bun pentru o fotografie împreună.
Nadra, o elevă cu pantaloni bufanți corai, își face loc prin mulțimea de părinți și adolescenți. „A fost simplu, nici întrebările la gramatică nu au fost complicate, textul a fost ușor de înțeles. Școala online ne-a pus în dificultate, dar, dacă te-ai pregătit, ai putea lua notă mare”, spune ea.
La începutul celui de-al doilea semestru a lucrat mai mult la română, îi place să citească și își dorește să intre la Colegiul George Coșbuc, la profilul filologie-bilingv. „După ce am văzut subiectele la română, am mai puține emoții la matematică”, mai spune Nadra, sigură pe ea.
„Ministerul Educației încearcă să ridice artificial rata de promovabilitate”
La scurt timp după ce au ieșit elevii de la examen, au început dezbaterile rețelele de socializare că au fost prea simple subiectele la română pentru final de gimnaziu. „Citesc subiectele la română de la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a și mă întreb dacă n-au greșit grupa de vârstă – ar trebui să poată fi rezolvate cu ușurință încă din clasa a IV-a”, a scris criticul literar Mihai Iovănel pe contul lui de Facebook.
Reacțiile n-au întârziat să apară. „Ministerul Educației încearcă să ridice artificial rata de promovabilitate prin impunerea unor subiecte facile. E trist, dar cam ăsta e nivelul. După 30 de ani de reforme s-a ajuns în situația în care ne mulțumim cu oameni care știu doar să scrie și să citească”, a comentat cineva.
Dar jurnalistul Costi Rogozanu, acum profesor de română la sat, a explicat, într-un text de opinie pentru Libertatea, de ce elevii percep diferit subiectele de examen. „Ideal ar fi să dai subiecte care să prindă cumva întreaga populație școlară. Inegalitățile căscate în gimnaziu sunt însă prea mari”, a scris el. „Nu poți să faci o medie onestă între copiii care s-au pregătit inutil de mult, mai ales prin meditații particulare, și copii care nu văd rostul școlii și au renunțat la această bătălie. De aici și confuzia cu subiectele. Pentru 20% sunt prea ușoare. (…) Pentru 80%, subiectele nu contează, nici dacă-s ușoare, nici dacă-s grele.”
Joi, 16 iunie, se va desfășura proba la matematică, iar primele rezultate se vor afișa joia viitoare, pe 23 iunie.