Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași (UMF) a testat în această lună, în prima sesiune a anului universitar 2022 – 2023, o nouă metodă de a examina studenții, ca parte dintr-o reformă curriculară. Sistemul ar fi trebuit implementat din 2020, dar au fost opriți de restricțiile din pandemie.
Astfel, media unui student de la una dintre facultățile de Medicină, Medicină Dentară, Farmacie sau Bioinginerie Medicală va fi formată din media:
- 20% – o notă obținută pentru activitatea din timpului anului, oferită în baza a două-trei colocvii scrise
- 80% – examenul scris, de tip grilă.
Pentru a putea intra în examenul final, studenții trebuie să treacă printr-un examen practic, în urma căruia vor fi admiși sau respinși.
Noutatea de la UMF vine, de fapt, la examenul final, cel scris. Aceștia au preluat un model care, explică prof. dr. Viorel Scripcariu, rectorul universității, este folosit de mai multe instituții de învățământ superior din Europa.
Tinerii vor putea să-și programeze examenul în ce zi din sesiune doresc, pe o platformă online, și să-și aleagă inclusiv sala în care îl vor susține. Acolo se vor prezenta și vor avea la dispoziție o tabletă, care le va genera automat un test de tip grilă, cu întrebări care au răspuns simplu sau multiplu, dintr-o bază de date creată de cadrele didactice.
Examenele vor dura de la 30 la 105 minute și vor avea până la 80 de întrebări
Durata examenului și numărul de întrebări vor varia în funcție de discipline: cu cât sunt mai multe ore de curs, cu atât timpul disponibil și numărul de întrebări vor fi mai mari.
Pentru disciplinele cu doar 7 ore de curs pe semestru, examenele vor avea 20 de întrebări și o durată de 30 de minute, cele cu 21 de ore de curs vor avea 48 de întrebări și o durată de 60 de minute, iar cele cu 42 de ore de curs, 80 de întrebări și 105 minute pentru a le rezolva.
Jumătate dintre întrebările de la examen vor fi cu un singur răspuns, cealaltă jumătate cu răspuns multiplu.
Pentru fiecare disciplină au fost create câteva sute de întrebări. Pentru fiecare, cadrele didactice creează și 10 răspunsuri posibile, cinci dintre ele corecte, cinci dintre ele greșite. Astfel că în momentul examinării, sistemul nu alege doar un anumit număr de întrebări pentru un student, ci îi generează și 3-5 răspunsuri, unele corecte, altele greșite.
La specializarea Chirurgie de la Facultatea de Medicină Generală, de exemplu, au fost create 800 de întrebări și 8.000 de răspunsuri.
Iar universitatea a decis să lase accesul liber studenților la întrebări și la răspunsuri înainte de examene.
„Am decis să publicăm întrebările și variantele de răspuns, fără a preciza răspunsul corect, doar pentru a-i familiariza pe studenți cu sistemul de examinare. Este un sistem nou de evaluare, îi scoate din zona de confort, deși au fost multe schimbări în ultimii doi ani, cauzate de pandemie”, a mai precizat rectorul.
După ce va expira timpul selectat de către student la momentul programării, tableta devine inactivă și răspunsurile nu vor mai putea fi modificate.
Noua evaluare – „pentru a ne alinia la standardele europene”
„Examenele se dau în fața unei tablete, o interfață digitală între o platformă cu zeci de mii de subiecte, pe toată universitatea, concepute de cadrele didactice. Este un pas firesc ce trebuie făcut pentru a ne alinia la standardele europene și internaționale și pentru a ne pregăti studenții pentru o piață a muncii globală care utilizează deja aceste metode de evaluare”, a declarat rectorul Scripcariu.
În momentul de față, explică reprezentanții UMF Iași, există unele constrângeri legislative care nu permit ca un student să dea mai multe examene în aceeași zi în sesiune. Însă pe viitor, studenții vor avea posibilitatea să încheie sesiunea în 2-3 zile, programându-și, spre exemplu, cele cinci examene semestriale în două zile.
„Sigur că nu vor fi mulți care vor alege asta, dar va exista posibilitatea. Nu vom mai avea situații în care studenții vor trebui să stea pe holuri să aștepte să le vină rândul, acum e înscris pe platformă în intervalul orar pe care-l dorește, în sala unde sunt amplasate tabletele, vine și susține examenul. Se pregătesc și pentru o viitoare competiție: rezidențiatul se dă după același sistem, test grilă cu întrebări și răspunsuri multiple”, a mai explicat rectorul.